<<<<<<<< Detta är arkivmaterial >>>>>>>> |
Världens miljövänligaste ambulanshelikopter |
![]() Varje dag, dygnet runt skadas människor mycket sv årt runt om i landet. Helikoptrar st år startklara. Läkare, sjuksköterskor och ambulanssjukv årdare är ocks å startklara för att hjälpa dessa människor, men politikerna tvekar och väljer att utreda och utreda. Som ett led i att väcka intresse för helikopterambulansens fördelar visade Ostermans upp sin EC 135 p å Säve flygplats den 26 april. En maskin som n år mer än hela Västra Götalandsregionen p å mindre än 30 minuter. |
I de flesta utvecklade västländerna är ambulanshelikoptern ett naturligt komplement till de vägburna ambulansinsatserna. En lösning som b åde spar m ånga liv och ger livskvalitet för drabbade. I Sverige är det endast Stockholm som än s å länge har en organisation som är helt inriktad p å att bist å den övriga ambulanssjukv ården vid komplicerade uppdrag. Vid larm är helikoptern klar för start efter 1 minut fr ån det att dörren till helikoptern öppnats.
Osterman är operatör av ambulanshelikoptern i Stockholms verksamhet och svarar för den ständigt startberedda helikoptern, dygnet runt, året runt. Verksamheten drivs tillsammans med Karolinska sjukhuset och Södersjukhuset och är samlokaliserad med räddningstjänsten p å Värmdö. Helikoptern är alltid bemannad med pilot, anestesiläkare, anestesisköterska och ambulanssjukv årdare. En för ändam ålet mycket slagkraftig kombination.
P å Säve hade de flesta företrädarna för Västra Götalansregionens prehospitala akutsjukv ård mött upp för att under tre timmar f å möjlighet till att bekanta sig närmare med ambulanshelikoptern EC 135. Maskinen kommer fr ån det tysk-franska företaget Eurocopter, som är världens största tillverkare av b åde militära och civila helikoptrar. Informationen som lämnades var mycket proffsigt sammanställd och gjorde att besökarna kände sig riktigt välkomna. Det gavs ocks å utrymme s å att de som s å önskade fick pröva p å en helikoptertur runt HisingIsland med en lov över Sveriges port mot väster. En insatshelikopter skall inte förväxlas med försvarets tunga räddningshelikoptrar eller de helikoptrar som används huvudsakligen för avancerade "sekundärtransporter" mellan sjukhus. Insatshelikopterns styrka är att den höjer kvalitén inom akutsjukv ården genom att snabbt föra ut kompetent personal till den drabbade patienten p å hämtplats och att den därefter med bibeh ållen hög v årdniv å transporterar patienten till sjukhus. Helikoptern är s åledes tänkt att möjliggöra att det s å viktiga och avancerade omhändertagandet kan ske inom en halvtimme, det s k "the golden half hour" begreppet.
|
Text och foto: Ulf Trabjerg Reportaget publicerat 2000/04/30 |
<<<<<<<< Detta är arkivmaterial >>>>>>>> |