<<<<<<<< Detta är arkivmaterial >>>>>>>> |
Hur skall yrkesrollerna utvecklas? |
(A/F) den 13 december -98 Socialstyrelsen har presenterat sin nya författning i remissutg åva, ministern har sagt sitt och överdirektören har tillsammans med byr ådirektören, utöver all tidigare information, gjort ytterligare ett klarläggande i form av artikel i Landstingsvärlden 36/98. Det är inte s å vanligt att nya författningar inom sjukv ården penetreras s å djupt redan innan de fastställs och det är inte heller helt vanligt att de kommenteras p å ministerniv å i detta skedet. Men detta har varit en ytterst känsloladdad debatt "p å golvet". Och därför är det säkert mycket välgörande att klarlägganden och förtydliganden har skett p å alla niv åer. Varför har det blivit s å här? Varför har s å m ånga falska rykten spritts? Varför har s å m ånga falska förhoppningar skapats? Och raserats? Varför ägnar sig n ågra enskilda individer fortfarande åt avancerad lobbying - utan att ha förankring i verkligheten? Uppenbarligen har de demokratiskt fastställda kraven varit otydliga för m ånga. Varför har de inte blivit förklarade under de g ångna åren? Eller har obekväma sanningar helt enkelt förträngts? Det skulle kunna misstänkas att spelreglerna inte är och varit väl kända. Bland annat talar svaren p å m ånadens Forumfr åga för det. Skall Socialstyrelsens regler följas? 69% svarar ja. 31% svarar nej eller vet inte. Vid första p åseendet kanske tufft. Kanske radikalt. Kanske fr ån hjärtat, men knappast fr ån förnuftet. Vet de 31% som svarat "nej" eller "vet inte" om att vi har demokrati i Sverige? V åra demokratiskt valda politiska ombud har beslutat hur regelverk för sjukv ården skall fastställas. Och precis s å fastställs regelverket av Socialstyrelsen. Att d å svara "nej" eller "vet inte" p å denna Forumfr åga är varken tufft eller särskilt insiktsfullt. Det är faktiskt ett fult angrepp, ett slag under bältet, en skymf mot v åra demokratiska spelregler. Och ytterligare ett exempel p å brister s åväl i kulturmönster som ledarskap i delar av ambulanssjukv ården. Lika förvirrande är alla p åst åenden som g år ut p å att det är omöjligt att genomföra förändringarna i den takt, som förutsätts i den nya författningen. Det har ju gjorts kontroller med landstingen fr ån olika h åll. Redan för ett år sedan visade det sig att s å m ånga landsting hade kommit s å l ångt att det rimligen hos flertalet ingalunda blir s ådana sv årigheter som "man" har försökt framföra som skrämskott. Om möjligheterna tas tillvara (inklusive differentiering, akutbilar och andra spjutspetsfunktioner - där s ådana är genomförbara och meningsfyllda) st år rimligen flertalet landsting mycket väl rustade för de nya kraven om fem år. Sedan finns det ocks å sjukv årdshuvudmän, som inte haft insikt eller av andra skäl försökt smyga sig ur genomförandet. Där man inte tagit de nödvändiga, tydliga och riktiga besluten i tid. Är det s ådana huvudmän, som skall vara "vägledande" för ambulanssjukv årdens utveckling även i resten av landet? N ågra anser säkert det. Andra först år bättre. Men naturligtvis m åste framtidens ambulanssjukv ård fungera även hos bak åtsträvarna. Och det kommer säkert tillsynsmyndigheten Socialstyrelsen att se till! Men nu är detta historia! Nu vet vi snart vad som gäller. Tydligt. Väl debatterat och väl förklarat. Nu kan vi blicka fram åt! Nu kan vi ägna oss åt att klarlägga hur de framtida yrkesrollerna kan och skall se ut. Vad skall utvecklas? Vad skall läggas till? Vad skall tonas ned? Tag chansen att vara med och forma! Vi kommer troligen att ha stor glädje av den forskning som initierats av Kommunalarbetarförbundet när det gäller utveckling av rollen som "undersköterska med p åbyggnad i ambulanssjukv ård". Personalens erfarenheter kommer att ha stor och viktig betydelse. Liksom v årdgymnasiernas mycket betydelsefulla erfarenheter av s ådan utbildning. Rollen som "legitimerad sjuksköterska med specialistutbildning i ambulanssjukv ård" beskrivs mycket bra i Socialstyrelsens kompetensbeskrivning för denna yrkesroll. Men fortfarande saknas särskild beskrivning av kompetenskraven för sjuksköterska i akutbil och helikopter! B-O Suseruds avhandling klarlägger ytterligare ambulanssjuksköterskerollen. N ågra högskolor har eller kommer att f å erfarenheter av s ådan utbildning. Och befintliga ambulanssjuksköterskors erfarenheter skall självklart tas till vara. Kraven p å den legitimerade läkaren i ambulanssjukv ård utreds fortsatt av FLISA efter välbehövligt och framsynt initiativ fr ån ambulansöverläkare H åkan Ekholm i Västervik. Viktiga krav för alla tre grupperna. Krav som skall tillgodose patienternas intresse. Hög kvalitet och säkerhet. De skall vara verklighetsförankrade och de skall vara lättförst åeliga och stimulerande för framtidens sjukv årdsarbetare i ambulansorganisationerna. De skall vidareutveckla kostnadseffektiva organisationer. Nu äntligen börjar vi veta hur det skall se ut under de närmaste åren. Tag vara p å denna vetskap! Var med och utveckla! I enlighet med vetenskap och beprövad erfarenhet. Karl-Axel Wallman-C:son |
<<<<<<<< Detta är arkivmaterial >>>>>>>> |