jippi

Här diskuteras allt som rör kvalitetsutveckling, projekt m m.

Moderator: ambus

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 10/7 2008 14:37

Det handlar mycket om att SOS inte sköter sin uppgift som de ska. Hade de prioriterat och dirigerat som sig bör, hade mycket "taxiturer" aldrig ens blivit ett fall för oss.

jag tycker mig se en succesiv försämring i SOS arbete där man börjar prioritera allt mer frikostigt.

DirtyNurse
Inlägg: 107
Blev medlem: 16/9 2007 15:19

Inlägg av DirtyNurse » 10/7 2008 15:07

Isidor skrev:Det handlar mycket om att SOS inte sköter sin uppgift som de ska. Hade de prioriterat och dirigerat som sig bör, hade mycket "taxiturer" aldrig ens blivit ett fall för oss.

jag tycker mig se en succesiv försämring i SOS arbete där man börjar prioritera allt mer frikostigt.
Här håller jag med Isidor till fullo, detta är ju egentligen bara ett i raden av problem som man ser i våran verksamhet, dom där extra pengarna det kostar lär ju inte påverka hur utalarmeringen fortlöper/prioriteras.

Jag har själv ringt till sos som privatperson ett antal gånger och har i alla fall vid ett tillfälle undrat vad det är för pajas som sitter bakom bordet(detta är alltså ingent försök att nervärdera alla på sos, tror lika ofta att problemen beror på för lite personal, stress, mm.). I det senaste fallet jag larmade så var jag tydlig med att berätta vem jag var, vart jag befann mig. Vilket killen på andra sidan tog till sig mycket snabbt, däremot när jag försökte berätta vad problemet var så lyssnade han inte på mig för 5öre. Han började rabbla checklistan som jag svarade på men brydde sig absolut inte om att lyssna på mig när jag försökte förklara hur det stod till med patienten. Visst förstår jag att dom måste följa sina listor, men man tycker ändå att man kan utnytja att man har "ett par ögon" på andra sidan telefonluren. När jag sa till operatören på andra sidan efter att ha gått igenom alla hans kriterier så sa jag till honom: "det här har pågått ett bra tag och även om det är bra att patienten kommer iväg till sjukhus idag så är det inget akut", varpå jag fick svaret "Ja men nu råkar det vara så att det är jag som bestämmer och vad du tycker har faktiskt ingen som helst betydelse". Då hade jag även nämnt att jag var ambulanssjukvårdare och halvfärdig sjuksköterska.

Man undrar lixom vart det slår fel? Nog för att jag har full respekt för att de måste följa sina listor, men skall man inte utnyttha att man har ett par ögon på andra sidan och kanske ta till sig informationen i stället för att direkt avvisa en?. Det är inte ovanligt att vi får helt felaktiga adresser, har nyligen vart med och fått larm om bröstsmärtor och kommit fram till en trafikolycka... Hur kan kommunikationen falla så fruktansvärt hårt?

Precis som Isidor säger så undrar jag vad sos håller på med, jag är ganska övertygad om att det enda som kan avhjälpa detta problem med felaktiga transporter(och allt i övrigt nämnt) är att man styr upp sos och ger våra sjuksköterskor rätten att omprioritera transporter i större utsträckning än vad vi gör idag.
Leg. Sjuksköterska, Ambulanssjukvårdare, Undersköterska

ThEbEaR
Inlägg: 31
Blev medlem: 28/5 2007 14:16
Ort: Uppsala

Inlägg av ThEbEaR » 10/7 2008 20:56

Jag tycker nog att det är bra om ambulansen kostar mer än sjukresor iallfall...
Tyvärr så kommer det nog alltid vara så att det är få personer som kostar väldigt mycket skattepengar även om de kanske inte alltid är värda det..
En sak som hände på jobbet idag som jag reagerade lite över:

En person som drogpåverkad samt alkoholpåverkad åker av vägen, hittas medvetslös liggandes utanför bilen, stora larmet, helikopter, traumalam you name it.... i själva verket är hon bara sjukt hög och har brytit ena underarmen som gipsas, hon vägrar att åka hem därför beslutas efter mycket om och men att pat ska få sova ruset av sig på aktuen..

