<<<<<<<< Detta är arkivmaterial >>>>>>>> |
Högskolan Bor ås Inst. V årdhögskolan
SÄKERHET I SAMBAND MED LUFTBUREN AMBULANSSJUKV åRDUR ETT PATIENT- OCH V åRDARPERSPEKTIV
Författare: Examinationsuppgift i Omv årdnad inom luftburen ambulanssjukv ård, 5 poäng. Maj, 2000
INNEH åLLSFÖRTECKNING
INLEDNINGBAKGRUNDHELIKOPTERUTREDNINGAR KOSTNADER BEFINTLIG HELIKOPTERVERKSAMHET I SVERIGE IDAG HELIKOPTERBEMANNING OLYCKSSTATISTIK PROBLEMBESKRIVNINGMETODSYFTERESULTATV årdarsäkerhet Patientsäkerhet DISKUSSIONREFERENSER
Inledning
Tiden är den
enskilt viktigaste faktorn för överlevnad vid trauma. Det finns otaliga undersökningar
som visar att tiden mellan inträffad livshotande skada och definitiv medicinsk
handläggning är av avgörande betydelse för patientens överlevnadschanser
(t.ex. McSwain, Paturas & Wertz,
1999; Handell & Dahl, 1996; Socialstyrelsen, 1999). Inom trauma- och
prehospital akutsjukv ård har därför uttrycket "the golden hour" myntats,
eftersom det har visat sig att de traumadrabbade personer som f ått definitiv
medicinsk behandling, t.ex. i form av operation, inom en timma ocks å haft den högsta
överlevnaden (McSwain m.fl., 1999; Caroline, 1995). I tätort är
det ofta möjligt att klara av "the golden hour" med hjälp av vägambulans,
p.g.a. de korta avst ånden. I glesbygden där närmaste sjukhus kan ligga m ånga
mil bort eller p å öar i skärg ården där det enda sättet att komma in p å
idag är b åt, överskrids ofta "the golden hour" med klar marginal (SVT,
2000). Enligt
Prioriteringsutredningen 1996/97:60 skall sjukv ården prioritera v ård av människor
med livshotande akuta sjukdomar (Wilow, 1997). En s ådan prioritering kräver
ocks å att det finns en väl fungerande ambulanssjukv ård som kan se till att
dessa patienter snabbt kan komma till definitiv behandling (Socialstyrelsen,
1999). Enligt HSL 1982:763 har alla människor dessutom rätt till en v ård p å
lika villkor för hela befolkningen (Wilow, 1997). Därmed torde
det vara positivt med ett ambulanshelikoptersystem i Sverige för att snabbt
kunna hjälpa sv årt sjuka patienter. Turerna kring varför detta inte blivit
genomfört, samt vilken helikopterberedskap som finns i Sverige idag beskrivs i
bakgrunden nedan. Bakgrund
Helikopterutredningar
Sveriges
ambulanshelikopterorganisation har utretts sedan mitten av sjuttiotalet och ett
otal utredningar (54 stycken enligt Larsson (2000)) har passerat och de flesta
har varit eniga om att Sverige bör införa ett rikstäckande
ambulanshelikoptersystem (Handell & Dahl, 1996). Ingen av utredningarna har
lett till att n ågot ambulanshelikoptersystem införts i Sverige. Den senaste i
raden utredningar gjordes av Socialstyrelsen under 1999. I denna föreslog
Socialstyrelsen (1999) ett rikstäckande ambulanshelikoptersystem i Sverige med
15 helikopterbaser. Enligt denna modell skulle 95,5% av Sveriges befolkning
kunna n ås av kompetent sjukv ård inom 30 minuter och 99,9% inom 60 minuter p å
detta sätt. Sjukv årdshuvudmännen
ansvarar för all ambulansverksamhet b åde p å vägen och i luften, p å samma sätt
som för sjukv ården i övrigt enligt HSL 1982:763 (Wilow, 1997). Eftersom
landstingen redan är ekonomiskt tyngda av nedskärningar är intresset för att
st å för hela kostnaden av ett helikoptersystem i Sverige svalt. Sjukv årdshuvudmännens
intresse för att införa ambulanshelikoptersystem p å l ång sikt p åst ås
emellertid vara stort (Socialstyrelsen, 1999). Socialstyrelsen (1999) fastslog i
sin utredning att: "en betydande statlig finansiering är nödvändig om
det föreslagna systemet skall genomföras inom en 3-5 årsperiod"
(Socialstyrelsen, 1999, s. 8). Staten var
emellertid inte beredda att delfinansiera och förslaget röstades ner med hänvisning
till att Landstingen är ansvariga, s å även ekonomiskt, för all sjukv årdsverksamhet
(Strömberg, 1999). Sedan ungefär
25 år har byr åkrati som den som beskrivs ovan hindrat en utveckling av
ambulanshelikopterverksamhet i Sverige (Handell, 1996; SVT, 2000; Larsson,
2000). Under denna
tid har andra länder lyckats utveckla användandet av helikopter vid sjukv årdsinsatser.
