<<<<<<<<    Detta är arkivmaterial    >>>>>>>>

Stötfria gupp blir verklighet

BORLÄNGE (A/F) den 8 januari 2003
Dagens väggupp orsakar ofta klagom ål. Redan vid l åg fart utsätts förare och passagerare för stötar som kan ge allvarliga skador. Därför har Vägverket Konsult utformat ett stötfritt gupp som gynnar de som kör lagligt.

Fartdämpande gupp är ett billigt sätt att öka tryggheten och minska antalet p åkörningsolyckor som drabbar g ående och cyklister. Men medaljen har en baksida, förare och passagerare blir utsatta för stötar när fordonen passerar guppen. Dessa stötar kan ge allvarliga skador. Framförallt är det bussförare som kör över hundratals gupp varje dag som drabbas. Ofta med l ångtidssjukskrivning som följd.

­ Vi har undersökt vibrationsmönstren och upptäckt att dagens gupp ofta framkallar kraftiga stötar redan vid l åg fart, vilket inte är meningen säger Johan Granlund p å Vägverket Konsult. Därför har vi skapat ett ergonomiskt utformat farthinder. Vid l åg fart nästan halveras de kraftigaste stötarna, medan det fortfarande upplevs som obehagligt vid högre fart. Vi bedömer att risken för att skadas av t ex en kotfraktur minskar med 90% om man kör lagligt över de stötfria guppen jämfört med vanliga gupp.

Ett pilotprojekt med stötfria gupp av prefabricerad betong genomförs under 2003 i Västra Götaland.

Johan Granlund kommer att berätta om stötfria gupp vid Transportforum i Linköping torsdagen den 9 januari kl 15-16 vid session 42. Vi finns även i monter 8 i Linköpings Konsert och Kongress, Konsistoriegatan 7 under Transportforum den 8 och 9 januari.

Kontaktperson: Johan Granlund, Vägverket Konsult, Borlänge, mobil 070-337 53 88

<<<<<<<<    Detta är arkivmaterial    >>>>>>>>
[Hem]  [Ledare]  [Nyheter]  [Reportage]  [Forskning]  [Artiklar]  [Insändare]  [Notisen]  [Redaktion]

2003/01/8