<<<<<<<< Detta är arkivmaterial >>>>>>>> | ||||||||||||||||||
AGERANDE P å KAOTISK
KATASTROFPLATS Introduktion
Personal som arbetar inom
ambulanssjukv ård st år ofta inför situationer som ställer höga krav p å
kreativitet och kompetens. De m åste v årda i alla möjliga tänkbara
situationer och sammanhang, vilket kan betyda möten med av patienter med
fysiska, psykiska och sociala problem. Ambulanspersonal m åste kunna
hantera b åde patientens medicinska behov och omv årdnadsbehov. De olika
uppdragen varierar i omf ång och omfattar ett panorama av möten som växlar
fr ån att möta äldre människor i deras hem till att agera p å en större
olycksplats. Ett av dessa komplexa omr åden som
kan pekas ut är arbete p å katastrofplats, där katastrofen kan vara orsakad
av naturen eller orsakad av människor (de Boer, 1994). Arbete p å
katastrofplats är en extrem situation som återverkar p å alla inblandade,
ambulans-, räddnings-, polis- och sjukhuspersonal (de Boer, 1999). En av
de f å händelser i Sverige som kan betraktas som en katastrof var den s å
kallade Diskoteksbranden i Göteborg 1998. Syftet med den här studien var
därför att undersöka ambulanspersonalens erfarenheter fr ån det direkta
arbetet p å katastrofplatsen samt deras tankar och upplevelser i
efterförloppet. En kort beskrivning av
händelsen
Erfarenheterna som beskrivs av
ambulanspersonalen i den här studien är fr ån en av Sveriges allvarligaste
brandkatastrofer i modern tid. För en mer detaljerad beskrivning av
olyckan se en tidigare publicerad artikel i tidskriften Transportmedicin
nr 4, 2001 (Suserud, 2001). Ungefär 300 "“ 400 ungdomar, de
flesta med invandrarbakgrund, var p å ett disco i en gammal lagerbyggnad,
p å Hisingen i Göteborg, d å en eldsv åda bröt ut som snabbt spred sig och
skapade panik. Evakueringen, som började genast, skede i tv å faser. Först
lämnade de som var lätt skadade byggnaden omedelbart. Paniken som uppstod
innebar att utg ången därefter blockerades av b åde döda och levande
människor. I den andra fasen arbetade brandk årens rökdykare med att
frilägga den blockerade dörren. De som i detta skede kom ut levande var
allvarligt skadade och de flesta av dem som var döda hade förgiftats av
röken. De första ambulanserna som anlände till platsen var bemannade med
en ambulanssjukv årdare och en ambulanssjuksköterska. När de klev ur
ambulanserna mötte de en stor samling människor som var chockade eller
lätt skadade. I m ånga fall fick de ta sig an den första bästa patienten
och kunde inte alltid prioritera utifr ån de skadades tillst ånd. Det fanns
hundratals skadade och chockade människor utanför byggnaden. Till en
början transporterades upp till fyra eller fem skadade i varje ambulans.
Det ökande trycket fr ån anhöriga, oskadade diskoteksbesökare och deras
kamrater gjorde situationen mycket komplicerad, ibland hotfull, och en del
av ambulanspersonalen fick utst å hot och fysiska attacker. Ett skäl till
att hotfulla situationer uppstod var att polisen inte omedelbart lyckades
att avspärra omr ådet. Ungefär femton minuter efter det första larmet
anlände en sjukv årdsgrupp till platsen och en uppsamlingsplats etablerades
snabbt. Ungefär en halvtimme senare övertog en räddningsledare
(brandingenjör) kommandot över platsen fr ån brandförmannen i den först
anlända styrkan. Skadade transporterades ocks å till sjukhus med hjälp av
bussar, taxi och privata bilar. Sammanlagt larmades 18 ambulanser fr ån den
lokala räddningstjänsten och ambulansstationer i näraliggande omr åden. Efter mer än
tv å timmar hade alla skadade evakuerats fr ån platsen. Totalt skadades 162
personer och 63 dog (60 av dem p å platsen). Metod
Den här studien var kvalitativ
(Corbin & Strauss, 1998), deskriptiv, intervjubaserad och intervjuerna
genomfördes med 21 ambulanssjukv årdare som deltog i räddningsinsatsen.
