Intressant frågeställning Du tar upp som även jag
"grunnat" på. Ett annat problem gäller vid bärgning
av fordon som har fått stopp i den "smala" delen.
Hur gör man då? Bärgningsbilen kan ju inte komma
"bakifrån" (kommer ju inte förbi kön)utan bärgnings-
bilen tvingas rimligen att komma från "rätt håll"
för att sedan backa till objektet. Detta gäller då
under förutsättning att bärgningsobjektet kan lyftas
fram.
än mer krångligare blir om den havererade bilen måste
lyftas bak (tex bakljusdriven bil med automatlåda)
då tvingas man rimligen köra MOT körriktningen och
sedan BACKA tills man kan vända! Har den i det ovan
nämnda exemplet en husvagn tillkopplad blir problemet
än större.
ännu mer krångligare blir det med tunga fordon - med
eller utan släp - som fått tex drivaxelhaveri och
därigenom måste bärgas via baklyft. Måttligt lustigt
att tvingas backa med bärgaren med en fullastad lastbil
hängandes bakpå! Att fortsätta med den havererade bilen
MOT körriktningen torde vara omöjligt då i så fall all
trafik, åtminstonde husvagnsekipage och tyngre fordon
tvingas backa!
Vad händer fö den dagen ett långtradarekipage får "stopp"
och "låser" vägen - kanske i timmar i väntan på bärgare
och bärgning - "törs" tex ambulansförare köra på fel sida
dvs mot körriktningen?