Jag kommer på morgonen och försöker väcka pat för att jag tycker att det börjar bli dax för denna att ta sig hem..
men det tycker inte patienten, när jag efter minuter av väckningsförsök tröttnar och börjar smärtstimulera försiktigt så vaknar pat med ett ryck och det blir ett väldigt liv, slutar med hot och våld, ringa vakter och till slut även polisen. Pat lugnar till slut ner sig, jag ringer sjukresor, de kommer patienten blir vild när dennne får reda på att det kostar 60 kr att komma hem... vi ringer o hör med polisen efter som att vi tycker det är deras sak om en person vägrar lämna akuten.. deras förslag: LÅT HENNE TA EN AMBULANS DÅ :D
Jag blev inte direkt glad..men det visar ju lite vad de är för syn på ambulanser...
Men iallfall, man kan ju undra hur mycket skattepengar denna person kostade oss....helikopter, ambulans, brandkår, polis osv
"Var dig själv, det finns redan så många andra"

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 11/7 2008 0:08

Nu råkar ju en ambulansresa kosta rejält mycket mer än en sjukresa med taxi redan, bara det att staten pungar ut med alla pengarna för en ambulansresa medans taxiresenären betalar en egenavgift.

Överallt inom vården tar man ut en avgift av patienten, oavsett om det är på akuten, vårdcentralen eller om man är inlagd. Det kostar till och med en slant att komma till triagesystern även om man inte triageras vidare inom vården.

Varför ska då inte vi kunna ta en rimlig avgift för de som ringer i onödan? Jag tycker faktiskt att man ska få betala en avgift även då man är i behov av en ambulans.

kire1111
Inlägg: 139
Blev medlem: 18/12 2007 13:42

Inlägg av kire1111 » 11/7 2008 14:11

"!vi ringer o hör med polisen efter som att vi tycker det är deras sak om en person vägrar lämna akuten.. deras förslag: LÅT HENNE TA EN AMBULANS DÅ"

ja inte blir man förvånad, ta en ambulans då.O varför kan inte polisen ta fyllkajan? om man får fråga. Ja vi som vill förändra attityden har en väldigt brant backa upp för det har jag förstås efter min år inom amb.sjukvården.

Börjar misstänka att allmänheten och polis, vården i övrigt, tror att en ambulans är ett par killar som kan bära bår och köra bil och inget mer
eller vad tror ni hur ser samhället på ambulans vet de om att det är en avanserad vårdmiljö med super duktiga och högutb. personal. Börjar misstänka att inte änns sos vet vad en akut ambulans är å det är illa.

Å alla onödiga skatte pengar som bara körs upp.
Vet inte om det är rätt, men kostar en ambulans 3500 kr när den rullar ??
isåfall på ett arb.pass kan man ha ca 10 uppdrag och kan nog lätt säga att 7 av dessa uppdrag är taxi eller liggande bår körningar. Då är det alltså 3500 gånger 7 = 24500 24500 kr som är helt onödiga skattepengar
Senast redigerad av 2 kire1111, redigerad totalt 11 gång.

kire1111
Inlägg: 139
Blev medlem: 18/12 2007 13:42

Inlägg av kire1111 » 11/7 2008 14:14

Isidor skrev:Nu råkar ju en ambulansresa kosta rejält mycket mer än en sjukresa med taxi redan, bara det att staten pungar ut med alla pengarna för en ambulansresa medans taxiresenären betalar en egenavgift.

Överallt inom vården tar man ut en avgift av patienten, oavsett om det är på akuten, vårdcentralen eller om man är inlagd. Det kostar till och med en slant att komma till triagesystern även om man inte triageras vidare inom vården.

Varför ska då inte vi kunna ta en rimlig avgift för de som ringer i onödan? Jag tycker faktiskt att man ska få betala en avgift även då man är i behov av en ambulans.