V årt grannland Norge är bland de främsta i världen i fr åga om att ha ett välutvecklat
ambulanshelikoptersystem. Andra länder som är l ångt framme är USA, Tyskland
och Frankrike (Handell & Dahl, 1996). Kostnader
Ett rikstäckande
ambulanshelikoptersystem i Sverige med 15 helikopterbaser skulle, enligt
Socialstyrelsens modell (1999) kosta 250-300 miljoner kronor per år. Norsk
Luftambulanse är som sagts tidigare l ångt fram i utvecklingen och det kan därför
vara av intresse att se vad grannlandet har för kostnad för sin verksamhet. En
ekonomisk analys av Norsk Flygambulanses verksamhet visar att kostnaden för
varje genomfört uppdrag är 20.000 kr, att jämföra med ett intensivv årdsdygn
p å ett regionssjukhus som kostar 30.000 kr. En uträkning som Vägverket gjort
ger att kostnaden per livräddande uppdrag för Norsk Luftambulanse, förutsatt
att hela kostnaden för hela ambulanshelikoptersystemet läggs p å de livräddande
uppdragen, är 330.000 kr (Handell & Dahl, 1996). Som jämförelse
debiterar Försvarsmakten landstingen med 12.000 kr per timma för sjukv årdsuppdrag
(Försvarsmakten, 1997). Enligt muntliga uppgifter fr ån Göta
Helikopterbataljon kostar ambulansuppdrag i deras regi idag 17.000 kr per timma. Enligt Vägverkets
uträkningar är ett människoliv värt 14,2 miljoner kronor med hänsyn tagen
till kostnader kring dödsfallet, förlorade skatteinkomster och
produktionsbortfall. Samtidigt hävdar Vägverket i sin rapport att ca 100 liv i
trafiken och 300 liv totalt i Sverige skulle kunna räddas varje år om ett
rikstäckande ambulanshelikoptersystem inrättades (Handell & Dahl, 1996).
Ett förarbete till Socialstyrelsens utredning (1999) gjordes av
Kommunikations-departementet (1997), som fastslog att man genom ett införande
av ett rikstäckande ambulanshelikoptersystem varje år skulle kunna ; rädda
100 liv, förhindra 100 invaliditeter och lindra 5000 skadefall. Socialstyrelsen
(1999) är mer försiktig i sin utredning och redovisar inte n ågon uträkning
som visar hur m ånga människoliv ett s ådant system skulle kunna rädda. Detta
torde ha bidragit till att förslaget inte röstades igenom. Befintlig
helikopterverksamhet i Sverige idag
Det militära
försvaret organiseras av Försvarsmakten, som är en myndighet underställd
riksdagen och regeringen. Försvarsmakten leds av överbefälhavaren, som biträds
av Högkvarteret. Huvuduppgiften för Försvarsmakten är att försvara landet
och dess inv ånare mot militära angrepp. Utöver detta skall den aktivt arbeta
med internationella fredsfrämjande och humanitära insatser genom att ställa
kvalificerade förband och andra resurser till omvärldens förfogande. Dessutom
skall försvaret kunna stödja samhället vid sv åra p åfrestningar i fredstid,
t.ex. vid olyckor och katastrofer (Försvarsmakten, 2000). Försvarets
helikopterresurser följer denna linje och har följande användningsomr åden i
prioriteringsordning: 1.
Försvara riket mot väpnat angrepp. 2.
Hävda rikets territoriella integritet -
Exempel p å militära uppdrag i fredstid är t.ex. ub åtsjakt och militär
flygräddning 3.
Resurs till internationella fredsfrämjande och humanitära insatser. 4.
Stödja samhället vid stora p åfrestningar i fred; -
Beredskap för sjöräddningsuppdrag. Insatserna bekostas av Försvarsmakten
och Sjöfartsverket st år för kostnaderna för beredskapen. -
Nödhelikoptersystem. Landstingen har rätt att rekvirera en helikopter för
sjuktransporter. -
Insatser enligt räddningstjänstlagen. T.ex. bekämpning av skogsbränder
och transport av räddningspersonal vid större katastrofer (Försvarsmakten,
1997). Enligt räddningstjänstlagen
kan alla militära helikopterresurser användas vid civila räddningsinsatser
eller katastrofer. Tilläggas bör dock att militära uppdrag alltid prioriteras
framför civila ambulanshelikopteruppdrag (Handell & Dahl, 1996). De flesta
helikoptrar finns allts å främst som beredskap för flyg- och sjöräddning och
uppdrag enligt räddningstjänstlagen. De kan emellertid även användas för s å
kallad nödhelikopterverksamhet, d.v.s. sjuktransporter som sker inom ramen för
ordinarie basering och beredskap för att undsätta människor i livshotande
situationer. Nödhelikopterverksamhet bedrivs i princip i de landsting där försvarsmakten
har helikopterförband eller speciella räddningshelikoptrar stationerade enligt
avtal med Sjöfartsverket (Socialstyrelsen, 1999). Ansvaret för sjöräddning
