Utryckningsförare alkotestas

Här diskuteras allt som rör kvalitetsutveckling, projekt m m.

Moderator: ambus

banan

Utryckningsförare alkotestas

Inlägg av banan » 8/1 2007 13:35

"Landstinget Sörmland inför efter årsskiftet obligatoriskt alkoholtest för sina utryckningsförare. Förarna måste genomföra ett utandningstest inför varje arbetspass. "

Hur många alkoholrelaterade ambulansolyckor har vi i det här landet ?

Själv skulle jag vägra att blåsa. Förresten är man väl enligt lag inte tvungen?

aceofspades

Re: Utryckningsförare alkotestas

Inlägg av aceofspades » 8/1 2007 14:02

banan skrev:"Landstinget Sörmland inför efter årsskiftet obligatoriskt alkoholtest för sina utryckningsförare. Förarna måste genomföra ett utandningstest inför varje arbetspass. "

Hur många alkoholrelaterade ambulansolyckor har vi i det här landet ?

Själv skulle jag vägra att blåsa. Förresten är man väl enligt lag inte tvungen?
Detta är ett etiskt dilemma som jag misstänker kommer att diskuteras mycket på stationerna. Å ena sidan är det bra med kontroll ifall det skulle finnas ett och annat rötägg som kommer till jobbet med baksmälla. Å andra sidan kan det kännas förnedrande för personalen att dagligen bli kontrollerad. Lite storebror ser dig. Där jag jobbar har vi avtal med ett företag som gör oanmälda alkohol/drogkontroller lite då och då. Känns lika kränkande varje gång. :o

banan

Inlägg av banan » 8/1 2007 14:11

Helt patetiskt. Dom kanske skulle jobba på dom verkliga problemen och högriskfaktorerna nämligen sömnbrist och bilkörning istället. Men i sverige börjar man alltid i fel ända. Även bokstavligt talat.

peder
Inlägg: 357
Blev medlem: 31/7 2004 22:28

Inlägg av peder » 8/1 2007 15:01

Jag är inte emot att visa arbetsgrupper drogtestas. De grupper som kan vara aktuella är offentliga instanser som har stort ansvar ex. ambulans, polis eller vad det nu kan vara... Men i den här gruppen räknar jag även in politiker och därför tycker jag att samtidigt som man inför drogtestet på ambulansstationen, inför man det i Landstingshuset!

Om inte jag missminner mig helt så hittade man spår av kokain inne på toaletterna inne på riksdagshuset i danmark för inte så länge sedan..

Jag kan förstå diskussionen om att den personliga integriteten kränks, men tror ändå att det är en kompremiss man får göra. Det diskuteras aldrig att man blir kränkt om man som privatperson får blåsa när man blir stoppad av polisen. I Trelleborg får alla lastbilschaffisar som kör av färjan blåsa i en automatisk annordning som öppnar en bom. Är de nyktra öppnas bommen. Här är det ingen som pratar om att integriteten kränks, så jag fattar inte varför det skulle vara värre med tester på vårat jobb.

Men jag håller med "banan" om att det finns många andra problem som är mer aktuella att ta i tu med.
Den friske har många önskningar, den sjuke bara en.

Cortex
Inlägg: 126
Blev medlem: 25/6 2006 13:23

Inlägg av Cortex » 8/1 2007 16:38

Att folks personliga integriteten kränks tycker jag är en riktigt löjlig och svag ursäkt för sådana undersökningar. Herregud, missbrukar man inga droger så finns det ju ingenting att oroa sig för, och missbrukar man så åker man dit, vilket även är rätt då det är emot Svensk lag att göra det.

Om man nu tar illa upp av att man skulle behöva testa sig, och det känns som att folk har tappat förtroende för en bara för man blir tvungen att testas så tycker jag man bör ha i åtanke att det inte är personligt riktat mot individen, utan någonting man gör på rutin och för att det leder till någonting bättre. Tar man så illa upp personligen för att man testas så tycker jag verkligen man måste börja inse att det inte är av personliga skäl de väljer att testa en, utan att det görs på rutin och att det finns goda och meningsfulla skäl till att man utför det.

Sedan har jag faktiskt väldigt svårt att förstå hur folk kan känna sig kränkta av att testas. Jag fick blåsa alkotest för att komma in på en alkoholfritt festivalområde. kan ja stämma dem? 3000 pers till testades, på rutin. Jag tog det ite personligt. Det är så man får tänka. Det finns mycket annat skit i dagens samhälle som inte alla gillar, men det är saker man får acceptera.

Jag hoppas att tester som dessa blir rutin i Sverige där behov finns. 8)

GoldenHour

Inlägg av GoldenHour » 9/1 2007 4:03

Löjligt att klaga på drog/alkotest. Det handlar inte om att fälla, utan att hjälpa. Desutom tycker jag det blir extra löjligt då ni säger att det finns andra problem. Så ni menar att om man löst ett problem kan man skita i ett annat?. En trött amblansare som får larm har nog förnuftet att be kollegan att köra om det känns allt för motigt. En alkoholpåverkad tror att han/hon kör bättre än någonsin...

