<<<<<<<< Detta är arkivmaterial >>>>>>>> | ||||||||
| ||||||||
Här under kan Du läsa ett nästan 20 år gammalt reportage om Norsk Luftambulanse (NLA). Nästan 20 år gammalt - har de inget bättre att komma med, tänker Du kanske. Visst har vi det, men i detta fall publicerar vi för att visa p å hur absurt ambulanshelikopterfr ågan hanteras i Sverige. Reportaget publicerades ursprungligen i början av 80-talet för att författaren ville stimulera till debatt om möjligheterna att organisera liknande verksamhet i Sverige. I fjol störtade Socialstyrelsens ambulanshelikopterutredning. Den 58:e i raden av utredningar. Nu kan vi bara önska att det är slut p å havererade utredningar och kvar st år d å faktumet att Sverige fortfarande befinner sig p å U-landsniv å när det gäller ambulanshelikoptrar"¦ Kenneth Karlsson
Kvinnan flygs in till sjukhus, Sentralsykehuset i Akershus (SiA) i Lörenskog i Oslos utkant. D å hon alltjämt är medvetslös och visar tecken p å hjärnskada läggs hon i respirator n ågra dygn. Till en början är hon förlamad i ena kroppshalvan. Tio dagar efter ankomsten kan patienten återvända hem till man och barn. Hon g år d å hjälpligt med kryckor. Fyra m ånader senare är hon helt återställd.
Vid behov kan man ta med kuvös för transport av nyfödda, värmekamera för att söka efter personer som försvunnit i skogen eller p å fjället, lavinstänger och lavinhundar med förare, dykareutrustning för att plocka upp drunknade, bergbestigningsutrustning för att kunna bist å nödställda eller skadade alpinister. Och mycket annat. Besättningen best år av tre man: pilot, läkare och räddningsman. Piloterna har alla flera tusen flygtimmar bakom sig. Läkarna, som är narkosläkare fr ån de olika sjukhusen i Oslo-omr ådet, är specialtränade för tjänsten. De har, d å de är i tjänst p å helikoptern, inga andra medicinska arbetsuppgifter. Räddningsmännen är fr ån början ambulansförare och brandmän som utbildats i Schweiz. De har stora färdigheter i flygnavigation, dykning, bergsbestigning och sist men inte minst akutmedicin.
Vem betalar? Norska riksförsäkringsverket betalar för de uppdrag man i efterhand bedömer som medicinskt motiverade. Den totala budgeten ligger p å strax under fem miljoner norska kr per år och det torde st å klart att den besparing samhället gör i form av minskade v årdkostnader och sjukdagar vida överstiger detta belopp. I Västtyskland räknar man med att samhället f år igen mellan 11 och 12 g ånger vad den tyska helikopterräddningstjänsten kostar. Kan norsk luftambulans flyga in i
Sverige?
Sv årast skadad är en man i 20- års åldern som f ått skallbenet krossat. Han är medvetslös och har kramper. Han befinner sig i den sista av tre ambulansen som är p å väg söderut. Helikoptern lyfter och möter ambulansen p å vägen. Patienten visar tecken p å blödning i skallen. Han f år n ålar för infusion inlagda. Han blir sövd s å att kramperna upphör och man tar över hans andning med hjälp av en slang som stoppas ned i luftstrupen. Man lastar in patienten i helikoptern och sätter kurs mot Oslo med en fart p å över 200 km/tim. Via radion kontaktas neurokirurgen p å Ulltv åls sjukhus där man börjar förbereda för operation. N ågra minuter efter landningen ligger patienten p å operationsbordet. Man borrar och tömmer ut blödningarna som trycker p å hjärnan. Inom en vecka skrivs patienten ut till normallasarett utan n ågra kvarst ående men. Drunkning. En gosse drunknar i skolans simbassäng. Samtidigt som återupplivningsförsök startas larmas helikoptern. Efter n ågra minuter landar den och helikopterläkaren tar över behandlingen. En timme senare har man kontroll över läget. Gossens hjärta har d å startats med elchocker och han ventileras med bl åsa och tub. Han flygs in till sjukhus och skrivs ut efter tre veckor helt utan hjärnskador. Författare:
E-post: Johan Ullman Hemsida: www.ullmans.com | ||||||||
<<<<<<<< Detta är arkivmaterial >>>>>>>> | ||||||||