har i fredstid Sjöfartsverket och i krig Försvarsmakten. Sjöfartsverket har
ett avtal med Försvarsmakten om helikoptertjänster för sjöräddning p å fem
orter i Sverige; Berga, Ronneby, Visby, Sundsvall och Säve (Socialstyrelsen,
1999; Försvarsmakten, 2000). Försvarsmakten
best år av Armén, Marinen och Flygvapnet. Dessa tre har tidigare haft
helikopterresurser var för sig, men de är sedan januari 1998 samlade i en
frist ående organisation under Försvarsmakten. Den heter Försvarsmaktens
Helikopterflottilj och best år av fyra helikopterbataljoner* (Försvarsmakten,
1997); Norrlands
helikopterbataljon Denna har
bildats av Norrbottens Arméflygbataljon, AF1 i Boden samt flygräddningsgrupperna
p å F4, Östersund och F21, Lule å. Ledningen sker fr ån Boden. -
Boden, Lule å, Östersund " Ingen ambulanshelikopterverksamhet. Endast
militär flygräddning dagtid. -
Lycksele - Bataljonen har ett avtal med Västerbottens läns landsting
med basering av en helikopter, enbart för civil ambulanshelikopterverksamhet av
typen Augusta Bell 412 i Lycksele. -
I Sundsvall st år en helikopter placerad p å Sundsvalls flygplats som räddningshelikopter
enligt avtal med Sjöfartsverket (Försvarsmakten, 2000). Svea
helikopterbataljon Bataljonen
har bildats av Marinens 11:e helikopterdivision p å Berga samt flygräddningsgruppen
p å F16 i Uppsala. Ledningen sker fr ån Berga. Förbandet är baserat p å Berga,
F16 i Uppsala samt F16G p å Gotland. -
Uppsala " Ingen ambulanshelikopterverksamhet. Endast militär flygräddning
dagtid. -
Berga " Avtal med sjukv ården och Sjöfartsverket. Beredskap dygnet
runt. Responstid: 30 minuter dagtid och 90 minuter nattetid. Ca 12
ambulanshelikopteruppdrag per år. -
Visby " Tillsammans med Göta helikopterbataljon bemannar Svea
helikopterbataljon n ågra veckor per år en helikopter för sjöräddningsberedskap
p å Visby flygplats (Försvarsmakten, 2000).
Denna har
bildats ur Östgöta Arméflygbataljon, AF 2, Linköping. Bataljonens
huvuduppgift är grundläggande helikopterflygutbildning av Försvarsmaktens
helikopterförare. Staben för hela Försvarsmaktens Helikopterflottilj finns här.
Ingen ambulanshelikopterverksamhet eller militärt omr ådesansvar i fr åga om
beredskap, detta sköts av Svea helikopterbataljon (Försvarsmakten, 2000).
Denna har
bildats genom en sammanslagning av det tidigare Marinflygets 12:e och 13:e
Helikopterdivision samt Flygvapnets flygräddningsgrupper p å F7, S åtenäs och
F17, Ronneby. Ledning sker fr ån Ronneby. -
Ronneby "Avtal med sjukv ården och Sjöfartsverket. Beredskap dygnet
runt. Ca 40 ambulanshelikopteruppdrag per år. -
Säve " Avtal med sjukv ården och Sjöfartsverket. Beredskap dygnet
runt. Responstid: 15 minuter dagtid och 30 minuter nattetid. Ca 30
ambulanshelikopteruppdrag per år. -
S åtenäs "Bemannar n ågra veckor per år en helikopter p å Säve och
Visby. I övrigt ingen ambulanshelikopterverksamhet (Handell & Dahl, 1996; Försvarsmakten,
2000).
Av ovanst ående
g år sammanfattningsvis att utläsa att följande platser i Sverige idag har
militär helikopterberedskap (för flygräddning (militär och civil), sjöräddning,
nödhelikopterverksamhet och insatser enligt räddningstjänstlagen) dygnet runt
(responstid ca 30 minuter); -
Sundsvall -
Berga -
Visby -
Ronneby -
Säve D å skall
tilläggas att utlarmningsrutinerna för att rekvirera en nödhelikopter är för
sammanhanget tidskrävande och responstiden förh ållandevis l ång. Samtidigt
prioriteras militära uppdrag. Detta torde bidra till att nödhelikopterverksamheten
bedrivs sparsamt i landet (Handell & Dahl, 1996).
Polisen äger
ca 7 st enmotoriga helikoptrar som finns i Boden, Stockholm, Jönköping/Västervik,
Malmö och Göteborg. Enligt Luftfartsverkets bestämmelser f år enmotoriga
helikoptrar inte flyga över tätbebyggt omr åde nattetid. Detta har gjort att
polisens ambulanshelikopteruppdrag kraftigt minskat under de senaste åren (Handell
& Dahl, 1996). I Göteborg
är t.ex. samarbetet med Östra Sjukhuset för tillfället nedlagt. Enligt flera
muntliga källor skall dock polisen inom 5 år ha bytt upp sig till tv åmotoriga
helikoptrar. I april 1992
startade SOS-Helikoptern AB i Visby den första permanenta
ambulanshelikopterbasen i Sverige. Idag finns civil ambulanshelikopterverksamhet
p å följande orter: -
Gotland " SOS-Helikoptern AB, Visby. Responstid: 5 minuter dagtid.
