<<<<<<<<    Detta är arkivmaterial    >>>>>>>>

Ambulanser klarade bromsprov

LINKÖPING (ÖC/A/F) den 2 september -99
Chevroletambulanserna klarade de bromsprov som genomförts efter larmen fr ån Dalarna och Östergötland. Prov ledda av VTI visar att ambulanserna klarar kraven som ställs b åde för lätt lastbil och för personbil.

Tre bilar testades. Tv å av fordonen var riktiga ambulanser, varav en kom fr ån Östergötland. Det tredje fordonet var en Chevroletpickup. Ambulanserna är byggda p å samma stomme, men i stället för ett flak har man monterat en ambulanshytt p å fordonet.
- Pickupen lastade vi s å att den vägde 4 740 kilo, samma vikt som en ambulans. Samtliga fordon klarade testerna enligt gällande bestämmelser. Dessutom klarade ambulanserna och pickupen de strängare bromskrav som gäller för personbilar (fordon med en vikt under 3 500 kilo), säger H åkan Engström.

Under proven framkom att orsaken till att frambromsar brunnit i Chevroletambulanser kan hänga samman med handbromsen.
- Om man hela tiden parkerar ambulansen utan att lägga i handbromsen s å sker inte en justering av bakbromsen, säger H åkan Engström, informationschef p å Saab Opel Sverige AB som s ålt ambulanserna till landstingen.

Handbromsen i Chevrolet-ambulanserna har allts å en vital funktion för bromssystemet. När handbromsen dras åt s å sker automatiskt en justering s å att bakbromsen fungerar effektivt. Normalt tar bakbromsarna upp 30-40 procent av bromskraften. Om man under en längre tid parkerat den automatväxlade Chevroletambulansen enbart med en växel i och utan att dra åt handbromsen s å sker ingen justering. En ojusterad bakbroms leder till en mycket d ålig bromsverkan.
- Du kanske bara f år tio procent av bromskraften p å bakbromsarna. Det leder till en h ård belastning p å frambromsarna, vilket kan leda till överhettning, säger H åkan Engström.

Förklaringen har H åkan Engström f ått fr ån personal p å VTI som ledde testerna av tre ambulanser under m åndagen och tisdagen.
- Det känns skönt att problemet äntligen är löst. Det här med handbromsens betydelse för justeringen av bakbromsen var en nyhet för oss, säger H åkan Engström. Nu ska vi informera landstingen om detaljerna i de tester som skett av VTI och under överinseende av Vägverket.

Saab Opel kommer ocks å att vidta tekniska åtgärder för att säkerställa bromskraften p å samtliga hjul.
- Vi kommer kostnadsfritt att installera s å kallade bromskraftsventiler p å samtliga bilar p å årsmodellerna 1996-1999. Ventilen ser till att det blir samma bromskraft p å alla hjul, säger H åkan Engström.

Enligt honom och företaget löser detta problemet med de överhettade bromsarna, skriver Östgöta Correspondenten.

Peter Jonasson

<<<<<<<<    Detta är arkivmaterial    >>>>>>>>
[Hem]  [Ledare]  [Nyheter]  [Reportage]  [Forskning]  [Artiklar]  [Insändare]  [Notisen]  [Redaktion]

99/09/2