<<<<<<<< Detta är arkivmaterial >>>>>>>> |
Felringningar allt större problem för SOS Alarm |
MALMÖ (A/F) den 4 mars 2001 - Ett argument emot kan vara att "d å kommer ju folk som verkligen behöver inte fram". Men det gör de ju inte om de sitter i kö p å grund av alla felringningarna heller, säger Nils-Erik Norin, ansvarig för 112-numret hos SOS Alarm. Nils-Erik Norin berättar att man med den här fördröjningen säkerligen skulle komma ifr ån 30 procent av alla okynnes- , bus- och lekringningar, tillfälliga samtal p å grund av att n ågon kommit åt knapparna p å mobiltelefonen i fickan, eller att n ågon, av gammal vana, sl år in ett gammalt nummer. De som började p å 112 och som inte längre finns. I diskussionerna kring alla felsamtal har möjligheten av att införa ett särskilt informationsnummer förts fram p å förslag. I rapporten finns inget som säger att "s å här blir det bra". Men det hörs p å Nils-Erik Norin att förslaget med fördröjning l åter lockande. 1998 gjordes en utredning om 112 av Räddningsverket. Redan i den utredning konstaterades en massa brister, att väldigt m ånga ringer, men att bara ett f åtal verkligen behöver snabb hjälp. I en undersökning förra året försökte SOS Alarm, Post- och telestyrelsen plus Demoskop att granska felringaren. Man ringde upp 1000 felringare för att fr åga om de inte visste vart man kom när man slog 112. Felringningarna berodde p å allt fr ån sv årigheter för framför allt äldre att hantera dagens knapptelefoner, till mobiltelefonernas utformning om man r åkade komma åt dem i fickan, i handväskan och s å vidare. Peter Jonasson |
<<<<<<<< Detta är arkivmaterial >>>>>>>> |