Ingen beredskap nattetid p.g.a. VFR-piloter (se nedan). 200 uppdrag flögs 1993,
varav 10-20% var primära. -
Stockholm " Osterman
Helikopter, Gustavsberg. Tv å stycken helikoptrar finns stationerade. En
helikopter året och dygnet runt och en daghelikopter under sommartid 15/5 -
15/9 mellan 07.00 - 19.00 sju dagar i veckan Responstid:
5 minuter. 1994 larmades de ut ca 2800 g ånger, där 32% av uppdragen ej blev
slutförda. -
Uppsala " Norrlandsflyg AB, Akademiska sjukhuset. Primäruppdrag endast
dagtid. Responstid: 8 minuter för primäruppdrag och 15-20 minuter för sekundärtransporter. -
Östersund " Heliflyg AB, Göviken. Responstid: 5 minuter dagtid och 20
minuter övrig tid. Ca 300 medicinska uppdrag per år. -
Lycksele " Försvaret bedriver fr.o.m.1995 ambulanshelikopterverksamhet
med en Augusta Bell 412 helikopter. Responstid: 10 minuter dag som natt. Under
1995 genomfördes 313 uppdrag. - Gällivare " Norrlandsflyg AB, stationerad p å Norrlandsflyg i Gällivare. Responstid: 15 minuter dagtid och 20 minuter nattetid. Ca 250 uppdrag per år (Handell & Dahl, 1996). SOS
Flygambulans är ett dotterbolag till SOS Alarm AB som ägs av staten,
Landstingsförbundet och Kommunförbundet. Det är en organisation som varje år
genomför ca 3500 sekundärtransporter inom Sverige med flygplan. Planen
bemannas av tv å piloter och en sjuksköterska med ett antal års erfarenhet av
intensivv ård eller liknande, med ordinationer av SOS Flygambulans medicinskt
ledningsansvarige läkare för basal och akut behandling (SOS Flygambulans). Av sammanställningen
över den civila och militära helikopterverksamheten i Sverige idag framg år
att sydvästra Sverige är mycket d åligt täckt av ambulanshelikoptrar, b åde
militära och civila. Helikopterbemanning
Helikopterns
bemanning inkluderar i de flesta fall alltid en sjuksköterska, vilket gör
jobbet i ambulanshelikopter till ännu ett fält för sjuksköterskan att
profilera sig i. Helikopterpiloterna
klassas efter möjligheten att flyga enbart efter instrument eller ej. En
helikopterpilot kan flyga efter det visuella synfältet fr ån helikoptern (VFR=
Visual Flight Rules) eller även kunna flyga enbart p å sina instrument (IFR=
Instrument Flight Rules). Det senare krävs för att flyga i d åligt väder
eller nattetid (Semonin- Holleran, 1996). I USA
bemannas helikoptern av ; -
Pilot " med minst 10.000 flygtimmar. -
Flightnurse " sjuksköterska med paramedicexamen som har flera års
erfarenhet fr ån akutmottagning eller likvärdigt. -
Paramedic " Ett halv års grundutbildning och n ågra års erfarenhet av
ambulanssjukv ård (Handell & Dahl, 1996).
I Sverige föresl ås
en medicinsk bemanning i form av en anestesisjuksköterska och en ambulanssjukv årdare.
Fr ågan om en anestesiläkare skall ing å i grundbemanningen eller inte är
debatterad. Socialstyrelsen (1999) föresl år att ambulanssjukv årdaren byts ut
mot en anestesiläkare i de fall det behövs, men lämnar det öppet för
regionerna att själva avgöra bemanningen i fr åga om läkare. Tv å piloter i
ambulanshelikoptern föresl ås av Socialstyrelsen (1999). De militära
helikoptrarna bemannas av tv å piloter med IFR, en navigatör, en mekaniker och
en ytbärgare (Försvarsmakten, 2000). Olycksstatistik
Enligt Vägverket
visar statistik fr ån Helikopter-EMS i USA en olycksfallsfrekvens p å
11,7/100.000 flygtimmar. Olyckor med dödlig utg ång hade en frekvens p å
4,7/100.000 flygtimmar. Siffror fr ån Tyskland visar p å liktydig statistik. Vägverket
gör vidare en intressant jämförelse med helikoptertaxi. Denna visar att
helikoptertaxiverksamheter är mindre olycksdrabbade med 6,7 olyckor per 100.000
flygtimmar och endast 1,6 dödliga olyckor per 100.000 flygtimmar (Handell &
Dahl, 1996). I början av 1980-talet var olycksstatistiken för
ambulanshelikopter i USA mycket hög enligt Semonin-Holleran (1996). Även hon
redovisar siffror som i det närmaste innebar en dubbelt s å stor risk att dö i
ambulanshelikopter än ett taxiflyg med helikopter. Problembeskrivning
Inom en snar
framtid torde ambulanshelikopterverksamheten byggas ut i Sverige med tanke p å
antalet utredningar som passerat och den oppositionen som med tiden blivit allt
tydligare (SVT, 2000; Larsson, 2000). Samtidigt har tidiga undersökningar visat
att det kan vara riskfyllt att arbeta i ambulanshelikopter, varför det är
intressant att se om och p å vilket sätt
det är farligt att arbeta i ambulanshelikopter och att som patient
transporteras i densamma. Metod
Examinationsuppgiften
är genomförd som en litteraturstudie där b åde amerikanska artiklar och böcker
behandlats, s åväl som svenska helikopterutredningar och
verksamhetsbeskrivningar. Syfte
Syftet är
att beskriva riskerna i samband med omv årdnad av patient i luftburen
ambulanssjukv ård, ur ett patient och v årdarperspektiv.
Resultat
V årdarsäkerhet
Mellan 1978
och 1986 inträffade i USA 59 olyckor, varv 19 hade dödlig utg ång.
Semonin-Holleran (1996) visar att väderrelaterade olyckor var vanligast och även
hade allvarligast utg ång (15 väderrelaterade, varav 11 med dödlig utg ång).