Håller med

johnjohn
Inlägg: 122
Blev medlem: 22/1 2006 16:18

Inlägg av johnjohn » 4/1 2009 15:51

Följande anser jag.
När ssk. i amb. har gjort sin bedömning och man har kommit fram till att pat. ej behöver åka akutamb. så kan man ge pat. 2 alt. Taxi eller liggande sjukvårdstransport.

Om man gjort den bedömningen att vi inte skall behandla i amb. så kan ett annat färdmedel vara bättre.

SOS skall informera om detta till samtliga som ringer anser jag.

Hanna

Inlägg av Hanna » 6/1 2009 12:41

Hej!

Som fullständigt okunnig inom sjukvården, men med ett stort intresse, så undrar jag följande:
Vart går gränsen för vad som kan ses som "taxiresa" med ambulans?
Jag själv fick för första gången min axel dragen ur led av en häst nu i julas, och då jag hade gräsligt ont och var svimfärdig så ringde en stallkompis efter ambulans istället för att försöka få in mig i en bil och köra till akuten själv. Detta beslut var jag väldigt tacksam över då jag fick smärtlindring i ambulansen med en gång och resan till akuten blev så gott som smärtfri. Räkningen jag fick på 300 kr för ambulanstransport+vården på akuten betalade jag glatt, det var för mig väl värda pengar.
Men hur ser ni proffs på tex en axel ur led, räknas det som en godtagbar anledning till amb.transport eller ses det som en "taxiresa"?
Nyfiken på att höra vad ni tycker :D

/Hanna, 22 år

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 6/1 2009 18:49

Du har själv svarat på din fråga hanna;). Ingen taxichaufför skulle väl ge dig smärtlindring i bilen?:)

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 6/1 2009 20:21

Axel ur led... visst kan det vara ett befogat ambulansärende. Är det första gången den är ur led så är det inte bara att dra den rätt, som man oftast gör med de axlar som går ur led stup i kvarten. De sistnämnda blir dock oftast inga ambulansärenden eftersom personen själv brukar fixa sin axel.

Men men... allt är inte svart eller vitt, det är situationen och patientens tillstånd som avgör.

johnjohn
Inlägg: 122
Blev medlem: 22/1 2006 16:18

Inlägg av johnjohn » 23/4 2009 9:45

Axel ur led=inte amb. behov. Höft ur led= ambulans.

Florence
Inlägg: 43
Blev medlem: 17/10 2008 13:43

Inlägg av Florence » 26/4 2009 18:49

johnjohn kan du utveckla ditt svar med en motivering?

En axel ur led kan ju krävas smärtstillande och det gör ju som sagt ingen taxichaufför!

van the man
Inlägg: 309
Blev medlem: 7/9 2007 10:41

Inlägg av van the man » 26/4 2009 20:18

johnjohn skrev:Axel ur led=inte amb. behov. Höft ur led= ambulans.
Du supersyrran, du är väl medveten om att en luxation av axel första gången är minst lika smärtsam som en fraktur. Så med ditt synsätt så är personer som får frakturer inte heller i behov av ambulans. Inte särskilt human inställning.
To whom much is given, much is expected.

Akutläkare
Inlägg: 61
Blev medlem: 10/12 2008 20:39
Ort: Sjukvården

Inlägg av Akutläkare » 26/4 2009 22:38

Lärde mig något nytt idag:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Internettroll

Vill dock poängtera att jag läste fjärde stycket i texten noga.

Mvh

/
Akutläkare
Tänk istället för tyck.

johnjohn
Inlägg: 122
Blev medlem: 22/1 2006 16:18

Inlägg av johnjohn » 27/4 2009 16:58

Axeln har hoppat ur led på mig två ggr. och jag tog mig till sjukhus medels egen bil. dock blev jag skjutsad.

Vidmakthåller dock att ambulansbehov vid axellux är obefintlig. Bit ihop och åk till sjukan. Taxi är inget dåligt alt.

Frakutsmärtor har jag också haft och de spelar inte i samma liga som luxationssmärtor.

Skriv svar