<<<<<<<<    Detta är arkivmaterial    >>>>>>>>

Ambulanssjukv årdare ett udda yrke


Det kom ett brev till WighsNews fr ån en ambulanssjukv årdare, som hävdar att till skillnad mot andra yrken - som f ått det bättre - har ambulanssjukv årdarna f ått det sämre. Nu undrar WighsNews vart man är p å väg med sjukv ården. Ska ambulanssjukv årdrarna rationaliseras bort eller.....

PAM publicerar brevet i sin helhet efter tillst ånd fr ån WighsNews.

Peter Jonasson
Redaktör


Genom v årt yrke, ambulanssjukv årdare, har vi under en tio årsperiod sett hur sjukv ården inom alla dess grenar försämrats.
Dock har en ljusning syns de tv å sista åren, vilket bl.a. givit stora lönep åslag för m ånga v årdgivare. Dock inte inom ambulanssjukv ården. Vi känner oss överkörda och otillfredsställda, d å de fackliga fr ågorna sker över v åra huvuden. Ofta sköts förhandlingarna p å central niv å av ett d åligt p åläst ombud, i Stockholm eller p å annan ort. Vi har aldrig träffat vederbörande och hur denne har f ått insyn i v årt yrke och kunskap är för oss en g åta.

Lokalt i Norrköping har vi under n ågra år upplevt följande:

  1. Privatisering, med höjd pensions ålder.
  2. Ojämn m ånadslön.
  3. Otaliga skyddsronder, utan åtgärder.
  4. Jourarbete nattetid.
  5. Indragning av tidigare avtalad matersättning
  6. Kr ångliga, invecklade och sv årtolkade lokala avtal ang ående jourarbete nattetid.
  7. Tidigare fria läkarbesök samt fria läkemedel har upphört.
  8. En trygghetsförsäkring har förhandlats fram. Den m åste ses som ett skämt, d å den endast tillgodogör 45% av oss p å grund av ålder och anställnings år.
  9. Varje medlem betalar in mellan 400-500 kr/m ån (ca 5.000:-/ år) Vi är 40 st anställda Det ger totalt ca 200.000 kronor om året. Det är mycket pengar för  SKAF. Och vad f år vi för detta?

Slapphet av förbundet.
En otrolig slapphet, centralt ang ående v år framtid. Förbundet borde vaknat och kontrat när V årdfacket började ifr ågasätta v år kompetens. V årdfacket förde en debatt med Socialstyrelsen, som är högsta beslutande instans. Där krävde man sjuksköterskans intr ång i ambulanssjukv ården, p å grund av läkemedelshanteringen, som vi varit delegerade under 15 års tid, utan en enda anmälan. Det vill säga, ingen patient har blivit felbehandlad.
Det tog l ång tid innan SKAF förstod allvaret. En hel yrkesk år höll andan. När förbundet väl agerade var det för sent. Om fyra år är v årt medicinska kunnande och v år erfarenhet inte värd ett dugg.
Trots detta duger vi fortfarande, d å nya läkemedel och datorer ska införas inom hjärtintensiven. Det känns en smula ironiskt och otacksamt, när detta inte ger en enda krona extra i lönekuveret och det har det inte gjort de senaste fem åren, trots ökat läkemedelsansvar.
Förbundet började under 1998 agera, med att starta upp s å kallade "Länsr åd". Dessa skulle mynna ut i en central styrelse som skulle vara rikstäckande. Av detta blev det intet. Allts å en flopp. 1-0 till v årdfacket.
Vi f år hoppas att de även tar det ekonomiska ansvaret, d å det i skrivande stund kommer att kosta skattebetalarna i Östergötland mer än 80 miljoner kronor att utbilda oss till sjuksköterskor. Eller s å avskedas delar av v år k år, med arbetslöshet som följd. Ingen munter framtid som synes.


Singelolycka utanför Östra Husby där en person satt fastklämd.

Pensions åldern höjdes.
En annan avtalsförsämring är v år pensions ålder. Den höjdes i samband med privatiseringen, fr ån 60 till 65 år. Hur kunde SKAF skriva p å detta avtal?
När ni n ågra år senare lyckades sänka brandmännens pensions ålder till 58 år. Glömde man bort oss?
Nu i dagarna har även polisförbundet lyckats med att sänka polismännens pensions ålder till 60 år.
Ingen ambulanssjukv årdare av Norrköpings arbetsfrekvens kommer att uppleva sin pensionsdag.
För kännedom, slutade brandmännen sin ambulanstjänst vid 45 års ålder p å grund av att jobbet var för tungt och psykiskt krävande. Dessutom åkte de bara ambulans vart tredje arbetspass.

