<<<<<<<<    Detta är arkivmaterial    >>>>>>>>

Världens miljövänligaste ambulanshelikopter

Varje dag, dygnet runt skadas människor mycket sv årt runt om i landet. Helikoptrar st år startklara. Läkare, sjuksköterskor och ambulanssjukv årdare är ocks å startklara för att hjälpa dessa människor, men politikerna tvekar och väljer att utreda och utreda. Som ett led i att väcka intresse för helikopterambulansens fördelar visade Ostermans upp sin EC 135 p å Säve flygplats den 26 april. En maskin som n år mer än hela Västra Götalandsregionen p å mindre än 30 minuter.

I de flesta utvecklade västländerna är ambulanshelikoptern ett naturligt komplement till de vägburna ambulansinsatserna. En lösning som b åde spar m ånga liv och ger livskvalitet för drabbade. I Sverige är det endast Stockholm som än s å länge har en organisation som är helt inriktad p å att bist å den övriga ambulanssjukv ården vid komplicerade uppdrag. Vid larm är helikoptern klar för start efter 1 minut fr ån det att dörren till helikoptern öppnats.

Osterman är operatör av ambulanshelikoptern i Stockholms verksamhet och svarar för den ständigt startberedda helikoptern, dygnet runt, året runt. Verksamheten drivs tillsammans med Karolinska sjukhuset och Södersjukhuset och är samlokaliserad med räddningstjänsten p å Värmdö. Helikoptern är alltid bemannad med pilot, anestesiläkare, anestesisköterska och ambulanssjukv årdare. En för ändam ålet mycket slagkraftig kombination.

Nu tycker Ostermans att det är hög tid att konceptet sprids till andra delar av Sverige och som ett led i detta visade de p å Säve flygplats, den 26 april, sin EC 135 - som är världens miljövänligaste tv åmotoriga helikopter. Maskinen är en toppmodern och lätt konstruktion som är sn ål p å drivmedel. Den är dessutom mycket tyst, delvis beroende p å den nyutvecklade stjärtrotorn och den lagerlösa huvudrotorn. EC 135 erbjuder 6 passagerare hög komfort i en marschfart p å 267 km/h och med en räckvidd p å 745 km, eller upp emot 4 timmar flygtid.

P å Säve hade de flesta företrädarna för Västra Götalansregionens prehospitala akutsjukv ård mött upp för att under tre timmar f å möjlighet till att bekanta sig närmare med ambulanshelikoptern EC 135. Maskinen kommer fr ån det tysk-franska företaget Eurocopter, som är världens största tillverkare av b åde militära och civila helikoptrar. Informationen som lämnades var mycket proffsigt sammanställd och gjorde att besökarna kände sig riktigt välkomna. Det gavs ocks å utrymme s å att de som s å önskade fick pröva p å en helikoptertur runt HisingIsland med en lov över Sveriges port mot väster.

En insatshelikopter skall inte förväxlas med försvarets tunga räddningshelikoptrar eller de helikoptrar som används huvudsakligen för avancerade "sekundärtransporter" mellan sjukhus. Insatshelikopterns styrka är att den höjer kvalitén inom akutsjukv ården genom att snabbt föra ut kompetent personal till den drabbade patienten p å hämtplats och att den därefter med bibeh ållen hög v årdniv å transporterar patienten till sjukhus. Helikoptern är s åledes tänkt att möjliggöra att det s å viktiga och avancerade omhändertagandet kan ske inom en halvtimme, det s k "the golden half hour" begreppet.

EC 135 är speciellt utvecklad för civil ambulansverksamhet och har p å kort tid blivit den mest s ålda helikoptern för detta ändam ål. Detta beror p å att den förutom att den är snabb, smidig och speciellt konstruerad, d v s inte ombyggd för ambulansverksamhet. Den är ocks å världens absolut renaste och tystaste helikopter. Säkerheten är hög och den har tv å motorer och kan självklart flyga p å enbart den ena motorn om s å mot förmodan skulle behövas.

Text och foto: Ulf Trabjerg

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Reportaget publicerat 2000/04/30

<<<<<<<<    Detta är arkivmaterial    >>>>>>>>
[Hem]  [Ledare]  [Nyheter]  [Reportage]  [Forskning]  [Artiklar]  [Insändare]  [Notisen]  [Redaktion]