<<<<<<<< Detta är arkivmaterial >>>>>>>> |
Ny ambulans började brinna |
LINDESBERG (AS/A/F) den 3 april 2001 I juni 1999 började en nästan ny Mercedes Benz-ambulans i Lindesberg brinna under en körning. L ågor slog upp i kupĂ©n och bilen rökfylldes. Lyckligtvis kom ingen till skada. Ambulansen hade nyligen varit p å verkstad eftersom den gick d åligt och var trögstartad. Mekanikerna konstaterade d å att motorn tände illa och att fordonet luktade bensin, men de kunde inte räkna ut varifr ån lukten kom. Daimler Chrysler Sverige AB:s utredning av branden visade att bensinlukten kom fr ån katalysatorn i avgassystemet. Där hade oförbränd bensin hamnat eftersom motorn inte tog upp allt bränsle. När sedan katalysatorn blev tillräckligt varm antändes bensin ångorna. I ett brev till Arbetsmiljöverket skriver försäljaren att inga andra av deras ambulanser har fattat eld, och att föraren förvarnats av en varningslampa om att motorn tände d åligt. De anser att risken för nya bränder är minimal. De anser att risken för nya bränder är minimal, men p åminner gärna sina kunder om att först läsa fordonets instruktionsbok noga innan fordonet tas i bruk. Arbetsmiljöverket ser allvarligt p å händelser och kräver att tillverkaren vidtager åtgärder som förhindrar fler bränder. En s ådan åtgärd är att skriftligen informera om att m ånga korta körningar med kall motor kan göra att bensin samlas i katalysatorn. Senast den 10 juli ifjol skulle Daimler Chrysler ha gett svar p å hur de ska g å tillväga för att undvika nya tillbud. Trots flera p åminnelser fr ån Arbetarskyddsverket har s å ännu inte skett. Fotnot: 1 januari 2001 gick Arbetarskyddsstyrelsen och Yrkesinspektionen samman. Den nya myndigheten heter Arbetsmiljöverket. Benämningen p å den regionala tillsynen är Arbetsmiljöinspektionen. |
<<<<<<<< Detta är arkivmaterial >>>>>>>> |