<<<<<<<< Detta är arkivmaterial >>>>>>>> |
Region Sk ånes ambulansupphandling granskad: |
LUND (A/F) den 13 november 2001 Granskningen har skett genom intervjuer och studier av tillgänglig dokumentation. Utredarnas rapport fr ån granskningen ger en redovisning av ställda krav, metoder för uppföljning samt m åluppfyllelse inom följande omr åden: Utifr ån den genomförda granskningen och ovanst ående beskrivning drar utredarna följande slutsatser: · Vi konstaterar att det sker ett aktivt och ambitiöst arbete fr ån ambulanssjukv årdsledningens sida med att leda och följa upp ambulanssjukv ården och dess utveckling. · Det förekommer en omfattande dialog, nära samarbete och ett gemensamt utvecklingsarbete mellan entreprenörer och ambulanssjukv årdsledning i den riktning som avtalet anger. · Ambulanssjukv årdsledningens uppföljning av entreprenörernas verksamhet är till stor del kvalitativ och inte kvantitativ och görs oftast i dialogform med entreprenörerna · Vi konstaterar trots den ambitiösa ansatsen en bristande systematik i uppföljningen av de krav som är ställda i avtalen med ambulansentreprenörerna. Här finns t.ex. vissa krav som inte följs alls. · Alla krav som ställs bör följas upp om de skall vara verkningsfulla. Krav som inte mäts och följs upp kommer inte i ett längre perspektiv heller att uppfattas som viktiga i verksamheten. · Det är v år uppfattning att fler tydliga mätbara kvantitativa m ål skulle underlätta uppföljningen för ambulanssjukv årdsledningen, samtidigt som de skulle kunna tjäna som sporre för entreprenörernas egen utveckling. · Otydligheter i ansvarsfördelningen och gränssnittet mellan entreprenörer och Region Sk åne komplicerar uppföljningsarbetet. · Ambulanssjukv årdsledningen tar stor aktiv del i ledningen av entreprenörernas verksamhet. I flera fr ågor styr Region Sk åne verksamheten och dess utveckling genom detaljerade anvisningar. Det blir d å sv årt att göra entreprenörerna ensamt ansvariga för resultatet. Detta präglar i sin tur naturligtvis ocks å uppläggningen av uppföljningen. En förklaring till detta kan vara den överg ångsprocess fr ån eget driftsledningsansvar till beställaransvar som ambulanssjukv årdsledningen befinner sig i. · Ju mer kunnig man som upphandlare är om detaljer i den verksamhet man skall upphandla, desto större är risken att man vill ställa detaljerade krav om hur verksamheten skall bedrivas snarare än att sätta upp funktionella krav och m ål för den funktion man vill upphandla. · Vi ser en risk för att detaljregleringen av hur verksamheten skall bedrivas, kan medföra att entreprenörernas initiativkraft hämmas och att utvecklingstakten därmed blir l ångsammare. · Vissa avvikelser fr ån avtalens krav har inte tydligt reglerats Kravspecifikationen för ambulanser i avtalet och upphandlingsunderlaget var inte relevant utifr ån den funktion man ville upphandla. De avsteg som gjorts har därför sannolikt varit motiverade men de borde ha reglerats p å ett tydligare sätt. · Det politiskt fastställda 90%-m ålet för insatstider och befolkningens trygghet tolkas av ambulanssjukv årdsledningen och entreprenörer p å ett sätt som inte st år i överensstämmelse med hur det uttryckts i avtalstexten. V år uppfattning är därför att definitionen av 90%-m ålet och de garantier som är kopplade till detta bör tas upp till förnyad diskussion. Möjligen är det lämpligt att ange tv å olika niv åer för m ålet p å insatstider och anpassa uppföljningen till detta. · Vi kan konstatera att akutmottagningarna p å Sk ånes sjukhus har en positiv syn p å hur ambulanssjukv ården praktiskt fungerar. Man har inte noterat n ågon större förändring jämfört med tiden före upphandlingen och upplever inte heller n ågra direkta kvalitetsbrister i verksamheten. · Man upplever sig dock st å l ångt fr ån den centrala ambulanssjukv årdsledningen och känner sig inte delaktig i den utvecklingsprocess som p åg år. Mer av samverkan genom t.ex. · Vi tror därför att ett närmare samarbete med sjukhusens akutmottagningar om utveckling, utbildning och kanske ocks å uppföljning skulle kunna ha mycket positiva effekter för den fortsatta utvecklingen av ambulanssjukv ården i regionen. Särskilt viktigt är naturligtvis detta om man vill n å de övergripande m ål som formulerats om ambulanssjukv ården som en högspecialiserad del av den samlade akutsjukv ården. · Beslutsvägarna är inte formaliserade vilket gör det sv årt att f å en överblick över de beslut, t.ex. undantag fr ån avtalen, som fattats. Det är ocks å oklart vilka som har befogenheter att godkänna avvikelser fr ån träffade överenskommelser. För att f å en samlad bild av situationen m åste man idag g å igenom de olika protokoll och anteckningar som finns fr ån olika dialoger med entreprenörerna. · Vi vill ocks å p åpeka att organisationen inom ambulansledningen har varit ofullständig och förem ål för diskussion under den period som granskats. Bland annat har funktionen som chefläkare varit vakant under ca 1- års tid. Detta har naturligtvis p åverkat arbetet och kan möjligen förklara vissa delar av de brister/avvikelser som vi kunnat identifiera. · Man m åste ocks å respektera att detta är en utvecklingsprocess med gemensamt lärande för upphandlare och entreprenörer. Ansvarsfördelning, gränssnitt och uppföljningsmetoder m åste f å utvecklas successivt i denna process. Vid en jämförelse med ambulanssjukv ården i Stockholm som upphandlat sin verksamhet i flera omg ångar noterar vi att man först nu efter ca 10 år säger sig ha funnit former för en bra styrning och kvalitetsuppföljning. Det är v år förhoppning att denna granskning ocks å skall kunna vara ett bidrag till den fortsatta utvecklingen. Referens: M årtensson, L. & Svanell, J. Granskning av upphandlad verksamhet. Ambulansverksamheten i Region Sk åne. Right Sinova AB, oktober 2001. |
<<<<<<<< Detta är arkivmaterial >>>>>>>> |