Ambulanschef bemöter helikopterkritik

Här finns intressanta nyheter som berör den prehospitala akutsjukvården.
Låst
Användarvisningsbild
Newsmaster
Sajt Admin

Ambulanschef bemöter helikopterkritik

Inlägg av Newsmaster » 18/2 2006 13:07

<B>-Jag tänkte svara lite på den kritik som man riktat mot ambulansinsatsen vid bussolyckan utanför Arboga, inleder Sören Svärd, biträdande avdelningschef vid Akutkliniken i Västerås, sitt brev till Ambulansforum.</B>

Vid en trafikolycka använder sig ambulanspersonalen i Västmanland av prehospital sjukvårdsledning. En person i första ambulansen på plats utses till sjukvårdsledare (formell chef), den andra i besättningen utses till medicinskt ansvarig (högsta medicinska utbildningen).

Den medicinskt ansvarige tar ett medicinskt inriktningsbeslut och sjukvårdsledaren tar kontakt med sin bakre ledning vid framkomst, och får en fördelningsnyckel av sin sjukvårdsledning.

Vid bussolyckan utanför Arboga diskuterades helikopterfrågan mellan den medicinskt ansvarige (en erfaren ambulanssjuksköterska) och den anestesiläkare som fanns på plats och ledde den medicinska insatsen vid bussen. Transporttiden till Universitetssjukhuset Örebro var 12 minuter och länssjukhusen i Västerås respektive Eskilstuna var 30 minuter. Man beslutade att det ej fanns något behov av den medicinska kompetens eller transportkapacitet som en helikopter kunde ge, och därmed kom ej någon begäran till sjukvårdsledningen.

Jag vill även förtydliga min egen roll vid olycksplatsen, jag stöttade den prehospitala sjukvårdsledningen och hjälpte till med mediafrågor och fattade ej några sjukvårdsledande beslut.

Avslutningsvis tycker jag det är olyckligt att man gör uttalanden om sjukvårdsinsatsen vid Arbogaolyckan, utan at ha varit närvarande eller genomgått någon uppföljning av bussolyckan.

Sören Svärd
Biträdande avdelningschef
Akutkliniken Västerås

Låst