Av dessa 15 väderrelaterade olyckorna hade 13 piloter IFR. Författaren drar därför
slutsatsen att piloter med IFR inte utgör n ågon ökad säkerhet. Detta kan
bero p å att dessa piloter sällan f år övning i IFR, utan mest flyger VFR.
Piloterna i de 15 olyckorna hade alla f ått riktig väderinformation, vilket
tyder p å att piloterna misstolkat eller struntat i informationen. Det visade
sig även att piloter inom ambulanshelikopterverksamhet ofta kände press p å
sig att acceptera flygningar och genomföra dem och att denna press p åverkar
deras omdöme. Den andra vanligaste orsaken till olyckor var mekaniskt fel. Av
dessa 15 olyckorna hade tv å dödlig utg ång (Semonin- Holleran, 1996). Dessa
rapporter kom i mitten av 1980-talet och ledde fram till ett antal säkerhetsföreskrifter
fr ån olika flygorganisationer i USA, bl.a. National Flight Nurses Association (NFNA).
Det ökade säkerhetstänkandet ledde till en minskning i olycksfallsfrekvens.
1989 inträffade 4,9 olyckor per 100.000 flygtimmar. Detta var dock fortfarande
dubbelt s å m ånga som inom flygtaxiverksamheten och olycksorsaken var
fortfarande främst vädret (Semonin- Holleran, 1996). Hon konkluderar därför
att det är viktigt att utarbeta realistiska och säkra minimumnormer för väderförh ållande,
samt att pilotens bedömning i alla lägen m åste respekteras. I Sverige
finns mindre erfarenhet av helikoptersjukv ård varför olyckstatistiken ocks å
borde vara lägre. Uppgifter om detta saknas emellertid i litteraturen. Den
allvarligaste olyckan som inträffat är den utanför Gotland. Den 31 oktober
1994 havererade en helikopter tillhörande SOS-Helikoptern Gotland AB i d åligt
väder. Piloten flög p å l åg höjd i mycket d ålig sikt med regnbyar. Samtliga
ombord omkom (Handell & Dahl, 1996). NFNA kom 1988
ut med en skrivelse om skyldigheter och rättigheter för dess medlemmar.
Skrivelsen behandlade bl.a. flygsjuksköterskornas rätt att vägra delta i en
flygning om de inte ans åg att den var säker. Till flygsjuksköterskans
skyldigheter hör, enligt NFNA"s skrivelse, att säkra utrustning och patient
under flygningen för allas ombordvarande säkerhet (Reiser & Fultz, 1998).
Inte minst, menar Semonin- Holleran (1996), är sjuksköterskan skyldig att
hindra last fr ån att störa piloten. Det åligger även sjuksköterskan att använda
fyrpunkts säkerhetsbälte under hela flygningen och endast ta av det p å
marschhöjd efter att ha meddelat piloten detta. Säkerheten ombord under
flygningen är därmed till stor del ålagd flygsjuksköterskan. Semonin-
Holleran (1996) p åpekar vidare vikten av att all flygpersonal bär riktiga
personliga skydd som hjälmar, hörselskydd, brandskyddande kläder och
skyddsskor. Författaren nämner dock ingenting om skydd mot hypotermi vid
vistelse i vattnet i form av överlevnadsdräkt, vilket används i Sverige bl.a.
p å Gotland och Säve. Inom alla
former av ambulansflygningsverksamheter (b åde helikopter och flygplan) är det
viktigt att p å ett tidigt stadium, redan under utbildning och övningar,
beakta, prioritera och framhäva flygsäkerheten ombord p å det aktuella
planet/helikoptern. Detta görs lättast genom att personalen regelbundet övas
i olika haveriliknande situationer och f år upprepade, kontinuerliga tillfällen
att bli väl bekanta med utrustningen ombord. Det är allts å viktigt att
ekonomiska resurser finns för att kunna tillgodose utbildning p å marken, samt
att utrustning kan köpas in s å att allt h ålls i toppskick. Detta är en
administrativ uppgift för den aktuella arbetsledaren i position. Vidare är
dennes uppgift att se till att de rutiner som finns inskrivna i säkerhetsplanen
inte skapar n ågon opassande press p å piloten att fullfölja ett medicinskt räddningsuppdrag
(Semonin- Holleran, 1996). Vinden fr ån
en helikopterrotor överstiger ofta ca 22 m/s, varför det är viktigt att tänka
p å att inga lösa förem ål, s åsom sm å klädesplagg, filtar, papper etc.,
finns lösa. Allt m åste säkras i närheten av en helikopter. Det kan annars
flyga iväg förem ål som kan åka
in i motorns luftinsug och s å orsaka skada. Det är ocks å viktigt att
personalen bär skyddsglasögon för att skydda synen fr ån flygande sandkorn
etc. (Semonin- Holleran, 1996). Rotorvinden
kan även sänka kroppstemperaturen genom sin kylande effekt. Detta är viktigt
att tänka p å i kyligt väder, s å att personalen tänker p å att skydda sig själva
och framförallt patienten fr ån nedkylning. Semonin Holleran (1996) talar om
temperatursänkningar i rotorvinden p å ca 40 °C
vid utomhustemperaturer p å "12 °C.
Vilket medför en betydande temperatursänkning till "52°C.
