Ambulanspersonal vill ha egen chef

Här finns intressanta nyheter som berör den prehospitala akutsjukvården.
Låst
Användarvisningsbild
Newsmaster
Sajt Admin

Ambulanspersonal vill ha egen chef

Inlägg av Newsmaster » 29/6 2006 8:19

<B>Ambulanspersonalen i Västmanland kan få en egen klinikchef. Den politiska ledningen stödjer idén. Men från divisionsledningen kommer ett tydligt nej, skriver VLT.</B>

Skyddsombudet Fredrik Leek har tidigare kritiserat arbetsmiljön inom ambulansen i VLT. Kommunikationen med ledningen är bristfällig, menar han. Den enda lösningen han ser är att bryta ur ambulansen ur akutklinikens verksamhet. Hans åsikt delas av flera inom länets ambulansverksamhet, och av landstingsrådet Glenn Andersson (s).
- Jag har varit på alla ambulansstationer och det är klart och tydligt att personalen har den här uppfattningen. Jag har samma uppfattning, säger Andersson.

Nyligen gick fackförbunden Vårdförbundet och Kommunal samman och lämnade in ett önskemål om saken till landstinget.
- Det här är i första hand ett organisationsbeslut som ska tas av divisionsledningen och landstingsdirektören. Jag tror att det kommer att lösas så, säger Glenn Andersson.
Men chefen för division kirurgi, Lars-Olof Svensson, är helt främmande för idén om en separat ambulanschef.
- Det är inte aktuellt med någon förändring i ambulansorganisationen, säger han.

Han är kritisk till att ingen ställt frågan direkt till honom.
- Verksamheten är inte utan problem, men man kan inte koppla det till att ambulansen och akutmottagningen är under samma tak.

Låst