<<<<<<<<    Detta är arkivmaterial    >>>>>>>>

Regeringen säger ja till ambulanshelikoptrar
- men fr ågan m åste utredas ytterligare

STOCKHOLM (A/F) Tisdag 27 maj 1997
Ett sammanhängande nationellt system med ambulanshelikoptrar kan minimera insatstiderna och bidra till en hög och jämn kvalitet vid det akuta omhändertagandet av bland andra trafikskadade personer.
Det konstaterar regeringen bland annat i sin proposition "Nolldivisionen och det trafiksäkra samhället" (Prop. 1996/97:137), som lämnades över till riksdagen i dagarna.

Fr ågan om ett nationellt system med ambulanshelikoptrar ing år som en liten, men viktig del i propositionen kring trafiksäkerheten, där det l ångsiktiga m ålet är att ingen ska dödas eller skadas allvarligt till följd av trafikolyckor.
Förslaget har under v åren granskats av cirka 65 remissinstanser, bl. a. kommuner, landsting, statliga myndigheter, sjukhus och en rad intresseorganisationer. Av de som lämnat synpunkter p å just helikopterfr ågan, var i stort sett samtliga positiva till ett rikstäckande nät av ambulanshelikoptrar som ett komplement till nuvarande ambulanssjukv ård.
Riksförbundet för Trafik- och Polioskadade vill till exempel att ett beslut ska tas snabbast möjligt, s å att uppbyggnaden kan ske redan under nästa år.

N ågra synpunkter fr ån olika remissinstanser:
"En effektiv akutsjukv ård borde vara en självklarhet i hela landet.""
"Tillfredsställande kompetens och god tillgänglighet ska tillförsäkras alla medborgare."
"Förändringarna inom akutsjukv ården ställer ocks å högre krav p å det akuta omhändertagandet."
"Helikoptertransport bör ses som en del i respektive landstings eller regions samlande akutmottagande."
"Helikoptertjänst bör främst koncentreras till omr åden med l ånga transporttider."

Finansieringen blir en sv år nöt att knäcka. Östergötlands läns landsting, förordar till exempel en l ångsiktig samfinansiering mellan landstingen, staten och försäkringsgivarna, medan Sveriges Försäkringsförbund menar att staten ska betala.
Andra förslag till finansiering är till exempel via stiftelser med frivillig medlemsanslutning, eller via en särskilt avgift som ska tas ut för alla motorfordon, n ågot som exempelvis motorförbunden motsätter sig.

Hela fr ågan behöver utredas närmare, menar regeringen. S åväl medicinska som organisatoriska och finansiella förutsättningar, m åste klarläggas ytterligare innan n ågra beslut kan fattas av riksdagen, heter det i propositionen.

åsa Möller


Propositionen finns här i PDF-format.

För att läsa PDF-versionen, se till att du har Adobe Acrobat Reader, som är gratis och kan hämtas här.

Nollvisionen och det trafiksäkra samhället - (240K)

<<<<<<<<    Detta är arkivmaterial    >>>>>>>>
[Hem]  [Ledare]  [Nyheter]  [Reportage]  [Forskning]  [Artiklar]  [Insändare]  [Notisen]  [Redaktion]