Rotorbladens
spetsar roterar med en ungefärlig hastighet av 500 varv per minut. Under uppvärmnings-
eller nedkylningsstadiet för en stillast ående helikopter roterar bladen n ågot
l ångsammare, vilket gör dem mottagliga för p åverkan av bl.a. vind. Denna kan
göra att bladspetsarna tippar ner s å l ångt som till axelhöjd p å en människa.
Därför rekommenderas alltid att man för en hukad position d å man närmar sig
eller avlägsnar sig fr ån en helikopter. Tilläggas bör ocks å att det är
viktigt att notera den omgivande terrängen p å en landningsplats, s å att man
inte omedveten om de roterande rotorbladen börjar g å uppför en närliggande
sluttning. Helikoptern skall alltid lämnas i hukad position, med full uppmärksamhet
riktad mot huvudrotorbladen, liksom svansrotorbladen, p å den ned åtsluttande
sidan av helikoptern. Flygpersonalen skall alltid närma sig en helikopter
framifr ån eller snett ifr ån sidan, hela tiden i ögonkontakt med piloten,
aldrig bakifr ån. Svansrotorbladen är potentiellt farligare än
huvudrotorbladen i och med deras lägre placering och mycket snabbare
rotationshastighet. De roterar med upp till 2000 varv per minut och blir d å nästan
osynliga (Semonin Holleran, 1996). Semonin-Holleran
(1996) menar att det är viktigt att vara fysiskt vältränad d å miljön inom
ambulanshelikoptersjukv ården är fysiskt krävande. Inte enbart beroende p å
tunga lyft och oländig terräng, utan snarare beroende p å de vibrationer som
helikoptern oftast skapar. Ambulansöverläkare Karl Henrik Fridblom menar att
dessa vibrationer ligger p å en frekvens av 8-12 Hz, vilket är den mest
skadliga frekvensen för kroppen. Ryggskador är vanliga inom branschen och
beror till stor del p å vibrationerna med denna frekvens. D å man sitter i en
helikopter som vibrerar (speciellt med en frekvens p å 8-12 Hz vilket militärens
helikopter 3 gör) med denna frekvens uppst år resonans fr ån sitsen genom
kotpelaren, vilket p å l ång sikt ger ryggskador (Fridblom). Örat är
extra känsligt för frekvenser runt 10 Hz, vilket gör ljudbilden i en
helikopter olämplig för hörseln. Dessutom är ljudniv ån mycket hög, 90-100
dB och det är därför extra viktigt att använda hörselskydd ombord. Dessutom
gör dessa l åga bastoner, som inte g år att höra, men som kroppen känner av,
att man b åde som v årdare och patient blir mycket trött. Infraljuden kan även
ge p åverkan p å det autonoma nervsystemet med stressymtom eller t.ex. illam ående
som följd. Likas å ger den inkongruens som i luften ofta uppst år mellan syn-
och balanssinnet, p åverkan p å det autonoma nervsystemet med illam ående som följd.
(Fridblom; Semonin-Holleran, 1996). Patientsäkerhet
Det är
viktigt att komma ih åg att även patientens hörsel kan skadas, stora som sm å,
vakna som medvetslösa patienter. De senare saknar ett dämpande försvar i hörselorganet
som dämpar skadliga toner. Det är därför extra viktigt med hörselskydd p å
medvetslösa patienter, men självklart skall alla patientgrupper ha hörselskydd
vid ambulanshelikoptertransport (Fridblom). Oro skapar
autonoma reflexer som kan ta sig uttryck i stress eller t.ex. illam ående. Det
är viktigt att tänka p å att denna stress nästan alltid finns hos patienter
som skall transporteras i luften och att man genom medmänsklig kontakt kan dämpa
oron och med mediciner kan dämpa de nervösa symtomen (Fridblom). Reguljärflyg
flyger normalt p å ca 10.000 m höjd där lufttrycket är ¼ av det vid havsniv å.
Halten syrgas i luften är fortfarande 21%, men luften är tunnare, d.v.s. det
är mindre tätt mellan syrgasmolekylerna. Detta gör att kroppen m åste
kompensera den minskade syrgastillg ången med ökad hjärtfrekvens och
andningsfrekvens vid vistelse p å höga höjder (Schroeder & Taudorf, 1997).
