Institutionen för Hälsa och V årdSjukv årdspersonalens
deltagande vid debriefing Karlstad januari 2001 Sammanfattning Titel:
Sjukv årdspersonalens deltagande vid debriefing,
Health personnels participating in debriefing Institution:
Institutionen för hälsa och v ård, Karlstads universitet Kurs:
Fördjupningskurs i omv årdnad, 10 poäng Författare:
Nicki Skovlund och Clas Wikman Handledare:
Agneta Danielsson Sidor:
20 M ånad
och år för examen: januari 2001 Nyckelord:
Debriefing, need, experience, health personnel
|
Introduktion
Detta
arbete beskriver debriefing inom hälso- och sjukv ården. I det dagliga
arbetet s å upplever sjuksköterskan och andra personalgrupper traumatiska
händelser som t.ex. plötsligt oväntade dödsfall där personalen aktivt
deltar i återupplivningsförsök. En traumatiska händelser kan leda till
sömnsv årigheter, ångest och koncentrations-sv årigheter. Detta är
typiska symptom p å posttraumatiska stressymtom (Andersson, B. &
Tedfeldt, E-L. & Larsson, G., 2000). Debriefing syftar till att
reducera symtom relaterat till traumatiska händelser. Enligt
arbetsmiljölagen (SFS 1977:1160) är det arbetsgivaren som ansvarar för
den psykosociala arbetsmiljön och att förebygga ohälsa hos personalen.
Arbetsförh ållandena skall anpassas till människors olika förutsättningar
i fysiskt och psykiskt avseende. Med
sjukv årdspersonal menas i detta arbete sjuksköterskor, undersköterskor,
ambulanssjukv årdare och läkare. Fyra
omr åden är centrala i detta arbete nämligen debriefing, PTSD
(posttraumatiskt stress syndrom), kris samt sjuksköterskans
roll inom debriefingorganisationen. Debriefing
Debrief
betyder ordagrant utfr åga,
rapportera och avlägga rapport. Ordet debriefing används som ett begrepp
eller en metod inom katastrofmedicin (Sievertson, 1993). Enligt
Webster´s (1993) betyder debrief "to
interrogate in order to obtain useful information". Debriefing
är en metod för att bearbeta och reducera stress efter det att människor
utsatts för psykiskt p åfrestande situationer. Bearbetningen sker genom
att gruppen samtalar om den aktuella situationen och om de känslor den väckt.
Efter avslutat insatsarbete vid en allvarlig händelse är det viktigt att
all personal ges möjligt att känslomässigt bearbeta känslor och
intryck (Isaksson & Ljungqvist, 1997). Malmsten (1992) beskriver situationer d å debriefing bör genomföras t.ex. vid dödsolyckor, plötsligt oväntat dödsfall där personal aktivt deltar i återupplivningsförsök, olyckor med s å sv åra personskador att dödlig utg ång kan befaras och om n ågon i berörd personalgrupp till arbetsledare uppger att han önskar att debriefing skall ske. Enligt
arbetarskyddsstyrelsen (1999) s å kommer i regel efterreaktioner p å den
traumatiska händelsen omedelbart efter chocken, men kan ocks å vara fördröjda
och uppträda l ångt senare. Därför understrykes vikten av att alltid följa
upp en traumatisk händelse vid flera tidpunkter efter åt. N ågra vanliga
efterreaktioner är ångest, rädsla, återupplevande och p åträngande
minnen, sömnstörningar, trötthet, nedstämdhet, skuldkänslor samt ändrade
livsvärderingar. Psykologisk
debriefing är inte psykoterapi eller psykologisk behandling. Denna metod
syftar till ett strukturerat gruppmöte där man genomg år olika faser.
" Fas 1: Introduktionfasen, fas 2: faktafasen, fas 3: känslofasen, fas
4: Undervisning och avslutningsfasen." (Arbetarskyddstyrelsen, 1999,
s.30) Vid
debriefing är det viktigt att total sekretess gäller, inga journalister
f år närvara och ingen dokumentation f år göras. För att kunna vara
neutral och fungera som ett bra stöd bör ledaren inte själv deltagit
aktivt i den aktuella traumatiska händelsen. Gruppen bör inte heller
vara större än 10-12 personer (Isaksson & Ljungqvist, 1997). Post
traumatiskt stressyndrom - PTSD Det
mönster av besvär eller symtom som ofta uppträder efter en traumatisk händelse
har f ått den diagnostiska beteckningen posttraumatisk stresstörning
(Dyregrov, 1992). Weisaeth,
L. & Mehlum, L. (1997) beskriver det posttraumatiska stressyndromet
som det vanligaste följdtillst åndet efter allvarliga trauman
samt att PTSD inte är n ågon ovanlig störning. De
närmaste veckorna efter en traumatisk händelse är det m ånga, även
ibland erfarna professionella grupper, som upplever vad man brukar kalla
normala sena stress reaktioner (PTSR " posttraumatic stress reactions)
(Andersson et al. 2000). I
en del fall avtar inte de normala sena stresstörningarna med tiden utan förstärks
istället. Sedan 1980 finns det kriterier för när allvarligare sena
stressreaktioner skall diagnostiseras och betraktas som en sjukdom. PTSD
diagnostiseras om:
Det
finns en särskild orsak till att vara noga med att reaktionerna ska ha
varat i mer än en m ånad, nämligen att efterreaktionerna inte är att
betrakta som onormala under de första veckorna efter den traumatiska händelsen.
