<<<<<<<<    Detta är arkivmaterial    >>>>>>>>

- ETT SKADAT BARN, VAD GÖR JAG?
SJUKSKÖTERSKANS PREHOSPITALA BEMÖTANDE AV 6-12- åRIGA BARN

Erika Eskilsson
Maria Nyberg

Sjuksköterskeprogrammet, 120 poäng/Omv årdnad - Eget arbete 10 poäng
Sahlgrenska akademien vid GÖTEBORGS UNIVERSITET
- V årdvetenskapliga fakulteten - Institutionen för omv årdnad
V årterminen 2003

SAMMANFATTNING
Syftet med denna litteraturstudie var att belysa sjuksköterskans prehospitala bemötande av 6-12- åriga barn. I introduktionen beskriver vi prehospital omv årdnad, utvecklingspsykologi och barns tankar och känslor kring sjukdom/skada. Det finns inte mycket genomförd forskning inom detta ämne vilket gjorde sig p åmint i v år artikelsökning. Artiklarna vi valde ut tangerar därför endast valt omr åde. Resultatet i artiklarna kändes dock relevant för v årt arbete d å det fanns konsensus i dessa. I resultatet s åg vi hur vissa faktorer p åverkade sjuksköterskans bemötande och barnens upplevelser. Sjuksköterskorna kunde t.ex. undvika en djupare patientkontakt av rädsla för att inte kunna lösa patientens problem. Föräldrarnas emotionella tillst ånd styrde barnens, de yngre skolbarnens magiska tänkande kunde ge upphov till missförst ånd och det var viktigt för barnen att f å känna kontroll av n ågon form. Vid analysen s åg vi sex omr åden utkristallisera sig under fr ågan "Vad är viktigt att tänka p å vid det prehospitala bemötandet av 6-12- åriga barn?". Omr ådena berörde sjuksköterskan själv, barnet är barn, trygghet, information, relation och delaktighet/makt. Utifr ån dessa konstruerade vi en handlingsplan att använda i v årt framtida arbete som sjuksköterskor.

Läs hela studien i pdf-format genom att klicka här (533 kb).

<<<<<<<<    Detta är arkivmaterial    >>>>>>>>
[Hem]  [Ledare]  [Nyheter]  [Reportage]  [Forskning]  [Artiklar]  [Insändare]  [Notisen]  [Redaktion]

2003/04/22