<<<<<<<<    Detta är arkivmaterial    >>>>>>>>

Stiftelsen Norsk Luftambulanse
- en av Norges största medlemsföreningar

Norsk Luftambulanse, NLA, är ett välkänt begrepp bland Norges befolkning, men även för m ånga andra ute i världen. De röda helikoptrarna har nu varit i drift i mer än 20 år, den första basen startades redan 1978. En av drivkrafterna var Jens Moe, d å en ung läkare, som hade tagit intryck av ambulanshelikopterverksamheten i Tyskland och Schweiz. NLA:s motto var d å som nu: "Sykehuset ut til pasienten". 1988 bildades Statens Luftambulanse, SLA, som d å tog över ansvaret för finansieringen. NLA AS är numera en av tre entreprenörer.

Norsk Luftambulanse, NLA, är uppdelad i tv å separata organisationer. Stiftelsen Norsk Luftambulanse, SNLA, med underavdelningen Norsk Luftambulanse Undervisning, är en medlemsorganisation med syfte att erbjuda Norges befolkning bästa möjliga tänkbara akutmedicinska verksamheten genom att främja, stödja och genomföra insatser som styrker den akutmedicinska kedjan. Norsk Luftambulanse AS är "dotterbolaget" och en av leverantörerna inom det akutmedicinska omr ådet.

Stiftelsen Norsk Luftambulanse
Stiftelsen Norsk Luftambulanse är en medlemsorganisation och är en av Norges största föreningar, cirka 800 000 av Norge cirka fyra och en halv miljoner inv ånare är medlemmar! Enbart i fylket Rogaland har stiftelsen cirka 100 000 medlemmar.
- Vi är därmed det fylke med flest medlemmar i förh ållande till antalet hush åll, säger Britt Ingrid Abrahamsen, regionledare för SNLA i Rogaland.

Dessa 800 000 medlemmars avgifter uppgick 1999 till cirka 100 miljoner NOK. Av dessa 100 miljoner bidrar SNLA med mer än 30 miljoner till luftambulanstjänsten i Norge för att höja kvaliteten och för att vidareutveckla den medicinska och räddningstekniska delen av verksamheten, utöver vad avtalet med Statens Luftambulanse säger.

SNLA har m ånga uppgifter, bl a utbildar man sina medlemmar i första hjälpen. En annan exklusiv medlemsförm ån är att SNLA ger sina medlemmarna medicinsk assistans b åde före och under utlandsresor och hämtar dem vart än de blir sjuka/skadade i världen. Det finns t o m flera svenskar som tecknat medlemskap, ett medlemskap kostar för närvarande 225 NOK (2000). SNLA producerar ocks å en medlemstidning, som kommer ut med fyra nummer per år.

En nyhet som SNLA tror mycket p å är TAS (Tvärfackligt Akutmedicinskt Samarbete) - ett kurskoncept som har f ått 18 miljoner NOK (pengarna kommer fr ån en insamling som bedrivits under tv å år bland SNLA:s medlemmar) för att höja kunskaperna i akutsjukv ård hos ambulans-, polis- och brandpersonal.
- Just TAS är n ågot som SNLA verkligen satsar p å, säger Britt Ingrid Abrahamsen. TAS-projektets m ålsättning är att styrka den akutmedicinska kompetensen i landets kommuner, samt att fokusera p å tvärfackligt samarbete mellan styrkorna.

För närvarande h åller SNLA ocks å p å med en insamling som skall undersöka möjligheten att pröva läkarbilar i omr åden som saknar läkarbemannade ambulanshelikoptrar, b åde i tätort och p å landsbygd, samt för att införa ett mobilt träningscenter för akutmedicinsk träning för ambulanssjukv ården och "legevakten" (motsvarande v åra jourcentraler). Man har hittills f ått in närmare fem miljoner NOK.

Man stödjer ocks å akutmedicinsk forskning. I samarbete med Laerdal finansierar med Europas första professur i akutmedicin.

