Ambulanssjukvård i glesbygd!

Här diskuteras allt som rör kvalitetsutveckling, projekt m m.

Moderator: ambus

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Ambulanssjukvård i glesbygd!

Inlägg av Novisen » 21/2 2007 18:06

Förutsättningar för att bedriva prehospital sjukvård i nordlig glesbygd kan vara utmanande. Det stora problemet är dom långa avstånden och en isolerad och sparsam befolkning.

(Saxat från hemsidan)
ATSRuAr (Ambulance Transport and Services in the Rural Areas=Ambulans transportservice i glesbygder) är ett EU finasierat projekt som Island, Skottland (Yttre Hebriderna) och Sverige (Västerbotten) deltar i. ATSRuAr projektet har startat för att hitta "det goda exemplet" i nordlig glesbygd angående tillgång av fordon, avstånd, logistik, säkerhet, utnyttjande av teknisk utrustning, kompetens och färdigheter, ekonomi och kostnads effektivitet och samarbete med primär hälso-och sjukvård och olika lösningar som existerar i deltagarländerna. ATSRuAr projektet sammankopplar människor med kunskap och erfarenhet från prehospital sjukvård i glesbygd.

Projektets mål är att föra samman erfarenheter och analyser gällande tillgång och logistik av ambulanstransporter i Northern Periphery området. Genom att göra detta kan man utveckla produkter och kompetenser som bas för "det goda exemplet" för att kunna göra en positiv förändring för användaren dvs patienten och dom prehospitala organisationerna i glesbygden.

http://www.atsruar.net

Lipton

Re: Ambulanssjukvård i glesbygd!

Inlägg av Lipton » 21/2 2007 18:57

Spännande!

Hittade ett foto på sidan när jag kikade över lite snabbt. Spontant känns det som det är dags för NSV att göra slag i saken och börja bygga XC90 Ambulance. :wink:

magill
Inlägg: 265
Blev medlem: 11/9 2005 20:38
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av magill » 25/11 2007 21:12

En undran jag går och bär på, på tal om utmarkerna. Skiljer sig utrustning och framförallt läkemedels-delen mellan en ambulans i "yttre norrland" mot centrala storstaden? Jag tänker att det är helt olika längd på vårdtid mellan de olika områdena.

Skriv svar