P å höjder mellan 3000 och 5000 m ökas kroppens hjärtfrekvens, blodtryck,
andningsfrekvens och andningsdjup markant. Ovanför 5000 m börjar cyanos, slöhet,
yrsel och tunnelseende att visa sig. Höjder p å mellan 7000 och 10.000 m ger
ofta medvetslöshet efter n ågra minuter (Semonin- Holleran, 1996). För att
flygplan skall kunna flyga p å dessa höjder har de en tryckkabin. Den upprätth åller
ett högre tryck inne i flygplanskroppen än den omgivande atmosfären. Detta gör
att det blir tätare mellan syremolekylerna inne i planet. Tryckkabin kan
emellertid inte, p.g.a. kostnad, komfort och flygsäkerhet, byggas s å tät att
den kan upprätth ålla ett marktryck. Trycket i en tryckkabin hos ett flygplan
som flyger p å ca 10.000 m höjd ligger därför ungefär p å ca ¾ av trycket
vid havsniv ån, medan det omgivande trycket allts å är ca ¼. Detta motsvarar
ett lufttryck p å ca 3000 m. Hypoxi-känsliga patienter som hjärtpatienter kan
allts å f å problem vid flygning med detta tryck och därför behöva syrgas (Schroeder
& Taudorf, 1997; Semonin- Holleran, 1996). Kabintryck p å
upp till ca 600 m kan sägas motsvara marktryck. En s ådan liten höjdstegring
ger ofta ingen p åtaglig förändring för patienter. För att kunna flyga med
ett kabintryck p å ca 600 m f år man med de flesta konventionella
ambulansflygplan inte överstiga en flyghöjd p å ca 5500 m. För känsliga
patientgrupper kan piloten välja att h ålla en n ågot lägre flyghöjd och höja
trycket i kabinen (Schroeder & Taudorf, 1997). De
patientgrupper som kan vara känsliga för sänkt lufttryck är; -
Öppna skallskador -
Akuta buktillst ånd, t.ex. ileus -
Pneumothorax -
Sinuit, otit -
Patienter känsliga för hypoxi, t.ex. hjärt- och lungsjukdomar (Semonin-
Holleran, 1996). Tryckkabin
finns endast i flygplan eftersom de flyger högre än helikoptrar. Flyghöjden
är oftast inget problem för patienter i helikopter, eftersom helikoptern
oftast h åller sig p å en maximal flyghöjd av ca 600 m och därmed upprätth åller
marktryck (Semonin- Holleran, 1996). Helikoptern
är en mycket speciell arbetsplats med mycket p åverkan p å människa och
instrument fr ån den omkringliggande miljön. Därför är fr ågan om man kan
lita p å det man gör i en ambulanshelikopter befogad. All
medicinskteknisk utrustning m åste genomg å noggranna kontroller och
vibrationstester innan de blir godkänd för helikopteranvändning. Medicinsk
teknisk utrustning skall uppfylla krav fastställda av Luftfartsverket för att
f å installeras och användas i en ambulanshelikopter. Luftfartsverket betonar
bl.a. säkerheten för el, gas, märkning, underh åll och fastsättning ombord.
Förutom flygsäkerheten m åste även medicinska aspekter och utrustningens
prestanda beaktas och granskas (Siltberg, 1999). Tillverkaren
ansvarar för att produkten är lämplig för sin användning. Enligt SFS
1993:584 är en produkt lämplig om; "den vid normal användning för sitt ändam ål uppn år
de prestanda som tillverkaren avsett och tillgodoser höga krav p å skydd för
liv, personlig säkerhet och hälsa hos patienter, användare och andra"
(Socialstyrelsen, 2000). Utrustningen
m åste testas p å ackrediterade testinstitut, godkända av Luftfartsverket,
bl.a. vad gäller h ållbarhet för visst fall och vibrationer (Siltberg, 1999). Den
medicinsktekniska utrustningen är allts å noggrant kontrollerad, men hur är
det med de analyser som man gör i luften? Skiljer de sig fr ån de gjorda p å
marken? Troligen p åverkar
inte den annorlunda miljön de mätningar som man gör i luften. Herr, Newton,
Santrach, Hankins & Buritt (1995) kunde åtminstone inte visa p å n ågra
skillnader i mätresultat p å blodprovsanalyser som gjordes med snabbtester i
luften, jämfört med när de senare analyserades p å laboratoriet p å
sjukhuset. Denna studie inger därför visst förtroende för att man kan lita p å
det man gör i helikoptern, åtminstone vad gäller snabbtester. Hotvedt,
Kristiansen, Forde, Thoner, Almdal, m.fl., (1996) studerade nyttan av
ambulanshelikopter jämfört med vägambulans. De menade att helikopter gav
markant ökade överlevnadschanser för vissa patientgrupper. Dessa bestod främst
av komplicerade förlossningar, barn med andningssv årigheter och allvarliga
infektioner, vilka motsvarade 24% av det totala antalet patienter i studien.
För övriga patientgrupper (76%) ans åg författarna att nyttan av
ambulanshelikopter var liten i förh ållande till den risk och kostnad som
verksamheten innebar. Powell,
Hutton, King, Marh, McLellan, m.fl., (1997) visar p å annorlunda siffror i fr åga
om nyttan av ambulanshelikopter för patienter. De bedömde att helikoptern
varit nödvändig i 91% av de fall som de studerat. Arfken,
Shapiro, Palmer & Littenberg, (1998) jämförde överlevnaden efter 30 dagar
efter ankomst med ambulanshelikopter eller vägambulans. De kunde inte finna n ågon
ökad överlevnad för patienter som transporterats till sjukhus med
ambulanshelikopter. De menar vidare att deras rön därmed är n ågot
kontroversiella och att en randomiserad studie m åste göras för att kunna dra
n ågra slutsatser. Diskussion
Arbetet har
visat att ambulanshelikopter har haft en ökad olycksfallsfrekvens, men ocks å
att säkerhetstänkande, skyddskläder och övningar kan f å ner
olycksfallsfrekvensen. Det hade varit intressant att ha kommit över litteratur
som visade färskare siffror i fr åga om olycksstatistik fr ån USA. Vidare hade
arbetet känts mer komplett med olycksstatistik fr ån svensk, civil
ambulanshelikoptersjukv ård. S ådant material hittades dock inte vid mindre
ansträngningar. Om uppsatsen, poängmässigt, skulle varit mer omfattande hade
det dock varit intressant att se hur tillämpbar statistiken fr ån USA skulle
vara i Sverige genom jämförelse med svensk olycksstatistik. Det kan vara en tänkbar
utveckling p å arbetet för framtiden. Om man
bortser fr ån den n ågot ökade risken för olycksfall i samband med
ambulanshelikoptertransport som en följd av att helikoptern är mer känslig för
d åligt väder, har arbetet visat att själva v ården bedrivs lika bra och säkert
i en helikopter som p å marken och allts å är säker för patienter. Antalet sidor
i denna examinationsuppgift var maximerade till tio. Jag har varit tvungen att
överskrida antalet sidor, d å jag samtidigt som jag ville belysa säkerhetsaspekterna
i samband med ambulanshelikoptersjukv ård ocks å ville ge en helhetsbild av hur
helikopterverksamheten i Sverige idag ser ut. Detta eftersom jag själv, innan
jag började skriva arbetet, hade mycket d ålig kunskap om
ambulanshelikopterverksamheten i Sverige och tyckte mig ha märkt samma okunskap
hos allmänheten genom media. Det framkom t.ex. i Larssons (2000) artikel att öborna
p å Brännö i stort hade trott att utlarmningen av nödhelikopter p å Säve var
mycket lättare och vanligare än den är. Med andra ord trodde de flesta att de
hade en "riktig" ambulanshelikopter och inte en nödhelikopter (Larsson,
2000). Vägverket
hade gjort en mycket noggrann kartläggning av b åde den militära, polisiära
och civila ambulanshelikopterverksamheten under 1996 (Handell & Dahl, 1996).
