<<<<<<<<    Detta är arkivmaterial    >>>>>>>>

Ambulansutredning föresl år att blivande
Landstinget Sk åne följer Socialstyrelsens riktlinjer

KRISTIANSTAD (A/F) den 12 december -97
Den politiska styrgruppen inom projektet Ambulanssjukv ård i Landstinget Sk åne slutförde i mitten av november sin utredning om den framtida ambulanssjukv ården i det nya storlänet. Ambulansforum publicerar här sammanfattningen av utredningen.

I utredningens första etapp redovisades "M ål och krav" för den framtida ambulanssjukv ården i Sk åne. Som övergripande m ål markerades det att ambulanssjukv ården skall utg å fr ån patienternas sjukv årdsbehov och utmärkas av:


- hög kompetens,
- hög säkerhet,
- god service, och
- god tillgänglighet.

Den nu aktuella etappen redovisar förslag rörande ambulanssjukv årdens roll och organisation i den totala v årdkedjan.

Ambulanssjukv ården beskrivs som den yttersta länken i v årdkedjan. Detta innebär bl.a. att ambulanssjukv ården bedriver sjukv ård under särskilt sv åra omständigheter, dvs. i akut skede, med begränsade resurser, ibland under sv åra yttre förh ållanden och ofta innan diagnos är ställd. Till detta kommer att den första insatsen inte sällan är av avgörande betydelse för det fortsatta sjukdomsförloppet och överlevnaden.

Utan att gradera olika delar av sjukv ården menar denna utredning att ambulanssjukv ården är mycket viktig för en fungerande akutsjukv årdsorganisation.

Utredningen kan sammanfattas under tv å rubriker, verksamhet resp. organisation, enligt följande:

VERKSAMHET

m ålsättningen skall vara att det finns en sjuksköterska i minst varannan ambulans år 2002. Sjuksköterskan skall vara en del i ambulansteamet och inte en extra resurs. Ambulanssjukv årdare med undersköterskekompetens kommer under l ång tid framöver att fylla en mycket viktig roll i ambulanssjukv ården,

med ny teknik öppnas än fler möjligheter till tidig behandling redan inom ambulanssjukv ården. Detta gör att korta avst ånd till akutsjukhus p å sikt kan bli mindre betydelsefulla för vissa diagnosgrupper,

ett ofr ånkomligt krav är att vid behov kunna f å ut läkare till patienten. Detta skall organiseras s å att en läkare alltid kan göras tillgänglig för akut utryckning. De lokala förutsättningarna som t.ex. antal uppdrag, avst ånd och jourorganisation avgör hur detta organiseras,

utredningen har haft att arbeta med inriktningsm ålet att insatstiderna inte skall försämras jämfört med nuläget. Som ett kompletterande och ambitionshöjande m ål har utredningen dessutom f ått i uppdrag att beskriva en m ålsättning om att 90% av befolkningen skall n ås av ambulanssjukv ården inom 15 minuter inom varje sjukv årdsdistrikt,

i utredningen presenteras förslag till stationsstruktur som beaktat det högre ambitionsm ålet med max. 15 minuters insatstid för 90% av befolkningen i varje sjukv årdsdistrikt,

kravet p å gränslös dirigering är en förutsättning för en effektiv ambulanssjukv ård, oavsett hur den framtida stationsstrukturen och organisationen för ambulanssjukv ård ser ut,

för ett effektivt nyttjande av resurserna är m ålsättningen är att minst 50% av alla sjuktransporter skall vara beställda senast 12 timmar före transporten. I en ny ambulansorganisation föresl ås att det finns särskilda sjuktransportfordon, samt att ambulanserna används p å ett flexibelt sätt för att "kapa toppar" och för att klara sjuktransporter under helger samt kvälls- och nattetid. Det är viktigt med bra planering, logistik och styrning av sjuktransporterna,

efterhand som sjuktransportfordon upphandlas skall dessa inneh ålla tv åb årshytter,

ambulanshelikopter är intressant förutsatt att ambulanshelikoptern betjänar sjukv årdsregionen. Detta förutsätter att regionlandstingen är intresserade av att medverka till finansieringen och nyttjandet.

