<<<<<<<<    Detta är arkivmaterial    >>>>>>>>

Ambulansflyg tvingades nödlanda

GĂ–TEBORG (DN/A/F) den 13 februari 2000
En dramatisk ambulansflygning med en sv årt sjuk patient utreds nu av Statens haverikommission, som betecknar tillbudet som allvarligt. Under flygningen drabbades det tv åmotoriga planet av motorstörningar, först p å ena motorn som fick stoppas helt, och sedan ocks å p å den andra. Det tvingade fram en nödlandning.

Planet, en Beechcraft 200 Kingair, tillhörigt SOS Flygambulans i Göteborg, startade fr ån Kiruna den 3 februari klockan 05.40 i mörker och sträng kyla, men i övrigt bra väder. Planerad landning p å Bromma flygplats. Ombord fanns, förutom de tv å piloterna och patienten, en narkosläkare och en narkossköterska.

Planet l åg p å marschhöjden 19 000 fot, 6 500 meter, och hade en och en halv timmes flygning bakom sig när motorn började kr ångla. Det började med störningar i bränsletillförseln och följdes av minskad dragkraft. Piloterna valde d å att helt stoppa motorn samtidigt som de underrättade flygledningen om det inträffade. Flygningen fortsatte sedan p å lägre höjd, 5.000 meter, för en motor med avsikten att fortsätta till Bromma. Flygplanstypen har full kapacitet att flyga p å en motor.

I höjd med Söderhamn började emellertid även den andra motorn kr ångla, med samma indikation p å problem med bränsletillförseln. Piloterna rapporterade nödläge och styrde mot flygplatsen i Gävle. Under nerg ången lyckades man återstarta den stoppade motorn och i landningen gick b åda motorerna normalt. Men flygningen avbröts och patienten fördes vidare med markambulans till Huddinge sjukhus, övervakad av narkosläkaren. Fördröjningen av transporten försämrade inte patientens tillst ånd.

Haverikommissionens utredning är inledd. Företagets egen undersökning visade att det fanns vatten i bränslet, onormalt mycket, heter det, rapporterar Dagens Nyheter.

Peter Jonasson

<<<<<<<<    Detta är arkivmaterial    >>>>>>>>
[Hem]  [Ledare]  [Nyheter]  [Reportage]  [Forskning]  [Artiklar]  [Insändare]  [Notisen]  [Redaktion]

2000/02/13