Ambulanssjukv årdarnas erfarenheter utvärderades med hjälp av ett
intervjuformulär best ående av öppna fr ågor. I intervjuformuläret ingick
även fr ågor om mer specifika detaljer s åsom deras grundläggande
utbildning, erfarenhet inom ambulansverksamheten och tidigare
katastroferfarenhet. Ambulanssjukv årdarna ombads att noggrant beskriva
sina upplevelser fr ån tidpunkten för utlarmningen tills uppdraget var
slutfört samt sina tankar, upplevelser och känslor under insatsen och i
efterförloppet. Under intervjun användes följdfr ågor (till exempel kan du
berätta mer, hur kändes det?) Intervjuerna, som varade i ungefär
en timme vardera, utfördes 2"“4 m ånader efter katastrofen. Intervjuerna
spelades in och skrevs sedan ut. Under analysens alla steg användes
datorprogrammet Nvivo 1.0. Nvivo underlättade hanteringen av de stora
textmassorna, inklusive forskarens noter och anteckningar, under analysen
och kodningsprocessen (Richards, 1999). Första steget i analysen innebar
att utskrifterna lästes igenom för att ge en allmän överblick. Efter detta
gjordes en kodning av ord, fraser och meningar. Nästa steg var att skapa
teman som jämfördes och förfinades i syfte att urskilja dem fr ån varandra.
Resultat
Av de intervjuade var 6
ambulanssjukv årdare med 7 veckors utbildning och 15 ambulanssjukv årdare
med 20 veckors utbildning vilka sändes ut till platsen fr ån olika
ambulansstationer i omr ådet. Erfarenheterna i deras nuvarande
yrkespositioner varierade fr ån 3 "“ 39 år, och 82 procent av dem hade
erfarenhet fr ån arbete inom hälso- och sjukv ård samt 32 procent hade
erfarenhet av arbete p å en katastrofplats. Ambulanssjukv årdarnas ålder
varierande mellan 25 till 64 år (18 män och 2
kvinnor). Resultatredovisningen fr ån
ambulanssjukv årdarnas berättelser om sina erfarenheter under och efter
katastrofen byggs i den följande redovisningen upp kring åtta teman. Varje
tema omfattar ocks å subteman (markerade med fet stil i texten) där mer
specifika situationer och detaljer redovisas (tabell 1). I en del citat
har de medverkandes namn ändrats för att skydda anonymiteten.
Att
rycka ut p å ett oklart uppdrag
Den första ambulansbesättningen
som larmades ut beskrev uppdraget som oklart och ej tydligt definierat. De
hade känslan av att n ågot bortom det vanliga kunde ha inträffat när de kom
fram. Ljudet av SOS operatörens ansträngda röst och antalet
räddningsfordon i närheten av olycksplatsen gav dem en känsla av att det
kunde röra sig om en större olycka. Slölyssnade p å radion och sen
gick jag och höjde volymen p å den när dom ropade efter m ånga
ambulanser, hörde man. Nu är
det n ån skit p å g ång sa jag till Sven, va och precis d å pep v år sökare och
d å sa dom samma till oss va, uppställning mot Göteborg. Det var ju,
operatören där inne p å SOS, hon var ju i extas
va. Ambulanssjukv årdarna beskrev att
vanligen vid larm s å föreställer man sig ofta att olycksplatsen är värre
än vad den är, men s å var inte fallet den här g ången. En del beskriver en
känsla av overklighet när de i
ena ögonblicket sitter hemma och tittar p å TV och i nästa stund anländer
till en större olycksplats. Det här ans ågs vara sv årare än att bli larmade
när man befann sig i tjänst p å stationen. Oftast gör man värre bild än var det är. Man bygger upp en högre
mur och s å kommer man fram, s å ser man ah .. va fan det var inte s å
farligt detta, men åka ... det här är nog ingenting, s å kommer man fram s å
är det jätte mycket d å. D å är det
sv årare"¦ Att
anlända till en kaotisk plats
Vid ankomsten upplevdes
katastrofplatsen som stor och kaotisk. Skadade och oskadade personer kom
springande mot fordonen. M ånga av dem var chockade och täckta av sot.