Kvarst år däremot denna problemkonstellation i mer än en m ånads tid kan
det betecknas som en posttraumatisk stresstörning (Dyregrov, 1992). Kris
Ordet
kris härstammar fr ån det grekiska ordet "krisis",
som betyder avgörande vändning, plötslig förändring eller ödesdiger
rubbning (Cullberg, 1992). Cullberg
(1992) menar att man befinner sig i en kris d å man r åkat in i en s ådan
livssituation att tidigare erfarenheter och inlärda reaktionssätt inte
är tillräckliga för att man skall först å och psykiskt bemästra den
aktuella situationen. Bristen, vad gäller den aktuella förm ågan att lösa
problemen har sin grund i individens tidigare erfarenheter och inlärda
reaktionssätt. Cullberg förklarar därför varför problemlösningsförm ågan
i en aktuell situation för en specifik människa är nedsatt. D å allas v åra
erfarenheter skiljer sig åt, reagerar vi olika p å samma situationer. Cullberg
(1992) delar upp krisens utlösande faktorer i tv å typer. Dessa faktorer
är livs- eller utvecklingskriser, som utlöses av inre processer,
respektive traumatiska kriser, som orsakas av plötsliga och oväntade sv åra
yttre p åfrestningar. Dessa utgör "ett hot mot ens fysiska existens,
sociala identitet och trygghet eller mot ens grundläggande möjligheter
till tillfredsställelse i tillvaron." (Cullberg, 1992, s.15) Den
traumatiska krisen kan utlösas av en rad händelser, t.ex. upplevelser i
samband med katastrofer eller olyckor (Ibid, 1992). Krisförloppet
best år av fyra olika faser. Chockfasen
varar fr ån ett kort ögonblick i upp till ett par dygn efter traumat.
I denna fas försöker individen med alla medel h ålla verkligheten p å
avst ånd, eftersom han/hon ännu inte är förmögen att bearbeta händelsen.
Reaktionsfasen inträder d å det
inträffade börjar n å medveten niv å och individen börjar först å vad
som hänt. Denna fas p åg år mellan fyra och sex veckor efter traumat. Bearbetningsfasen
innebär att individen börjar vända sig mot framtiden och tankarna
upptas i allt högre grad av annat än den traumatiska händelsen. Denna
fas p åg år mellan sex och tolv veckor efter händelsen. Nyorienteringsfasen
har inget slut. Den drabbade kan nu leva med det inträffade och händelsen
utgör heller inget hinder mot den dagliga livsföringen. Denna fas p åg år
livet ut eftersom det inträffade alltid kommer att finnas kvar inom den
drabbade och utgöra en av dennes erfarenheter (Ibid, 1992). Sievertson
(1993) beskriver fem olika faktorer som i samverkan inverkar p å hur
mycket människan t ål vid ett visst tillfälle. Dessa faktorer har
betydelse för krissituationen vid en utsatt situationen.
Sjuksköterskans roll inom
debriefingorganisationen
Robbins
(1999) skriver att strategier som syftar för att reducera psykisk skada,
som t.ex. debriefing, är d åligt utvecklade men ofta använt. Detta är
ett omr åde som behöver utvecklas eftersom sjuksköterskor kommer vara
involverade i arbetet. Enligt Socialstyrelsens allmänna r åd 1995:5, styr Hälso- och sjukv årdslagen och åliggandelagen sjuksköterskans arbete. Med utg ångspunkt i dessa lagar m åste en legitimerad sjuksköterska inom sitt yrkesomr åde kunna med vetenskap och beprövad erfarenhet informera och instruera enskilda patienter och deras närst ående samt handleda studenter och medarbetare; följa, utnyttja och medverka i forsknings- och utvecklingsarbete; planera sitt arbete, arbeta i grupp, leda arbetslag och samarbeta med andra yrkesföreträdare; medverka i omhändertagande och v ård av skadade vid stora olyckor, katastrofer och krig. En sjuksköterska skall även kunna utifr ån katastrofplanen identifiera behov av och medverka vid psykiskt och socialt omhändertagande av skadade och deras närst ående. Landstinget
i Värmland (1999) beskriver att det skall finnas möjlighet till
debriefing och regelbunden handledning för all personal. Sammanfattning av
introduktionen
Debriefing är en metod att bearbeta och reducera stress efter det att människor utsatts för traumatiska händelser. S ådana situationer kan vara olyckor med personskador s å att dödlig utg ång kan befaras. Det mönster av besvär eller symptomen som ofta uppträder efter en traumatisk händelse kallas posttraumatiskt stressyndrom " PTSD. Symptomen kan visa sig genom t.ex. försämrad sömn och koncentrationssv årigheter. Traumatisk kris kan utlösas av upplevelser i samband med katastrofer eller olyckor. När ens tidigare erfarenheter och inlärda reaktionssätt inte är tillräckliga för att man skall först å och psykiskt bemästra den aktuella livssituationen befinner man sig i en kris. Sjuksköterskan har en viktig roll inom debriefingorganisationen som arbetsledare. Han kan arbeta som debriefingledare men kan även vara den som är i behov av debriefing. Debriefing är ett nytt arbetsomr åde inom sjuksköterskeprofessionen. Det ligger inom sjuksköterskans ansvarsomr åde att kunna identifiera behov av och medverka vid psykiskt och socialt omhändertagande av skadade och deras närst ående, men även hos medarbetare. Syfte
Syftet
är att beskriva sjukv årdspersonalens deltagande i debriefing i samband
med en traumatisk händelse. Fr ågeställningar
Metod
Metod
för detta arbete var review. I review följs vissa steg för att uppn å
syftet. Först identifieras möjliga referenser genom att läsa abstrakten
p å funna artiklar. Därefter lokaliseras referenserna, en första genomläsning
av artiklarna visar om de är relevanta för arbetets syfte och fr ågeställningar.
