<<<<<<<<    Detta är arkivmaterial    >>>>>>>>

Mercedes viktproblem inget problem i Stockholm

STOCKHOLM (TV4/A/F) den 10 februari 2001
Flera av de fyra ambulansbolagen i Stockholm har p å senare tid köpt in nya fordon för närmare en miljon kronor styck, gula bilar av märket Mercedes-Benz. Modellen är h årt kritiserad runt om i landet - bilen klarar helt enkelt inte av s å mycket last som det ofta är i den vardagliga ambulanssjukv ården.

Händer det n åt är det föraren som är ansvarig inför lagen. I Sörmland har man nu infört en rad restriktioner bl a p å hastigheten, där f år dessa fordon max köras i 120 km/h, i Jämtland vill landstinget inte ens hämta ut sina nya bilar.
- Vi har investerat i sju nya ambulanser för ett halv år sen. Vi har inte märkt av dom problem som vi vet om ha förekommit ute i landet, säger Kurt Berntsson, VD för ambulansbolaget AISAB, till TV4 Stockholm.

Stefan åkerhielm är ambulanssjukv årdare p å AISAB Södermalm och använder dagligen den kritiserade ambulansmodellen.
- Jag har inte märkt av n ågra problem. Det har g ått väldigt bra hittills.

I ambulanserna finns idag mycket medicinsk utrustning som väger en hel del. Det är lätt hänt att max.lasten i dom nya Mercedes-ambulanserna överskrids - tv å ambulanssjukv årdare, en patient och kanske en narkossköterska eller anhörig. Vips s å bryter man mot lagen.
- Vi balanserar hela tiden p å den max.last som är till åten, säger Kurt Berntsson.

En lösning kan ju tyckas vara att köpa större ambulanser.
- Den diskussionen förs ju av och till. Större och högre bilar kan vara en lösning p å en del av problemet. Men vi tycker den här typen av ambulans passar ganska bra för dom uppdrag vi har i dom mer centrala delarna av länet, säger Kurt Berntsson.

P å AISAB, det största ambulansbolaget i Stockholms läns landsting, räknar man med att bilen klarar av lite mer än vad den egentligen är godkänd för och man väntar ocks å p å att leverantören ska höja max.lasten. Men p å Mercedes-Benz avr åder man idag bestämt fr ån att lasta ambulanserna mer än vad som är till åtet i fordonshandlingarna.
- Det kan slita p å bilen och äventyra vägegenskaperna, säger informationschefen Sverker Dahl.

N ågot som Stefan åkerhielm till viss del h åller med om.
- Överskrider man vikten vet man ju inte vad det blir för problem, om den blir ostadig eller s å. Men hittills har vi inte sett n ågra tendenser till det, säger ambulanssjukv årdaren Stefan åkerhielm.

Peter Jonasson

<<<<<<<<    Detta är arkivmaterial    >>>>>>>>
[Hem]  [Ledare]  [Nyheter]  [Reportage]  [Forskning]  [Artiklar]  [Insändare]  [Notisen]  [Redaktion]

2001/02/10