Vägrar släppa sjukv ården i privat ägo.
Socialdemokraterna vägrar släppa sjukv ården i privat ägo. Änd å läggs ambulanssjukv ården ut p å anbud. Detta har hänt i Östergötland, Stockholm, samt Sk åne. Allts å finns det ett vinstintresse. Är det därför v år löneuteckling stannat och avtalen försämrats?
När det gäller v åra löner, har bland annat brandmän samt poliser f ått stora p åslag, medan vi halkar efter hela tiden. En nyanställd polisman tjänar idag mer i ing ångslön än vad vi har i slutlön. En ambulanssjukv årdare i Norrköping har idag en slutlön p å 15.800 kr/m ån.
I tidningen Kommunalarbetaren -99 fanns ett reportage om sop åkarna. De har en m ånadslön p å ca 18.000 kr/m ån.

Löneskillnad 3000 kronor önskvärd.
I Jönköpings län vill landstingspolitikerna att det ska skilja 3000 kronor i m ånaden mellan ambulanssjukv årdare och sjuksköterskor i ambulanstjänst. Vad anser SKAF om detta? Är det inte ett förbunds ideologi att eftersträva lika lön för lika arbete?
Enligt rykten som n ått oss s å är att ing ångslönen i Östergötland för sjuksköterskor i ambulans ska hamna p å 16.400 kronor/m ån.
Man kan d å fr åga sig om sjuksköterskorna alltid ska bära den tyngsta änden p å b åren? Och ska de alltid sitta bak och v årda patienterna? V årt svar m åste bli ett JA!
Ska vi i en solidarisk anda lära upp en ny yrkesk år och sedan kastas ut i arbetslöshet ? Har vi verkligen skött v årt arbete s å d åligt, s å att inte ens v årt eget fackförbund kan sl å näven i bordet och ta strid?
Det ser vi som ett svaghetstecken.

Utryckning var 110 minut.
Det finns under dagtid sex stycken ambulanser i Norrköpings Kommun. Samtliga är placerade vid sjukhuset.
Under natten halveras de och blir tre. Totalt utför vi 16.000 uppdrag fördelade p å tre prioriteringar. 1 Ambulanslarm. 2. Omg ående transport 3. Transport. Var 55 minut har vi n ågon form av uppdrag. Var 110 minut har vi ett ambulanslarm, dygnet runt.

Ambulanserna inte bara för Norrköping.


Bilden föreställer en trafikolycka p å E22 strax norr om Valdemarsvik där flera Norrköpingsambulanser deltog.

V åra ambulanser skall inte bra vara tillgängliga för Norrköpings kommuns innev ånare, utan även för Söderköpings kommun som helt saknar ambulans.
Finsp ångs kommun, vid behov. Valdemarsviks kommun vid prio 3 samt vid behov. Linköpings kommun vid behov.
Ofta saknas det täckning i Finsp ång, d å de bara har en ambulans nattetid. D å f år en Norrköpingsambulans st å i beredskap i Svärtinge med en insatstid p å 10-15 minuter beroende p å väderlek och årstid.
Akutmottagningen i Finsp ång stänger klockan 22.00 s å d å transporteras alla patienter till akuten i Norrköping. Vid ett akutlarm är minuterna avgörande för liv och död. Vid t.ex. ett hjärtstopp är de första 5-6 minuterna helt avgörande för patienten. Att d å st å i Svärtinge och veta detta är egentligen helt oacceptabelt.
Dessutom ska vi vid bl.a. trafikolyckor g å över länsgränserna. Detta gäller Kalmar, Södermanland samt Närke län.
Ibland behövs specialistv ård och d å m åste patienterna transporteras till Lund, Göteborg, Uppsala eller Stockholm.
Vi ställs allts å inför m ånga olika uppdrag. Det kräver god bilkörning och lokalkännedom.

Medicinskt kunnande.
V årt medicinska och traumatiska samt sociala kunnande bygger p å stor erfarenhet och bred kunskap inom bl. a medicin, kirurgi, ortopedi, farmakologi samt psykiatri.
Vi utför avancerad intensivv ård i samband med plötsligt hjärtstopp, andningsstopp, allergiska reaktioner, livshotande blödningar och chocktillst ånd, frakturer, förlossning och olycksfall/trafikolyckor m.fl.

Utöver allt detta m åste vi kunna sätta n ålar, lägga förband, ge läkemedel, ge elchocker (hjärtdefibrillera), intubera (skapa fri luftväg).
Ambulansens utrustning är stor och m åste delvis kontrolleras vid varje arbetspass början. Det kräver viss datakunskap, motorkunskap samt rätt handhavande av alla de tekniska hjälpmedel som finns ombord.