De aktuella artiklarna läses noggrant och anteckningar förs för att
sedan kunna organisera och strukturera materialet. Därefter analyseras
artiklarna för att sedan sammanställa allt material i resultatet. Syftet
med att använda en review är att bildar en bas av tidigare forskning för
vidare studier inom omr ådet. En fördjupning görs inom ett omr åde där
begrepp förklaras (Polit & Hungler, 1999). Litteratursökning
S åväl
kvalitativa som kvantitativa artiklar finns med i undersökningen. Sökning
har gjorts i databaserna CINAHL, Medline och PsykLit. Manuell sökning har
ocks å genomförts. Nedanst ående tabell ger en beskrivning av sökvägar,
kombinationer av sökord samt sökresultat. Sökord har varit debriefing,
crisis intervention, nurses och health personnel. Sökningen gällde
artiklar publicerade mellan åren 1993-2000. |
Tabell
1 Sökväg i CINAHL
Sökväg i Medline
Sökväg
i PsycLit
Urval
Efter databas och manuell sökning har artiklarna hanterats p å följande sätt: Titlar och sammanfattning lästes p å samtliga träffar där "crisis intervention och helth personnel" samt "health personnel och debriefing" var sökord. En första bedömning gjordes utifr ån detta. De artiklar (29st.) som var kvar lästes igenom och en andra bedömning gjordes. Artiklar som inte passade in efter syftet och fr ågeställningarna till detta arbete sorteras bort. 20 artiklar sorterades bort och nio artiklar kunde användas till arbetet. En sammanställning av dessa nio artiklar finns som bilaga I. Databearbetning
Artiklarna delades upp mellan oss för en första djupg ående granskning, där var och en noterade text som stämde överens med syfte och fr ågeställningar. Därefter bytte vi artiklar med varandra för att även läsa dem, vilket stärker trovärdigheten (Eriksson, 1992). Sedan genomfördes en mer noggrann granskning där vi organiserade och kartlade inneh ållet i kategorier. Etiska överväganden
Att
inte söka kunskap, att inte forska är oetiskt i situationer där man st år
inför uppenbara problem, olösta fr ågor eller n ågonting som man inte först år.
Forskningen f år inte vara ett självändam ål. Den kunskap som erh ålls bör
komma till användning och gagna s å m ånga människor som möjligt. Den
etiska aspekt som har beaktats är att ej förvränga textmaterialets
inneh åll samt att vara s å sanningsenliga mot ursprungstexten som möjligt
när textinneh ållet tolkats (Eriksson, 1992). Resultat
Tre olika huvudkategorier växte fram, vilka var organisation, behov och effekter/upplevelser. I varje huvudkategori ingick ocks å underkategorier. Strukturen p å resultatet är organiserat s å att en beskrivning finns under varje underkategori. Därefter redovisas först citat fr ån kvalitativa artiklar och sedan citat fr ån kvantitativa artiklar. En sammanställning av artiklarna finns som bilaga I. Organisation
För
att f å den önskade effekten utav debriefing, s å krävs det av den
ansvarige ledaren har den kunskap om yrket och har en utbildning inom
debriefing. Det är m ånga faktorer som m åste vara p å rätt plats om man
ska erh ålla det bästa resultatet, vart mötet äger rum, all personal
som önskar f år vara med, personalen ska vara informerade vad debriefing
är för n ågot och hur det g år till. Kompetens hos
debriefingledaren
I
de flesta av studierna ans ågs det att de som leder debriefing ska ha en
bakgrund inom och kunskap om akut sjukv ård. Detta för att de ska ha
vetskap om vad deltagarna g år igenom under och efter en traumatisk händelse.
Även en hög kunskap om hur en debriefing ska genomföras för att f å bästa
resultat är önskvärt. "For
those survey participants who had participated in debriefings but who did
not find them helpful, the most frequent reason checked was that the
leaders did not have relevant experience".