Platsen var fylld med kamrater och anhöriga till de skadade. Skadade
personer praktiskt taget slängdes mot dem av deras kamrater. De som var
bland de första ambulansbesättningar att anlända upplevde att p å den här
stora platsen kände de sig som att vara ensammast i
världen. Det var där de kom
springande mot oss. Och d å hade jag en känsla av vi, det var bara vi som
var där. Jag kände det som om jag var ensammast i hela världen.
Det var ocks å en skillnad
mellan teori och verklighet. De fina färgglada overheadbilderna fr ån
katastroflektionerna stod i stark kontrast till verkligheten p å platsen.
Det var sv årt att överblicka situationen eller n å ambulansbefälen vid
ledningsenheten. B åde ambulans-, polis- och räddningstjänstsbefäl verkade
vara överväldigade av den kaotiska situationen, vilket ledde till att
ambulanssjukv årdarna ibland var tvungna att ta första bäste skadade.
S å jag sökte ocks å upp "¦. och
försökte hitta ledningsambulansen. Han hade ju västen p å sig men han höll
j u p å med patienter va s å att han var ... det gick inte att prata med han
.. han var helt d å, s å att det var bara att
vända. I den kaotiska situationen trodde
till en början m ånga av de först anlända ambulanssjukv årdarna att alla
hade hunnit evakueras fr ån byggnaden. De berättade att de hade en känsla
av att det var "¯skönt att alla drabbade var ute"¯ ur byggnaden,
vilket senare visade sig inte vara fallet. Den uppfattning som jag fick
rent spontant ... liksom att det var s å mycket folk, d å tänkte jag; vad
skönt att alla är ute, s å tänkte jag. Det här är en brand och alla är
ute. Ambulanssjukv årdarna berättade att
de för det mesta kändes arbetet bra eftersom de hade en hjälpande roll och var där för
att hjälpa de drabbade. Människor p å skadeplatsen lyssnade när de gjorde
sitt jobb. I allmänhet upplevde de sig ha en mer positiv roll än polisen
eller brandk åren. De uttryckte att en del människors erfarenhet kan vara
att polisen vid andra tillfällen är till för att förhindra
n ågonting. Vi kommer ju för att
hjälpa, polisen har en helt annan ... dom kommer ju för att stjälpa ...
m ånga g ånger .. det är ju inte alltid s å jag menar vi har ju oftast
förspänt när vi kommer när det är stökigt om det är br åk p å olika ställen.
De lyssnar när vi ger order, s å enkelt är det. Jag var inte otrevlig men
man fick ju vara jävligt bestämd. Att agerande p å en kaotisk
plats
I början kände sig
ambulanssjukv årdarna överraskade av situationen, men efter ett tag kunde
de börja koncentrera sig ordentligt p å uppgiften. De som anlände försökte
samla in information fr ån n ågon som hade överblickat situationen, eller s å
försökte de f å en s å bra bild som möjligt p å egen hand och sedan arbetade
de sig, meter för meter, in mot katastrofomr ådets centrum. De uttryckte
ocks å att det inte fanns tid för mer avancerad v ård, ingen tid för
"¯finlir"¯. En strategi var att göra en bedömning p å avst ånd och
tänka att de skadade som ropade och skrek förmodligen kunde andas
tillräckligt bra och därför behövde de inte omedelbar hjälp. Deras
strategi var att först prioritera de skadade som var tysta, men änd å var
det i m ånga fall s å att de blev tvungna att ta hand om den första skadade
person de träffade p å. En ambulanssjukv årdare
berättar: Dom
som skrek och gapa, fick en filt och .. dom som var tysta och inte andades
fick man ägna sig åt, sen fick man ju g å runt och titta p å dom som andades
ocks å .. för det fanns ju inte en chans att ta hand om
allihop. En
annan berättar: Jag tänkte bara att vi
kunde ... det fanns ingen tid att tänka för mycket? Första prioritet var
att säkra andningsvägarna ... vi kanske kunde sätta infusion p å n ågon ...