Stress är vardag för oss.
Kartläsning och bilkörning under stress är vardag för oss. Utryckningskörning med bl åljus och siren sker ca 5.500 g ånger per år i Norrköping. Det ställs stora krav p å den som kör. Ansvaret vilar helt p å den enskilde, b åde mot kollega, patient och medtrafikanter. Man har ocks å ett juridiskt ansvar.

Att v årda en patient under färd är ocks å mycket krävande. Snabba beslut m åste tas av den enskilde. Vid t.ex. hjärtstopp, jobbar man st ående och obältad, helt utlämnad för de krafter som kan komma i rörelse vid en snabb inbromsning. Ett samspel mellan chaufför och v årdare m åste fungera i alla lägen. Det gör att vi skiftar arbetsuppgifter efter halva arbetpasset. Arbetsbördan blir annars för stor.

Biltvättning och vaxning.
Förutom alla uppdrag, ska stationen fungera socialt. Ambulanserna ska tvättas och vaxas. Hygienen är mycket viktig. Detta gäller ocks å alla personalutrymmen samt fordonshallen. Ambulansb årarna m åste servas. Förr åd m åste inventeras, övningar genomföras för att h ålla kunskaperna flytande. Personalfr ågor lösas ang ående arbetsscheman vid sjukfr ånvaro, utbildningar, m.m.


Ambulansen har just anlänt till ett företag i Norrköping där ägaren blivit r ånad och misshandlad.

För en ambulanssjukv årdare f år ingen situation vara främmande eller omöjlig. Att komma till ett hem där en familjemedlem drabbats av akut sjukdom, hjärtstopp eller ett självmordsförsök, är sv åra bitar i v årt jobb.
Att kliva in i ett missbrukarhem, där barnen lider och hustrumisshandel förekommer är starka upplevelser.
Att se hur m ånga av v åra äldre medmänniskor sitter ensamma i sina hem med endast tv-apparaten som sällskap. Förvirrade och utlämnade.
Det är vardag för oss.
Den sociala misär som möter oss hos drog och alkoholmissbrukare är obeskrivbar. Oren miljö med smittorisk, v åld och hot blir allt vanligare. Misshandel med tillhyggen och vapen ökar. Skadorna alltmer traumtiska.
Arbets och trafikolyckor ger synintryck som m åste bearbetas psykiskt. Vissa försvinner aldrig. Detta gäller ocks å händelser där barn är drabbade.

Vi försöker ordna allt.
Ett ambulansuppdrag innebär inte bara den fysiska  patientkontakten. Miljön runt omkring är viktig. Vi m åste se till s å att hemmet är l åst, att inga fönster st år öppna, att alla elarmaturer och köksutrustningar är avstängda. Vi m åste f å med de aktuella läkemedel, patientkort, nycklar och telefonnummer till närmast anhöriga.
Eventuella husdjur m åste tas om hand av berörd myndighet. Vid dödsfall stannar vi kvar och ombesörjer de nödvändiga åtgärder som behövs. Anhöriga behöver stöd och hjälp i sitt sorgearbete.

Kroppen slits mycket.
Tunga och ibland komplicerade lyft i tr ånga och stressiga miljöer sliter p å kroppen, Bilkörning under stress sliter p å kroppen, Att alltid vara beredd och inte veta vad som skall hända sliter p å kroppen, Att aldrig f å äta klart p å bestämda tider sliter p å kroppen, Att möta hot och v åld sliter p å kroppen, Att i alla lägen vara gripbar och redo sliter p å kroppen, Att inom 60 sekunder dygnet runt vara i ambulansen och p å väg sliter p å kroppen.
N ågon har forskat fram att den stress som en ambulanssjukv årdare utsätter sig för under en m ånad, kommer inget annat kontorsyrke upp till under ett helt arbetsliv.

Vi försöker vara tillmötesg ående.
Vi försöker i alla lägen vara tillmötesg ående mot v åra patienter, anhöriga och övrig personal runt omkring. Detta gäller vänlighet, ödmjukhet och t ålmodighet.
Att visa respekt och empati för de som drabbats är v årt varumärke. Men under ett par år har vi ständigt märkt hur uppdragen bara blir fler och fler. Mindre och mindre tid blir över för att kunna ladda batterierna. Nacke, rygg och knäskador ökar.
M åltidsuppeh ållen blir kortare och ibland uteblir de helt. Att tvingas lämna sin lunch mitt i m åltiden blir allt vanligare. Att inte hinna kontrollera ambulansen inför arbetspassets början sker allt oftare. Övningar och utbildningar tillsammans med sjukhuset, polisen och brandförsvaret har upphört helt sedan flera år tillbaka. Även körutbildningen vintertid har tillsvidare upphört.

