<<<<<<<< Detta är arkivmaterial >>>>>>>> |
D ålig arbetsmiljö för ambulanspersonal |
TROLLHÄTTAN (TTELAA/F) den 1 augusti 2003 Personalens personliga skydd mot smitta m åste förbättras, anser inspektionen. Redan i dag har personalen plasthandskar i n ågon ficka, men de bör kompletteras med ett skydd för mun och ögon. Inspektionen fann ocks å att personalen var osäker p å hur utrustning som utsatts för smittoämnen skulle hanteras eller tvättas. Ambulanspersonal kan hamna i situationer där de utsätts för v åld eller blir hotade. Det finns visserligen muntliga instruktioner och rutiner som anger hur man ska agera i dessa situationer, men de är mer eller mindre kända av en del av personalen. Utbildningen om kemikalier är bristfällig och det finns liten eller ingen kunskap om regler och rutiner kring dem. Det gäller b åde i arbetet p å stationen och vid en skadeplats. I ambulanserna saknades ordentliga skyddshandskar och rätt placerade flykthuvor, som kan vara livsviktiga om personalen hotas av ett närmande gasmoln och m åste fly ambulansen. Det m åste till bättre utbildning i hur man lyfter och bär p å rätt sätt och hur det p åverkar kroppen. Inspektionen riktar ocks å kritik mot lokalerna b åde p å ambulansstationen och ambulanscentrum. P å stationen saknas bland annat avgasutsug, dokumentation och underh åll av ventilationen. Omklädningsutrymmena f år flera anmärkningar. Stoppljusen vid ambulansutfarten har inte fungerat p å n ågra år. NU-sjukv ården f år tid p å sig till den 30 oktober att till inspektionen redovisa vilka åtgärder som vidtagits. |
<<<<<<<< Detta är arkivmaterial >>>>>>>> |