Vad menar ni med kränkande? Är det inte mer kränkande mot patienterna att det kanske finns påtända/fulla sjukvårdare än att ni behöver blåsa 3sekunder på morgonen?

striker

Inlägg av striker » 9/1 2007 8:29

Det är bara blåsa och vara glad.

Själv tycker ja att det är mycket bra, jag menar det är ju bra om man skulle börjar införa detta som rutin på alla stationer i sverige, snacka om att då få en bra start på ett säkerhetstänkande. Jag vill i alla fall inte ha en kollega som mörkar att han eller hon är bakis och kör utryckning på jobbet eller överhuvudtaget kör bil. Jag skulle alldrig kunna förlåta denna person om det hände något.

Tycker även att man kan införa andra drogtester, vi måste tänka på våran och pat säkerhet.

banan

Inlägg av banan » 9/1 2007 11:49

striker skrev:Det är bara blåsa och vara glad.

Själv tycker ja att det är mycket bra, jag menar det är ju bra om man skulle börjar införa detta som rutin på alla stationer i sverige, snacka om att då få en bra start på ett säkerhetstänkande. Jag vill i alla fall inte ha en kollega som mörkar att han eller hon är bakis och kör utryckning på jobbet eller överhuvudtaget kör bil. Jag skulle alldrig kunna förlåta denna person om det hände något.

Tycker även att man kan införa andra drogtester, vi måste tänka på våran och pat säkerhet.
Om man är nykterist och kör som ett arsel då ? Det ser man ju dagligen. Därimot inte fulla kolleger

JOCKE

Re: Utryckningsförare alkotestas

Inlägg av JOCKE » 9/1 2007 23:46

banan skrev:"Landstinget Sörmland inför efter årsskiftet obligatoriskt alkoholtest för sina utryckningsförare. Förarna måste genomföra ett utandningstest inför varje arbetspass. "

Hur många alkoholrelaterade ambulansolyckor har vi i det här landet ?

Själv skulle jag vägra att blåsa. Förresten är man väl enligt lag inte tvungen?
Jag kan inte tala för hur många blåljusolyckor som beror på alkohol men det har ju hänt mer än en gång att blåljusfolk har åkt fast för rattfylla i tjänsten.
Jag vill inbilla mig att arbetsgivaren kan kräva detta av dig men är inte helt säker.

GoldenHour

Inlägg av GoldenHour » 10/1 2007 6:15

Banan skrev: Om man är nykterist och kör som ett arsel då ? Det ser man ju dagligen. Därimot inte fulla kolleger

Är du helt dum i hu**det?. För det första får jag säga att det var en av dom mest korkade kommentarer jag hört! Om eran station har problem med personal som inte klarar sin körning på ett tillfredställande sätt så är väl det för i h-vete inget försvar för att man INTE ska ha alkotest?.

Folk har rätt att tycka vad dom vill om saker och ting, inklusive dig. Men tänk för * på att folk som är i behov av vård och kommer att vara i behov av det tittar på och läser våra diskussioner på forumet. Vilken * bild tror du dom får av våran verksamhet när du skriver något sådant? Det låter som att du anser att en alkoholpåverkad körvan person är att föredra i stället för en mindre duktig nykter förare. Man kan bara hoppas att du inte jobbar inom ambulanssjukvården(åtmindstone inte kör) när man läser det du skriver. SKÄMS PÅ DIG :evil:

Beaver

Inlägg av Beaver » 10/1 2007 8:23

Sedan så är det väl bra om ambulansen ligger i framkant på säkerhetsbiten då kanske andra företag och instanser tar efter av er?

Användarvisningsbild
Glock 18C
Inlägg: 218
Blev medlem: 27/7 2006 0:06

Inlägg av Glock 18C » 10/1 2007 11:57

Folk kör som arslen vare sig de är fulla eller nyktra. Har till och med sett narkossyrror som är så * mycket bättre än ambulanssjuksköterskor köra som arslen.
Takmonterade kulsprutor är alltid mer effektiva än blåljus och sirener

Cortex
Inlägg: 126
Blev medlem: 25/6 2006 13:23

Inlägg av Cortex » 10/1 2007 14:01

Glock 18C skrev:Folk kör som arslen vare sig de är fulla eller nyktra. Har till och med sett narkossyrror som är så * mycket bättre än ambulanssjuksköterskor köra som arslen.
Vart vill du komma? Årliga repetitionskurser i körkunska?
Ett alkotest skulle nog inte få dem att köra bättre...

JOCKE

Inlägg av JOCKE » 10/1 2007 16:37

Glock 18C skrev:Folk kör som arslen vare sig de är fulla eller nyktra. Har till och med sett narkossyrror som är så * mycket bättre än ambulanssjuksköterskor köra som arslen.
Hoppas verkligen att du var ironisk nu!

Användarvisningsbild
Glock 18C
Inlägg: 218
Blev medlem: 27/7 2006 0:06

Inlägg av Glock 18C » 11/1 2007 1:42

Klart jag är ironisk 8)
Takmonterade kulsprutor är alltid mer effektiva än blåljus och sirener

Skriv svar