M ånga misstag.
M ånga stora misstag har beg åtts ang ående inköp av abitexsystem, telefoner och kommradiosystem. Storbilsambulanserna av märket Chevrolet har sedan de kom bara skapat stora problem. Sommaren 1999 gav oss stora skälvan, d å bromsarna p å dessa bilar helt utan förvarning slutade att fungera.
Orsaken sas i ett tidigt skede vara ambulanssjukv årdarnas eget d å vi p å grund av d ålig körteknik kombinerat med medvetet vänsterfotsbromsande, gjorde bromsarna överhettade. Allt bara för att vi var missnöjda med fordonen och ville bli av med dessa. Vilket p åhopp.
Under de sju år som vi har haft dessa ambulanser, har ingen av dessa visat just dessa akuta bromsproblem. Men nu, när den nyaste anlände började eländet. Felen är nu avhjälpta, men folk roar sig fortfarande p å v år bekostnad. En offentlig ursäkt av ansvariga chefer borde med all rätt och respekt infunnit sig i radio, tv och tidningar men den uteblev.

Kostar skattebetalarna en massa pengar.
Ibland känns det som om vi bara kostar skattebetalarna en massa pengar. Bara utgifter och inga inkomster. Vi trodde i v år enfald att vi med v årt kunnande bidrog till kortare rehabilitering för patienterna. Kortare tid p å sjukhus och en god chans till fortsatt drägligt liv, utan men och lidande. Allts å minskade kostnader för skattebetalarna.


Tv å personer har skadats d å de blev p åkörda av en bil i Norrköping.

Detta är år 2000.
Detta är v år verklighet år 2000 och arbetsfrekvensen och belastningen bara ökar och ökar. Att se, läsa och höra hur andra yrkesgrupper i v årt samhälle ständigt i positiv riktning förstärker förbättrar och löneförhandlar sina avtal gör oss minst sagt frustrerade och orkeslösa.
S å SKAF och ansvariga politiker !
Nu m åste det väl änd å vara ambulanssjukv årdarnas tur. Vi är inte m ånga, 40 stycken i Norrköping och ca 2.500 i hela Sverige. Men vi kommer i trötthetens tecken inte att orka om ni inte lyssnar p å oss.
Sänk v år pensions ålder fr ån 65 år till 58 år. Fritt att g å vid 55 år. Höjd grundlön fr ån 15.800 kronor/m ån till 18.800 kronor/m ån.

VI TÄNDER L åGAN
NÄR DEN SLOCKNAT!

Ambulansförare i Norrköping


Landstingsdirektören svarar ambulanssjukv årdarna

- Fr ån och med slutet av år 2005 m åste det finnas en sjuksköterska i varje ambulans. Att en hel yrkesk år kommer att sakna behörighet är väldigt tr åkigt och samtidigt unikt. Det är inte roligt för oss heller, säger Landstingsdirektör Stig Melin till WighsNews.

Landstinget i Östergötland betalar ambulanssjukv årdarnas utbildning eftersom det är ont om sjuksköterskor. Man skulle behöva runt 60 sköterskor, men trots detta utbildas allts å bara drygt 20 i hela länet. Att det inte blir fler utbildningsplatser beror p å kostnaden. Utbildningen kostar ca 12 miljoner för landstinget.

Stig Melin uppger att man försökt h ålla mot Socialstyrelsens sjuksköterskekrav och att man inte visste när det skulle träda i kraft. Men enligt en ambulanssjukv årdare WighsNews talat med visste landstinget om att detta var p å g ång för flera år sedan. Den lön landstinget erbjuder under sjuksköterskeutbildningen är ca 5.400:- efter skatt i m ånaden. Det klarar man sig inte l ångt p å om man har familj. För att klara sig d å m åste man l åna upp flera hundra tusen under en tre årstid.


 
 
 
 
 
 


Räddningstjänsten bist år ambulanspersonalen efter en trafikolycka utanför Västra Husby.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


De nya ambulanserna drabbades av bromsproblem.
Ambulansförarna fick skulden.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


Ibland tvingas man transportera bort skadade ensam fr ån en olycksplats.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


Under en utryckning krossar n ågon rutan p å ambulansen och stjäl en mobiltelefon.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


Ambulanserna kan vara upptagna över en timma vid en olycksplats om patienten sitter fastkämd som här vid en olycka utanför Maxi i Norrköping.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Artikeln publicerad 2000/01/30

<<<<<<<<    Detta är arkivmaterial    >>>>>>>>
[Hem]  [Ledare]  [Nyheter]  [Reportage]  [Forskning]  [Artiklar]  [Insändare]  [Notisen]  [Redaktion]