"None of the people were medical personnel and I did not feel
they knew what I was going through"I feel the debriefings would only be
helpful in my work setting if they were led by somebody who knows ED
(emergency department, förklaring av författarna) work" . "Other
interviewees believed that it was appropriate for
the debriefings to be led by a mental health proffesional,
but that the coleaders needed to have a background in emergency nursing. A
nurse said that she feel that the leadership should come from peers." (Burns, C., & Harm, N.J. , 1993, s.434) "D.F.
feels that the CISD (critical incident stress debriefing, förklaring av författarna)
process has come a long way in the perception of the staff. It is now an
integral part of survival on her unit. She believes the process is most
successful when a trained debriefer in the unit conducts sessions.
Otherwise, half of the session is taken up with trust and issues of
developing rapport with a "foreign" debriefer." (Lane,
1994, s.311) "Half
the respondents (54%, n=18) stated that the nurse in charge should lead a debriefing session, 39% (n=13) said it should be the
doctor in charge, and 18% (n=6) said that it should be an outside
counsellor."(Cudmore,
1996, s192) (n=34) "Ytterligare 44% p åkallar vikten av att det finns n ågon som är sammankallande, utbildad och leder det hela. 8% framh åller betydelsen av att personal bör f å ytterligare utbildning i debriefing." (Hagald, 1996, s.13) (n=66) När, Var och Hur
I studierna visade det sig att debriefing har en otydlig struktur. Debriefing ska vara frivilligt och individuellt. Sjukv årdspersonalen anser att alla som har varit med vid händelsen ska bli inbjudna att deltaga vid debriefing. M ånga anser att debriefingen sker i form av samtal efter jobbig eller sv år händelse tillsammans med dem som varit delaktiga i samma händelse. "It
could be argued that debriefing never occurs in the A&E department
examined as the nurses opinions were so inconsistent. Staff disagreed on
the timing if debriefing sessions, who ran the session and where they took
place."
(Cudmore, 1996, s.192) "It
can be inferred from the results that most of the staff feel that
debriefing should be voluntary, and they believe that everyone involved in
the resuscitation should be invited to attend." (Ibid, s.192) "Assaults affect nurses
professional and personal lives, as well as their physical and
emotional selves. Post-incident debriefing is beneficial; however staff
might not participate unless referred." (Levin, P.F., & Beauchamp, H., & Terry Misner, S., 1998, s.9) "65%
av de tillfr ågade svarar att debriefing sker i form av samtal/träff
efter jobbig eller sv år händelse tillsammans med arbetskamrater som
varit delaktiga i samma händelse. 33% anser att debriefing sker i en mer
organiserad eller strukturerad form av samtal och d å ofta med n ågon som
leder det hela. 8% kompletterar debriefing formen med att det även kan
ske mer informellt, exempelvis runt fikabordet eller i personalrummet. 45%
av undersökningsgruppen anser att all personal som medverkat i samband
med en psykologisk jobbig händelse ska träffas i anslutning till
denna."
(Hagald, 1996, s.8 ) (n=66) "18% understryker vikten av frivillighet och att behovet är
individuellt, mer än 14% anser att alla behöver debriefing n ågon g ång."
(Ibid, s.10) (n=66) Personalens
kunskap om debriefing
Stor del av studierna visar att personal inte vet vad debriefing innebär eller hur debriefing fungerar. Det kan vara brist p å kunskap om vad debriefingen ska best å av, vilket leder till att varje möte blir olika. Sjukv årdspersonal upplever att ett samtal runt kaffebordet kan liknas vid debriefing. Kommunikations problem bland personalstyrkan leder till att inte all personal f år vetskap om rätten till debriefing. "Staff may not be aware that debriefing has to follow a certain structure and may be confusing formal defusing sessions with debriefing. The definition of debriefing used on the questionnare did not specify that the sessions should follow a certain format. This was done so as to identify whether staff knew about the critical incident stress debriefing process. It can be inferred, therefor, that either staff know little of the critical incident stress debriefing process, or that it does not occur in its strict format in the A&E department examined". "There could be a communication problem in the department, with information about the opportunity of having debriefing sessions not being cascaded to all staff. There could be a lack of knowledge about what debriefing sessions should consist of, so that each session happens differently. If the senior members of staff are not well informed about the practice of debriefing then the session may not be well structured." (Cudmore, 1996, s.192) "Hos
hela undersökningsgruppen finns en viss tveksamhet till om man kan anse
att samtal runt fikabordet kan liknas vid debriefing. Det är dock en större
andel undersköterskor,40%,jämfört med övriga, som likställer
debriefing och samtal runt fikabordet."
(Hagald, 1996, s.12) (n=66) Behov Sjukv årdspersonalens behov av debriefing är relaterade till vilket trauma de varit med om. Ofta där barn och medpersonal är behovet större än vid andra trauman. Det finns även skillnader mellan hur olika yrkeskategorier inom sjukv ården ser p å behovet av debriefing. Större delen av sjuksköterskorna anser att debriefing är n ågot värdefullt att kunna ta del av och att f å utbildning i. Händelser som ofta leder
till debriefing Behovet
av debriefing är som störst efter större trauman, händelser
där barn, personal är inblandade samt brännskador. Personal som
varit inblandad eller berörd av en psykiskt belastande eller jobbig händelse
behöver debriefing. "It
is highlighted that debriefing follows distressing rescuscitations such as
the death of a child, major trauma and burns". "It has been identified
that nurses perceive a need for defusing and debriefing, depending on the
circumstances of the resuscitation."
