<<<<<<<<    Detta är arkivmaterial    >>>>>>>>

Utryckningsfordon
Insändare från Peter Näslund den 7 november 2001

Svar på: ja, men visst... postat av Patrik Andersson den 7 november 2001

Trafikledarna har ett betydligt bredare ansvarsområde än att bara dirigera bussar och spårvagnar. Sedan kan jag förstå att det sticker i ögonen på människor som är dåligt insatta i trafikledarnas arbetsuppgifter att de får använda utryckningsfordon!

Den kunskap och kompetens som behövs på en olycksplats är många gånger beroende av varandra. Av naturliga skäl har personal som arbetar med spårvagnstrafik (exempelvis trafikledare och teknisk personal) bra kännedom om vagnars och banans konstruktion. Att så fort som möjligt få så stor kompetens som möjligt till en olycksplats kan knappast vara att betrakta som allmänfarligt...

På en olycksplats råder inget motsatsförhållande mellan de olika aktörerna, utan sedan många år tillbaka finns ett uttalat gott samarbete mellan polis, räddningstjänst och spårvägen.

Sedan kan man alltid diskutera hur man kör. Eftersom det är en människa som sitter bakom ratten, kan man inte bortse från att misstag begås. Att däremot peka ut en speciell yrkesgrupp är däremot beklagligt och olyckligt!

Det är alltid lätt som betraktare att kritisera och vara efterklok. Man får inte heller glömma att saker och ting upplevs olika beroende på omständigheterna. Ett utryckningsfordon som förs in i en korsning i 20 km/h med påslagna blåljus och sirener kan naturligtvis upplevas som att det körs betydligt snabbare än vad som sker i realiteten om man betraktar det utifrån!

Alla utryckningsförare - oavsett arbetsuppgift - är väl medvetna om de risker det innebär att köra med blåljus och siren i trafiken. Det betyder att man generellt har väl tilltagna säkerhetsmarginaler i sin körning. Sedan kan man säkert uppleva att såväl polisbilar som ambulanser och trafikledningsbilar "swoschar" förbi under larmkörning. Istället för att kritisera enskilda aktörer bör man istället vara glad att samhället har en fungerande organisation vid olyckor. Vid händelser i spårvagnstrafiken ingår såväl trafikledare som teknisk personal i den!

Uppföljningar:

Omr åde Insändare har stängts. Vi hänvisar till Ambulansforums separata Community där fulla möjligheter till diskussion ges. Du klickar här för att komma dit.

<<<<<<<<    Detta är arkivmaterial    >>>>>>>>
[Hem]  [Ledare]  [Nyheter]  [Reportage]  [Forskning]  [Artiklar]  [Insändare]  [Notisen]  [Redaktion]