<<<<<<<<    Detta är arkivmaterial    >>>>>>>>

Allvarligt sjuka hämtades av fel ambulans

GĂ–TEBORG (GP/A/F) den 7 september 2004
Varannan göteborgare med livshotande tillst ånd hämtades av fel sorts ambulans. Trots att det fanns kvalificerade OLA-ambulanser skickades ofta sämre utrustade ambulanser, skriver Göteborgs-Posten.

Efter att ha granskat 2 000 utryckningar med ambulans i Storgöteborg och tv å mindre orter i Västra Götalandsregione konstaterar Lena Hjälte, doktorand vid högskolan i Bor ås, att det ofta blir fel:
- Fyra av tio patienter med livshotande tillst ånd f år inte den kvalificerade ambulanssjukv ård som de behöver. Det är högst anmärkningsvärt.

Och detta beror allts å inte p å att det saknas OLA-ambulanser/akutbilar. I 200 av de 2 000 utryckningarna bedömde ambulanspersonalen att patientens tillst ånd var livshotande. De borde allts å ha f ått den mest kvalificerade ambulanssjukv ården, den som ges med OLA-ambulanser i Göteborg och med akutbilar ute i regionen. Men 80 av de 200 sv årast sjuka och skadade fick inte den hjälpen. Och det var betydligt vanligare i Göteborg att patienterna inte fick "rätt" ambulans.

Undersökningen gjordes under en sexveckorsperiod hösten 2002. En del har ändrats till det bättre sedan dess, hävdar Mats Kihlgren, chef för ambulansverksamheten inom Sahlgrenska universitetssjukhuset.
- I dag har vi sjuksköterskor p å hälften av v åra ambulanser. För tv å år sedan var det bara OLA-ambulanserna som hade sjuksköterskor. Kanske skulle inte dagens ambulanspersonal göra samma bedömning av "livshotande tillst ånd".

Mats Kihlgren välkomnar likafullt Lena Hjältes undersökning.
- Det är ett kanonunderlag för oss. Kanske m åste vi se över v åra larmrutiner. Men ska vi f å ett riktigt facit m åste vi jämföra med den bedömning akutintagets mottagande läkare gjorde och granska patientjournalerna.

Ing-Marie Högberg är driftchef p å SOS Alarm i Göteborg. Hon ser åtminstone tre möjliga orsaker till att "fel" ambulans skickas till sv årt sjuka och skadade. Det fanns ingen OLA-ambulans eller akutbil tillgänglig. Den som larmade 112 kunde inte tydliggöra behovet.
Operatören som tog emot samtalet uppfattade inte behovet korrekt.

<<<<<<<<    Detta är arkivmaterial    >>>>>>>>
[Hem]  [Ledare]  [Nyheter]  [Reportage]  [Forskning]  [Artiklar]  [Insändare]  [Notisen]  [Redaktion]

2004/09/7