men vi hade ingen tid för det? Ambulanssjukv årdarna beskriver
ocks å vikten av att tiden utnyttjades effektivt när v årdtid fördelades
till de olika patienterna och att det gällde att vara uppmärksam p å
nackdelen med att stanna för länge
hos samma patient. Det var en fr åga om att göra det mesta utifr ån den
egna kunskapen och erfarenheten. Man
hade inte klart för sig vilket masskadepanorama det var utan det tog en
stund innan .. för dom kom ju bärande p å folk, hela tiden, hela tiden ...
s å det först som man fick göra där ... man ... man .. man fick intala sig
att man inte l åste sig vid n ågon patient va. Och dom kom ju och ... ta flickan här, ta han där, kan du komma hit och
s å vidare . De beskrev ocks å hur skadade
bars omkring p å platsen och fick uppmärksamhet och prioritering av
v årdarna flera g ånger. Att använda
katastrofmedicinens principer En viktig fr åga var hur mycket
ansträngning som skulle läggas ner p å varje skadad person. När skulle
återupplivningsförsöken avslutas och när skulle n ågon förklaras död. De eftersökte
medicinska r åd om rutiner för återupplivning om varje patient. Efter ett
tag kunde den förste läkaren som anlände till platsen ge dem
instruktioner, även om en del av dem änd å blev tvungna att fatta beslut p å
egen hand. Det
var det jag sa, att första tröskeln kliva över och att dödförklara, för
det handlar ju om barn, det är vi inte vana vid, det är den sv åra biten,
men inser det väldigt snabbt, det är katastrofplats det här, det är som
ett krigssk ådespel och här m åste vi ha katastrofmedicin och det vet vi,
även om vi inte har r åkat ut för att vara med om katastrofer förut s å vet
vi att det är s å man m åste agera. Ibland var
ambulanssjukv årdarna, som tidigare nämnts, trots allt tvungna att göra en
bedömning p å egen hand om hur mycket ansträngning som skulle läggas ner p å
de patienter som var i mycket d åligt tillst ånd. Det uppstod situationer
när de inte kunde hjälpa
och där patienter dog framför
ögonen p å dem, medan de arbetade med en annan patient bredvid dem
som ocks å var sv årt skadad. Om här i början d å när man l åg
där .. och man liksom hade kollen, man höll p å och jobbade med en patient
och s å tittar man upp och tittade p å dom som här som l åg .. d å var det en
ung tjej som man tittade p å, s å nästa g ång man tittade s å var hon väck va
..... jag hade inte tid att hjälpa henne. Att fungera p å en kaotisk
katastrofplats Ambulanssjukv årdarna försökte
avskärma sig och koncentrera när
de arbetade med de skadade. Kontakten med de anhöriga beskrivs som
korta konversationer som exempelvis: "¯Jag kommer snart, kan du sitta hos
honom, kan du hjälpa mig lite här"¯. Koncentrationen var riktad mot
marken där de skadade l åg och m ånga av de intervjuade kunde bara komma
ih åg bilder av kroppar och anonyma ansikten. De
flesta minnesbilder som jag har, s å har jag liksom bara kroppar, tomma
ansikten, för dom var ju .. sotiga och dessutom var m ånga mörkhyade s å det
var väldigt sv årt att se dom änd å s å att säga. Det var mörkt ute och det
blinkade en massa ambulanser, eller bl åljus d å va ... åh folk skrek
överallt och det d ånade .. n ått fruktansvärt fr ån branden. De intervjuade personernas
uppfattning om den tid som
förflutit var vag. De flesta var bara säkra p å tidpunkten för när
de hade larmats ut och tidpunkten när uppdraget var
slutfört. Allmänheten, kamrater och
anhöriga kom till platsen och försökte hjälpte till genom att bland annat
bära b årar, h ålla dropp eller genom att bara sitta hos en skadad person.