(Cudmore, 1996, s.192) "If an
assualt occurs, nurses should be supported and assisted in all phases of
reporting the incident, including filing charges. In addition, critical
incident debriefing should be
offered." (Levien
et al. 1998, s. 8) "P å
fr ågan om vilka som anses vara i behov av debriefing, svarar 65%
utav undersökningsgruppen att all personal som varit inblandad/berörd
av en psykiskt belastande eller jobbig händelse behöver debriefing."
(Hagald, 1996, s.10) (n=66) Finns och tillgodoses
behov Sjukv årdspersonalen ans åg att det var viktigt för dem att prata med n ågon efter en traumatisk händelse. De som missade ett debriefing tillfälle ville ha ett nytt tillfälle för att diskutera sina känslor. Skillnader mellan olika yrkeskategorier är inte s å anmärkningsvärda och majoriteten av undersökningsgrupperna har känt behov av debriefing n ågon g ång. Överlag har sjuksköterskor en mer positiv inställning till debriefing jämfört med undersköterskor och läkare. Sjuksköterskor anser att utbildning i debriefing kan göra individen bättre mentalt förberedd för kritiska situationer. "Det
är endast sjuksköterskegruppen som anser att utbildning i debriefing kan
göra individen bättre mentalt förberedd för kritiska situationer,
medan de övriga grupperna ställer sig mer tveksamma till detta. Överlag
har sjuksköterskorna, p å dessa fr ågor, en mer positiva inställning
till debriefingen effekt jämfört med undersköterskor och läkare."
(Hagald,
1996, s.12) " Four
said that it was not important for them to talk to someone after critical
situations." (Steen,
E., & Steen, P.A., & Naess, A.C., 1997, s.59) (n=33) "Seventy
per cent (n=24) of respondents state that debriefing (or what they
understand to be debriefing) sometimes occurs. This can be compared with
the number of respondents stating there is sometimes a need for debriefing
(85%, n=29). It could be inferred from these results that the nurses are
receiving debriefing when it is required. Interestingly,
the majority of staff (85%, n=29) felt that if they could not get to a
debriefing session, then another opportunity to discuss their feelings
would be useful." (Cudmore,
1996, s.192) (n=34) "Majoriteten
av läkar- och sjuksköterskegruppen har n ågon g ång känt behov av
debriefing. Av gruppen sjuksköterskor som arbetat mindre än fem år
anser sig alla ha varit i behov n ågon g ång, medan motsvarande siffra för
sjuksköterskor som arbetat mer än fem år är 79%."
(Hagald, 1996, s.10) (n=66) "Sjuksköterskegruppen
har i högre utsträckning (72%) än läkar- (43%) och undersköterske
gruppen (40%) deltagit i debriefing vid n ågot tillfälle."
(Ibid,
s.9) (n=66) Effekter
och upplevelser Att utvecklas som v årdare -
Att hantera stress I de flesta studier framkommer det att personalen känner att de kan hantera den traumatiska händelsen och sin stress bättre efter att ha varit p å debriefing. Personalen upplevde fördelarna av debriefing med att kunna minska stress, ge kollegor stöd och reflektera över händelsen och lära sig hantera posttraumatisk stress. För de som inte genomg ått debriefing var den posttraumatisk stressen högre. "Staff
perceived the benefits of debriefing to include improving practice,
decreasing stress, offering mutual support for colleagues, reflecting on
the incident and learning to cope with post-traumatic stress." (Cudmore,
1996, s.192) "All
ratings of posttraumatic stress were higher for workers in area B where no
debriefing was available than for workers in area A where debriefing was
available."(Matthews,
1998, s.210) "82%
of those responding to the questionnaires thought that debriefings would
benefit them in coping with the stress associated with critical
incidents." (Burns
et al. 1993, s.434) (n=682) "21 of
the interviewes felt that debriefing is a good help to coping traumatic
incidents." (Steen et al. 1997, s 59) (n=33) -
upplevelser relaterade till den psykosocial arbetsmiljön
Debriefing anses meningsfullt. Personalen f år uttrycka sin frustration och tala inför gruppen. Debriefingen har positiva effekter p å den psykosociala arbetsmiljön och risken för utbrändhet minskar. "L.B.
participated in two debriefings following the incident. She reported them
to be extremely helpful. She said," By having ongoing debriefings, we
are developing people who can listen."" (Lane,
1994, s.309) "It
is good to vent our anger and to talk to the group".
"88% of the survey population who
had participated in debriefings responded that they had found them helpful."
(Burns et al. 1993, s.434)
(n=682) "Vad
gäller p åst åendena om att debriefing kan ha positiv effekt vid
etiska/moraliska konflikter, psykosocial arbetsmiljö och minskad risk för
utbrändhet svarar övervägande delen av undersökningsgruppen ja."