Den visade sig emellertid vara hopplöst inaktuell, vilket gjorde att
efterforskningsarbetet tog mer tid i anspr åk. Sidantalet blev därför större
eftersom jag ville återge alla mina efterforskningar för att kunna ge en s å
riktig bild av verksamheten som möjligt. Den militära uppbyggnaden (och
omorganiseringen) av deras helikopterresurser gjorde att det avsnittet krävde
lite mer plats än övriga.
Referenser
Arfken, C-L., Shapiro, M-J., Palmer, Q-B., Littenberg, B.
(1998). Effectiveness of helicopter versus ground ambulance services for
interfacility transport. The
journal of trauma, injury, infection and critical care, 45 (4):785-90. Caroline,
N-L. (1995). Emergency care in the streets.
5 uppl. USA: Little, Brown and Company. Fridblom, C-H.
Flygmedicin. Outgivet material. Försvarsmakten.
(2000). Försvarsmaktens
helikopterflottilj. www.mil.se Försvarsmakten.
(1997). Försvarsmaktens
helikopterflottilj. Linköping. Broschyr. Handell, S.,
Dahl, L. (1996). Ambulanshelikopterverksamheten
i Sverige. Borlänge: Vägverket, Trafikantavdelningen. Herr, D-M.,
Newton, N-C., Santrach, P-J., Hankins, D-G., Buritt, M-F. (1995). Airborne
and rescue point-of-care testing. Am j
Clin Pathol, 104 (1):54-8. Hotvedt, R.,
Kristiansen, I-S., Forde, O-H., Thoner J., Almdal, S-M., Björsvik, G., Berge,
L., Magnus, A-C., Mamen, K., Sparr, T., Ytre-Arne, K. (1996). Lancet, 347 (18):1362-6. Kommunikationsdepartementet.
DS 1997:13. (1997). P å väg mot det
trafiksäkra samhället. Stockholm: Fritzes. Larsson, A.
(2000). Öbor kräver helikopterambulans nu.
Göteborgsposten, 114 (142):7. McSwain,
N. E. Jr., Paturas, J. L.,
Wertz, E. (Red.). (1998).
Phtls. Basic and advanced Prehospital
Trauma Life Support. London: Mosby. Powell, D-G., Hutton, K., King, J-K., Marh, L., McLellan,
H-M., McNab, J., Mears, D. (1997). The impact of a helicopter emergency medical
services program on potential morbidity and mortality. Air Medical Journal, 16 (2):48-50. Reiser, J-T., Fultz, J. (1998). Flight nursing. The national flight nurses
association " Past, present and future. Journal
of Emergency Nursing, 24 (6):571-3. Schroeder, E., Taudorf, U. (1997). Lufttransport af patienter.
2 uppl., Forsvarets Sundhedstjeneste; Köpenhamn. Semonin- Holleran, R. (1996). Flight
Nursing. Principles and Practice. St. Louis: National Flight Nurses Association, Mosby. SOS
Flygambulans. SOS Flygambulans " För en trygg sjuktransport. Broschyr. Siltberg, L.
(1999). Transportmedicin " Tekniskt
Kompendium. Visby Lasarett/MTA. Outgivet material. Socialstyrelsen.
(1999). Ett sammanhängande
ambulanshelikoptersystem. Stockholm, Artikelnummer 1999-77-002. Socialstyrelsen.
(2000). SFS 1993:584. www.sos.se Strömberg,
B. (1999). Konferensdagarna i Karlstad " en liten resumé. TM Räddnings-medicin, 22 (5):5. SVT.
(2000). Striptease " Byr åkratin som
kostar liv. SVT 2, 000425. Wilow K. (1997). Författningshandbok för personal inom hälso- och sjukv ård 1997. 28 uppl. Uppsala; Liber. Har du fr ågor eller synpunkter f år Du gärna kontakta: Niklas Olovson |
<<<<<<<< Detta är arkivmaterial >>>>>>>> |