Norsk Luftambulanse AS
Stiftelsen Norsk Luftambulanse äger NLA AS till 100 procent. NLA AS är en av tre luftambulansentreprenörer. De ekonomiska medlen och uppdraget kommer fr ån Statens Luftambulanse, SLA - därför den dubbla märkningen p å ambulanshelikoptern. Det finns idag 11 ambulanshelikopterbaser och sex flygplansbaser i Norge. Dessutom ing år fyra av försvarets Sea-King räddningshelikoptrar som en del av verksamheten.

NLA AS opererar efter ett integrerat "Crew"-koncept, där ambulanshelikoptrarna, förutom piloten, är bemannade med anestesiolog och kombinerad räddningsman/navigatör. Stiftelsen har genom åren varit med och bidragit ekonomiskt till att vidareutveckla den medicinska och räddningstekniska delen av verksamheten.

NLA AS har ocks å en läkarbil vid alla baser. Denna används när det är för d åligt flygväder och/eller när patienten befinner sig i närheten. Läkarbilen utnyttjas i snitt i 40 procent av alla uppdrag. Fordonet och dess utrustning finansieras helt av SNLA.

NLA AS driver fem ambulanshelikopterbaser (Lörenskog, Arendal, Stavanger, Trondheim och ål), och är ansvarig för medicinsk personal p å åtta baser; anestesiologer vid ambulans- och räddningshelikoptrar samt flygsjuksköterskor vid baserna i Finnmark (Alta och Kirkenes).


Norsk Luftambulanse AS driver för närvarande fem ambulanshelikopterbaser.

De andra tv å entreprenörerna är för närvarande AirLift AS och Lufttransport AS. Jag skriver för närvarande eftersom en ny upphandling för perioden 2001-2004 nyligen är genomförd. Det finns inga begränsningar om hur m ånga baser varje entreprenör kan f å, man m åste dock lämna anbud p å minst tre baser. Inom kort f år NLA AS reda p å om man f år fortsatt förtroende.

Totalt behandlar/transporterar NLA AS cirka 3000 patienter med helikopter, 2000 med läkarbilen och 2500 med ambulansflyg per år.

70 procent av dessa patienter har akutmedicinska sjukdomstillst ånd medan 30 procent är skadade. 90 procent av uppdragen klassificeras som akuta, varav cirka 65 procent visar sig ha livshotande tillst ånd.

Internationellt fokus
Global Medical Support (GMS) är en del av NLA AS som ger NLA ett större internationellt fokus. GMS erbjuder tjänster inom medicinsk beredskap och assistans i utlandet. Utg ångspunkten för verksamheten är att det ska vara en medlemsförm ån som stiftelsen erbjuder sina medlemmar, som medicinsk assistans före och under en utlandsvistelse samt hemtransport om man blir sjuk eller r åkar ut för en olycka i utlandet.

Telemedicinsk r ådgivning och övervakning - b åde inom luftfart och offshore - är naturliga omr åden till kärnverksamheten som är transport av skadade/ sjuka patienter.

NLA AS har med GMS ing ått partnerskap med MedAire Inc i Phoenix inom telemedicinska lösningar för luftfart, samt samarbete med "Helsevakten TeleMed AS" som är bland de främsta när det gäller telemedicinsk teknologi. GMS är en viktig leverantör av "legevakttjenester" för offshoreverksamheten i Nordsjön, och de har bland annat avtal med Svenska Försvarsmakten sedan 1993 för hemtransporter av sjuk eller skadad personal i internationell tjänst.

Text och foto: Peter Jonasson

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Reportaget publicerat 2000/07/11

<<<<<<<<    Detta är arkivmaterial    >>>>>>>>
[Hem]  [Ledare]  [Nyheter]  [Reportage]  [Forskning]  [Artiklar]  [Insändare]  [Notisen]  [Redaktion]