(Hagald, 1996, s.12) -
Att f å en först åelse Ibland kan sjukv årdspersonalen känna det skönt att veta att det hon/han upplever är inte n ågot unikt. Det framkommer att fler i omgivningen har liknande känslor efter händelsen trots man inte har pratat om det tidigare. Vid traumatiska händelser är det inte bara sjukv årdspersonal som arbetar med att ta hand om de skadade. Genom debriefing kan personalen f å veta hur de övriga yrkeskategorierna upplevde situationen och därmed ökar först åelsen för varandras yrken och arbetssätt. De förändrar ocks å sitt perspektiv. "Another nurse stated:
There was resistance among staff, but when they went to the debriefing
they thought it was okay. They needed that release. It was neat to see
that everyone had the same feelings, but different perspectives."
(Burns et al. 1993, s.434) "One
nurse felt that the debriefing, which included field rescue personnel,
gave her a different perspective."
(Ibid, s.434) "She
stated that it had helped her to understand why it had taken so long for
the emergency department to receive the patient, alleviating some of her
anger and frustration."
(Ibid, s.434) - Att lära lyssna Genom debriefing lär sig personalen att lyssna p å vad sina kollegor har att säga om situationen. "She
said, "By having ongoing debriefings, we are developing people who can
listen."
(Lane, 1994, s.309) Fortsatta kvarvarande
symptom trots debriefing En studie (Macnab, 1999) visar att trots debriefing s å var personalen fortfarande negativt p åverkade utav situationen tv å år efter den traumatiska händelsen. Sjukhusets krishanteringsgrupp var inte lika hjälpsamma och bra som den grupp fr ån ambulansen. Matthews (1998) visar p å att debriefing inte är en effektiv metod för att förebygga psykologiska besvär efter en traumatisk händelse. "The
other six workers reported that they did not feel debriefing assisted them
in the reduction of posttraumatic stress." (Matthews,
1998, s.210) (n=63) "This
study indicates that at two years following the crash, many of the ITT
paramedics, all of whom had had CISD, still were affected negatively by
the event, as measured by the Impact of Events Scale and the General
Questionnaire."
(Ibid, s.11) "The
hospital stress management team, particulary those unfamiliar with the
working environment of the transport team, were not seen to be as helpful
or comforting during CISD as did those from the Ambulance Service."(Ibid,
s.10) Sammanfattning
av resultatet Resultatet
visade att om alla kriterier uppfylls för att genomföra debriefing efter
en traumatisk händelse s å har den en mycket god effekt som hjälper
personalen att bearbeta sina känslor. M ånga bedriver debriefing mer som
ett samtal runt kaffebordet än som ett strukturerat samtal som m åste
uppfylla vissa m ål. Det beror p å är att det inte finns tillräckligt
med utbildad personal samt att kunskap om debriefing saknas. Personalen m åste
bli informerade om vad debriefing är och hur det g år till. Om sjukv årds-personalen
önskar debiefing efter en traumatisk händelse ska möjligheten finnas
att f å det. Behovet av debriefing visade sig vara som störst vid en psykiskt belastande händelse som t.ex. större trauman eller olyckor där barn var inblandade. Till stor del fick de som behövde debriefing det. De som missade ett tillfälle ville gärna ha debriefing i efterhand. Det fanns inga anmärkningsvärda skillnader mellan yrkeskategorierna inom sjukv ården efter behov av debriefing. Majoriteten av sjukv årdspersonalen har känt behov av debriefing n ågon g ång. Sjuksköterskor ans åg att utbildning i debriefing kan göra individen bättre mentalt förberedd för kritiska situationer. Det
som kom fram i v år studie som var positivt med debriefing kunde t.ex.
vara att f å dela med sig av vad man känner, ventilera sina känslor och
veta att det inte bara är "jag" som tycker det är jobbigt efter en
traumatisk händelse. Debriefing har en god effekt p å de inblandade som v ågade
visa sina känslor, att kunna ge tröst till varandra eller ge upplopp av
sin frustration. Debriefing tillfällena har en kraft som stärkte
arbetsgruppen. Sjukv årdspersonalen upplevde att de kunde hantera stress bättre,
ge kollegor stöd och reflektera över händelsen efter debriefing.