ORGANISATION

ambulanssjukv årdens organisation skall uppfylla bl.a. följande krav och kriterier:

- ambulanssjukv ården utgör en del av sjukv årdens kärnverksamhet,
- ambulanssjukv ården skall ha en sammanh ållen ledning,
- ambulanssjukv ården skall bygga p å hög kvalitet och inneh ålla kompetens som s å l ångt möjligt motsvarar annan akutsjukv ård,

ambulanssjukv ården utgör en integrerad del i sjukv årdens verksamhet, är en bärande länk i v årdprocessen samt ing år i landstingets totala ansvar för hälso- och sjukv ården. Ambulanssjukv ården skall ha ett nära samarbete med all annan akutsjukv ård, oavsett hur detta organiseras,

sjuktransporterna skall ing å i ambulanssjukv årdens organisation,

organisationsförslaget har m ålet att forma en organisation som skapar förutsättningar för en ambulanssjukv ård med hög kvalité, med en sammanh ållen ledningsorganisation samt en naturlig integration i den totala sjukv årdsstrukturen i Sk åne,

förslaget innebär en stark central ledning med direktivrätt inom strategiska omr åden, samt en decentraliserad operativ organisation med intraprenader eller entreprenader p å sjukv årdsdistriktsniv å,

utredningen tar inte ställning till val av driftform, i egen regi eller som entreprenad, men menar att b åda är möjliga,

den politiska ledningen p å Sk åne-niv å avgör om ambulanssjukv ården i olika delar av Sk åne skall läggas ut p å intraprenad eller entreprenad. I de fall den politiska ledningen p å Sk åne-niv å valt intraprenad avgör den politiska ledningen p å distriktsniv å ambulanssjukv årdens inplacering i distriktets organisation,

ambulansverksamhet i egen regi föresl ås ses som en intraprenad. Intraprenörer är i detta fall sjukv årdsdistrikten,

vid s åväl intraprenad som entreprenad skall aktuella aktörer leva upp till de krav som ställs p å all ambulanssjukv ård i Sk åneregionen,

intraprenör/entreprenör ges ett totalt ansvar för personalkostnader och lokal organisation inom givna ramar och tydliga riktlinjer,

vid val av intraprenad innebär organisationsförslaget en mycket nära knytning av ambulanssjukv ården till akutsjukv ården av följande skäl:

- all sjukv ård organiseras p å distriktsniv å,
- en gemensam kompetensmassa byggs upp,
- ökad integration och flexibilitet mellan ambulans- och annan akutsjukv ård,
- minskar "vi - dom"-känslan,
- markerar att ambulanssjukv ården är en del av sjukv årdens kärnverksamhet.

den centrala ledningen p å regionniv å ges ett starkt mandat att styra genom riktlinjer och krav p å intraprenör/entreprenör,

en central ledningsorganisation för den samlade ambulanssjukv ården i Sk åne tillskapas,

den lokala organisationen utformas och inordnas efter varje distrikts eller entreprenörs förutsättningar inom ramen för givna krav och riktlinjer,

beslut om budget och ev. entreprenadavtal tas centralt p å regionniv å för att sedan fördelas s å att den ekonomiska fördelningen följer med verksamhetsansvaret.

Förslagen är m ål-och utvecklingsinriktade. Detta ställer krav p å överg ångslösningar för att säkerställa den m ålinriktning som anges i rapporten.

Hela utredningen g år att läsa här.

Kenneth Karlsson

<<<<<<<<    Detta är arkivmaterial    >>>>>>>>
[Hem]  [Ledare]  [Nyheter]  [Reportage]  [Forskning]  [Artiklar]  [Insändare]  [Notisen]  [Redaktion]

97/12/12