<<<<<<<<    Detta är arkivmaterial    >>>>>>>>

Ambulansöverläkare föresl år förstärkning av ambulanssjukv ården
Ytterligare en ambulans och en akutbil i Gästrikland

GÄVLE (AB/A/F) den 28 november -99
- V år bedömning är att det behövs ytterligare en dygnsbil i Gävle och en akutbil för östra Gästrikland. Med befintliga resurser kan vi inte fullgöra v årt uppdrag, skriver Lena Wahlin, ambulansöverläkare i Gästrikland, i ett debattinlägg i Arbetarbladet.

I Gästrikland har ambulansuppdragen ökat fr ån 14 597 1996 till 16 861 under 1998. Prognosen för 1999 innebär en ytterligare ökning. Antal köra kilometer har ökat fr ån 540 000 till 780 000.

Dagtid finns nio ambulanser och en akutbil, nattetid och helger finns sex ambulanser och en akutbil i hela Gästrikland. Till exempel finns en lördagskväll i Gävle tv å ambulanser vilket innebär cirka 45 000 inv ånare per ambulans. När belastningen p å dessa ambulanser ökar m åste tillgängligheten minska.
- Ambulanserna st år av beredskapsskäl utplacerade i Gästrikland men används där de bäst behövs. För att klara topparna i belastning f år i klartext till exempel Hofors bilar köra i Gävle. Nu är det inte längre fr åga om enstaka toppar utan en situation där under stora delar av dygnet ambulansresurserna finns koncentrerade till Gävle. Det innebär att Gästriklands övriga inv ånare f år en sämre tillg ång till ambulanser, skriver Wahlin.

Lena Wahlin betonar att hon som medicinskt ledningsansvarig är skyldig att p åtala när medicinska risker föreligger, och att det har hon gjort.

Bedömningen hon gör är att medicinska risker i dag föreligger och att ambulanssjukv ården med sina befintliga resurser inte kan fullgöra sitt uppdrag.
- V år bedömning är att det behövs en dygnsbil till i Gävle samt en akutbil ocks å för östra Gästrikland. Detta under förutsättning att man samtidigt minskar ambulansutnyttjandet fr ån främst olika sjukv årdsinrättningar, vilket vi hela tiden redovisat. Vi arbetar nu h årt för att sammanställa underlag för den diskussionen. Ytterligare en akutbil skulle i sig innebära effektivare ambulansutnyttjande men där utöver dämpa effekterna av resursbristen. En dygnsbil till är vad som behövs för att inte utarma resten av landskapet under främst jourtid, skriver Wahlin.

Peter Jonasson

<<<<<<<<    Detta är arkivmaterial    >>>>>>>>
[Hem]  [Ledare]  [Nyheter]  [Reportage]  [Forskning]  [Artiklar]  [Insändare]  [Notisen]  [Redaktion]

99/11/28