Debriefing har positiva effekter p å den psykosociala arbetsmiljön och
risken för utbrändhet minskar. Det
framkom även i resultatet att sjukv årdspersonal haft kvarvarande symtom
trots debriefing. Det kunde bero p å krishanteringsgruppen organisation
och kunskap. Diskussion V årt syfte var att beskriva sjukv årdspersonalens deltagande i debriefing i samband med en traumatisk händelse. Debriefing är ett relativt nytt arbetsomr åde för sjuksköterskor. En sjuksköterska kan delta i debriefing b åde som ledare och som deltagare, vilket gör det viktigt att man som sjuksköterska först år vad debriefing är och hur den fungerar. Detta f ångade v årt intresse som ocks å var grunden till v årt syfte och v åra fr åge-ställningar. Förhoppningen med detta arbete är att ge en överblick av forskning om debriefing med inriktning p å debriefing organisationen, sjukv årdspersonalens, behov och upplevelser/effekter av debriefingen. Förhoppningen är att resultatet kan ge ny kunskap och nya idéer till fortsatta studier inom sjuksköterskans huvudämne omv årdnad. Genom detta arbete hoppas vi att andra tar del av resultatet och ser möjligheterna med debriefing inom omv årdnaden. Utifr ån v årt syfte och fr ågeställningar valdes metoden review. Valet av metod grundar sig i att kunna f å fram och sammanställa tidigare kunskap om debriefing och f å fram ett resultat som svarar p å v åra fr ågeställningar. Metoden har varit ett bra verktyg utifr ån det syfte vi har. En helhet ses och resultatet kan styrkas genom att flera studier har f ått fram liknande resultat. Polit & Hungler (1999) forskningssteg av review har följts och därmed har vi f ått fram det viktigaste fr ån varje granskad artikel. Debriefing
kommer att integreras i sjuksköterskans profession mer och mer i
framtiden. Fler sjuksköterskor kommer att f å chansen att f å handledning
och utbildning till att kunna vara debriefingledare och att öka sin först åelse
om vad debriefing är. Det är främst inom akut sjukv ården detta kommer
att visa sig. Detta för att ett utbyte ska kunna ske av debriefing ledare
mellan olika kliniker om s å behövs. Det kan i vissa situationer vara bra
med att ha en utomst ående debriefingledare och tvärtom kan det var bra
att ha en debriefing ledare som arbetar p å avdelningen som är i behov av
debriefing. Lanes (1994) studie visar att debriefing ledaren bör ha hög
kompetens och kunskap om omr ådet för att kunna ge deltagare bra stöd
vid debriefing. Arbetarskyddsstyrelsen
(1999) skriver att psykologisk debriefing är inte psykoterapi eller
psykologisk behandling. Debriefing syftar p å ett strukturerat gruppmöte
där man genomg år olika faser. Vi har sett i resultatet att personalen
har d åliga kunskaper om vad debriefing är och hur det fungerar.
Debriefing förknippas ofta med ett samtal med arbetskamrater vid
kaffebordet. Cudmore (1996) skriver att personal inte visste att
debriefing ska följa ett visst strukturerat mönster och de blandade ihop
debriefing med avlastningssamtal. Debriefing
ska vara frivillig och skall inte kunna tvingas p å n ågon som inte vill.
När personalen medverkar frivilligt är det lättare att ta till sig det
som diskuteras under debriefingen. Möjligheten att kunna f å debriefing
har ökat i och med att fler personal blir utbildade som ledare och sjukv årdspersonal
har handledning om debriefing. Det gör att personalen vet om att de har rätt
till att ha f å tillg ång till debriefing. Enligt Landstinget i Värmland(1999)
skall det finnas möjlighet till debriefing och regelbunden handledning för
all sjukv årdspersonal. I
utsatta situationer kan det uppkomma dispyter mellan olika
yrkeskategorier. Alla arbetar p å sitt specifika sätt efter kunskap och
tidigare erfarenhet utifr ån det yrke de har. Enligt Burns (1993) studie
underlättas arbetet och först åelsen för de andra yrkes-kategorierna när
man har gemensamma debriefing tillfällen. Sjukv årdspersonalen har f ått
en ökad först åelse för t.ex. att det tog s å l ång tid för räddningstjänsten
att komma till olycksplatsen och sätta ig ång med deras arbete. Malmsten (1992) ger exempel p å situationer d å debriefing bör genomföras t.ex. vid dödsolyckor, plötsligt oväntat dödsfall där personal aktivt deltar i återupplivningsförsök, olyckor med s å sv åra personskador att dödlig utg ång kan befaras och om n ågon i berörd personalgrupp till arbetsledare uppger han önskar att debriefing skall ske. Detta stämmer överens med vad som Hagald (1996) visar i sin studie. Det framkommer att 65% av undersökningsgruppen ans åg sig vara i behov av debriefing efter en traumatisk händelse. Det förs en diskussion idagsläget där det framhävs i vissa studier att debriefing inte har n ågon verkan. Detta har skapat en konflikt mellan olika forskare och verksam sjukv årdspersonal (Michel et al, 2000; Thelander et al, 2000). Thelander et al. (2000) beskriver att alla inblandade debattörer är överens om att krisstöd till primära offer inte skall ske i form av debriefing utan som individbaserade insatser av psykologiskt utbildad personal. Micheal et al. (2000) menar att Thelanders artikel brister p å tre olika omr åden. Det första är att Thelander kallar debriefing n ågot annat än det som vanligtvis kallas debriefing i litteraturen. Det andra är att de kritiska studier som åberopas har allvarliga brister. Det tredje är att välgjorda studier som visar p å gynnsamma effekter förbig ås helt. I v årt resultat framkommer det att debriefing har god verkan p å majoriteten hos deltagarna (Burns et al, 1993; Cudmore, 1996; Hagald, 1996; Levien et al, 1998; Steen, 1997). "Staff
perceived the benefits of debriefing to include improving practice,
decreasing stress, offering mutual support for colleagues, reflecting on
the incident and learning to cope with post-traumatic stress."
