<<<<<<<<    Detta är arkivmaterial    >>>>>>>>

Ambulansen i Lerum först i Sverige
- med kvalitetscertifierad ambulanssjukv ård

LERUM (A/F) den 17 maj 2000
Lerum är först i Sverige med en kvalitetscertifiering av ambulanssjukv ården. Istället för att engagera sig i sjukv årdens kvalitetsprojekt QUL, kvalitet, utveckling och ledarskap valde Ulf Lindskog, ägare av ULFAB och Jumbolans att satsa p å ISO 9000 eftersom det arbetet involverar hela personalen.

Socialstyrelsens författningar ställer krav p å införande av kvalitetssystem i sjukv ården. Detta var den utlösande faktorn för Ulf Lindskog att undersöka vilka olika möjligheter han kunde välja mellan. Inom sjukv ården fanns ett kvalitets- och utvecklingsprogram, QUL, men det valde han bort eftersom hela personalen m åste involveras för att kunna garantera kvalitet i arbetet. Det blev istället ISO 9000.
- Arbetet p åbörjades s å fort vi tagit beslutet vid årsskiftet 1997-98. Egentligen började det hela när vi arbetade med Växtkraft M ål 4, vilket gjorde att vi fick EU-bidrag som hjälp i v årt arbete, berättar Ulf Lindskog.

Handledning viktig
Ulf Lindskog och kvalitetssamordnaren hos Jumbolans och ULFAB började med att g å en ISO 9000-kurs som omfattade tv å helger med tre veckors mellanrum. Den som var ansvarig för kursen blev sedan även deras handledare.
- I och med att vi var först inom ambulanssjukv ården fick vi börja med att skriva om instruktionerna s å de blev applicerbar p å v årt omr åde. När vi först läste texten tyckte vi inte det var möjligt men när vi, tillsammans med v år handledare, penetrerade texten lite mer, fann vi att den i högsta grad var applicerbar p å v ården, konstaterar Ulf.
- Första m ånaden tyckte vi nog att allt lät torrt och allmänt tr åkigt men Christer Wiik, v år handledare, plockade raskt ur oss detta. Alla kom ig ång med sina egna ansvarsomr åden och de är fortfarande eld och l ågor för det här arbetet, fortsätter han. Ingen har varit negativ. Tvärtom. Genom en tydlig ansvarsfördelning har arbetet blivit väldigt engagerande och oerhört positivt.

Mänskliga faktorn reduceras
Ambulansverksamheten styrs i väldigt hög grad av paragrafer och förordningar. Genomg ång och förbättring av alla rutiner gör att man nu har en kontroll som bland annat minimerar de fel som normalt brukar tillskrivas den s k mänskliga faktorn.
- Alla kontrollerar allt ännu mer noggrant än man gjort tidigare. Man kvitterar sitt fordon, vilket innebär att man tar över ansvaret för att allt fungerar varje morgon. D å upptäcks vad som fattas m m och åtgärdas. Bilen f år inte åka ut förrän allt är ordnat. De en eller tv å incidenter vi haft sedan vi blev certifierade i juni förra året har faktiskt varit just s ådana som uppst ått p g a att vi inte haft möjlighet att hinna med den här kontrollen, p åpekar Ulf.

Certifiering är ingen kostnad
Att vara kvalitetscertifierad är n ågot som ofta krävs i alla upphandlingar, enligt Ulf Lindskog, men inte alltid fäller utslaget i slutänden.
- Jo, det känns som en stor fördel när man nämner det, men när man kommer till pengarna, är det inte högsta prioritet längre. Det känns underligt, för att investera en kvalitetscertifierad leverantör är ju inte konstigare än att man investerar i ett fordon eller utrustning som är säkrare än den gamla. I och med att vi i princip inte har n ågonting som g år fel för oss, blir det ju indirekta besparingar för sjukv ården, konstaterar han.

Tydliga resultat väcker intresse
ULFAB och Jumbolans har f ått m ånga positiva reaktioner p å sina certifieringar fr ån ledningen inom ambulanssjukv ården inom Västra Götalandsregionen, b åde fr ån ambulansöverläkare och verksamhetschef som är mycket nöjda.
- Vi har haft bra hjälp av v år revisor fr ån Semko-Dekra. Han har erfarenheter fr ån att ha arbetat hos SPRI tidigare och har p å det sättet kunnat först å v år verksamhet och ocks å bidragit med olika lösningar. Det har varit mycket värdefullt, säger Ulf.

Flera som uppmärksammat v åra förbättringar har själva börjat fundera p å att ISO 9000 certifiera sig, t ex Räddningstjänsten i Lerum. Kommunstyrelsen har ocks å varit här och f ått en presentation och funderar nu p å att införa ISO 9000 framför allt inom omsorgsverksamheten.

Vi själva känner att vi har kontroll och att vi gör fler rätt saker, p å rätt sätt och i rätt tid och det är väldigt stimulerande för oss alla. Jag själv behöver inte h ålla i allting, tvärtom alla är självg ående och förbättrar successivt när man upptäcker nya lösningar. Det vi i början tyckte verkade vara ett tr åkigt jobb blev istället b åde engagerande och entusiasmerande, avslutar han.

Laila Lilliehöök

Publicerad med tillst ånd fr ån "Revisionsnytt" SEMKO-DEKRA Certification AB

<<<<<<<<    Detta är arkivmaterial    >>>>>>>>
[Hem]  [Ledare]  [Nyheter]  [Reportage]  [Forskning]  [Artiklar]  [Insändare]  [Notisen]  [Redaktion]

2000/05/17