(Cudmore, 1996, s.192) Det
finns även studier som tyder p å att sjukv årdpersonal har fortsatta
symtom trots att de deltagit i debriefing (Macnab, 1999; Matthews, 1998). "This
cohort study suggest that CISD (Critical incident stress debriefing, förklaring
av författarna) may not be effective at preventing psychological sequelae
to a critical incident." (Macnab,
1999, s.10) Vi har f ått fram i v årt resultat att debriefing har en bra effekt om det finns en kompetent debriefingledare, debriefing ska genomföras efter de kriterier som finns, möjlighet till debriefing ges och att personalen är villig att samarbeta. Vad kan ha g ått fel i de studier där debriefing ej gav önskad effekt? Detta är en fr åga för fortsatt forskning. Vilka ytterligare insatser behövs för dessa personer? Hur skall uppföljning ske till debriefing? Behöver alla ytterligare insatser eller finns det vissa individer som behöver mer insatser, i s å fall vilka är dessa individer? Vilket ansvar har kollegor? Debriefing är ett relativt nytt arbetsomr åde för sjuksköterskans profession och därmed ett ganska outforskat omr åde. Detta visade sig vid litteratursökningen. Det finns mycket skrivet om debriefing som metod men inte om det v åra fr ågeställningar sökte efter. V åra förslag till vidare studier inom omr ådet debriefing är att med empiriska kvalitativa studier undersöka upplevelserna av debriefing. Även vidare forskning om debriefingens effekter och p åverkan p å PTSD en längre tid efter en traumatisk händelse är ett annat intressant omr åde. Referenser Andersson,
B., Tedfeldt, E-L. &
Larsson, G. (2000). Avlastningssamtal och debriefing. Lund:
Studentlitteratur. Arbetarskyddsstyrelsen
(1999). Miljön p å jobbet "
kriser och krishantering. Solna: Katarina tryck AB. Burns,
C., & Harm, N.J. (1993). Emergency nurses´ perceptions of critical
incidents and stress debriefing. Journal
of emergency nursing, 19, (5),
431-436. Cudmore,
J. (1996). Do nurses perceive that there is a need for defusing and
debriefing following the resuscitation of a patient in the accident and
emergency department? Nursing in critical care, 1, (4), 188-193.
Cullberg,
J. (1992). Kris och utveckling.
Stockholm: Natur och kultur Dyregrov,
A. (1992). Katastrof psykologi.
Lund: Studentlitteratur Eriksson,
K. (1992). Broar.
Vasa: Oy Arkmedia AB Hagald,
E. (1996). IVA-personals syn p å och
behov av debriefing i nu befintlig debriefingorganisation.
(FoU-rapport, nr 28). Boden: V årdhögskolan. Isaksson,
L., & Ljungqvist, å. (1997). Ambulanssjukv ård.
Stockholm: Liber. Landstinget
i Värmland. (1999). Omv årdnadspolicy
för sjukv ården i Värmland.
Karlstad:
Citytryck Lane,
P.S. (1994) Critical incident stress debriefing for health care workers. Omega,
28, (4), 301-315. Levin,
P.F., Beauchamp, H., & Terry Misner, S. (1998). Insights of nurses
about assault in hospital-based emergency departments. Journal
of Nursing Scholarship, 30, (29), 249-254. Macnab,
A.J., Russel, J.A., Lowe, J.P., & Gagnon, F. (1999). Critical incident
stress intervention after loss of an air ambulance: two-year follow up. Prehospital
and Disaster Medicine, 14, (1),
8-12. Malmsten,
C. L. (1992). Psykiska
reaktioner vid olyckor och hotsituationer.
Stockholm: Nordiska räddningsförlaget. Matthews,
L.R. (1998). Effect of staff debriefing on posttraumatic stress symptoms
after assaults by community housing residents. Psychiatric
services, 49, (2), 207-212. Michel,
P-O., Larsson, G., & Lundin, T. (2000). Ryktet
om debriefingens död är betydligt överdrivet. Läkartidningen,
97, (22), 2767-2768. Polit,D.F.,
& Hungler, B.P. (1999). Nursing
research principles and methods.
Philadelphia: J.B. Lippincott company. Robbins,
I. (1999). The psychological impact of working in emergencies and the role
of debriefing. Journal of Clinical
Nursing, vol. 8, 263-268. SFS
1977:1160 Arbetsmiljölagen.
Svensk författningssamling. Stockholm:Liber. SOSFS
1995:5 Kompetensbeskrivningar för
sjuksköterskor och barnmorskor. Socialstyrelsens allmänna r åd.
Svensk författningssamling. Stockholm:Liber. Sievertson,
T. (1993). Debriefing " krisstöd.
Örebro: Triotryck AB. Steen,
E., Steen, P.A., & Naess, A.C. (1997). Paramedics
organizational culture and their care for relatives of cardiac arrest
victims. Resuscitation,
nr 34, 57-63. Thelander,
S., & Asplund, K. (2000). Debriefing " g år det att bringa reda i röran?
Läkartidningen, 97,
(28-29), 3293. Webster´s.
(1993). New
encyclopedic dictionary.
New York: B.D.&L. Weisaeth, L. & Mehlum, L. (1997). Människor, trauman och kriser. Bor ås: Centraltryckeriet Bilaga
I - Sammanställning av artiklar
|