Ambulanssjukv årdarna s åg allmänhetens ansträngningar som en extra resurs under
räddningsarbetet p å platsen. De beskrev ocks å hur de skadade hjälpte
varandra, b åde p å skadeplatsen och under färden till sjukhus, genom att
till exempel l åta en syrgastub g å runt bland de skadade.
De flesta av
ambulanssjukv årdarna var mycket erfaren och arbetade i lag om tv å
personer, men de var ofta tvungna att dela p å sig och göra insatser p å
olika platser. De hade mycket lite verbal kommunikation utan de använde
sig istället av kroppsspr åk, till exempel kunde en av dem nicka och den
andre förstod uppenbarligen omedelbart. De kände sig som ett riktigt
team. Vi är s å intrimmade å vi
behöver liksom aldrig prata med varandra utan gör den ene si s å gör den
andre s å, nu slumpade det .. väl sig s å att under hela insatsen s å jobbade
Olof mest med andningsv ården d å och s å fick jag ta det andra runt kring
d å, med deffen och akutväskan och samla ihop halvskadade och sätta dom i
bilen och s å vidare. De i förväg planerade administrativa rutinerna följdes inte. Ambulanspersonalen
använde sig inte av skadekort och prioriteringsmarkeringarna för att
sortera de skadade (förutom ett initialt försök). Normal prehospital
dokumentation gjordes enbart av n ågra av ambulanssjukv årdarna, de flesta
uppgav att det r ådde tidsbrist eller att de i m ånga fall inte hade gjort
n ågra åtgärder som behövde dokumenteras. Att arbeta under
press
Arbetet p å skadeplatsen
utfördes under starkt tryck med stora krav fr ån skadade, kamrater och
anhöriga. Alla ville f å omedelbar v ård. Ibland kunde ambulanspersonalen
bara ge hopp om v ård, till
exempel "¯Jag kommer snart till
dig"¯, eftersom de inte just d å hade tid att engagera sig djupare i den
patienten. Jag s åg ju den här pappan eller var det mamman som höll p å med HLR
p å en sitt eget barn, som var död där, han spände ögonen i mig där, det
var inget roligt. Flera av ambulanssjukv årdarna
attackerades eller hotades av
kamrater till de skadade. N ågra fick motta direkt fysiskt v åld i form av
knuffar, knytnävsslag eller skallning. De här situationerna förklarades
med rationella och förl åtande argument samt först åelse för situationen; De
skadades kamrater m åste ha gjort de här sakerna som en följd av en
chockreaktion. Att vara
ledare Situationen runt
ledningsambulansen var inledningsvis kaotisk. I början var
ledningsfunktionen oklar, eftersom ambulansbefälen var upptagna med att ta
hand om de skadade. Den ambulanspersonal som lyckades ta sig fram till
befälen fick endast korta verbala instruktioner, som exempelvis du kan börja återupplivning där borta
eller nickar åt det h åll där de kunde börja arbeta. Ett ambulansbefäl
sa: N ågon sa: vad skall jag göra och jag sa; du ser väl vad som skall
göras, du ser väl hur det ser ut? Ambulansbefälen beskrev hur de
försökte ta ett steg bak åt för att undvika att bli alltför
involverade i det direkta v årdandet. Ledarskapet blev, efter viss
diskussion, uppdelat mellan ambulansbefäl fr ån olika organisationer,
vilket inte överensstämde med den i förväg planerade organiseringen. M ånga
av ambulanssjukv årdarna beskrev att när arbetet hade delats upp s å här
gick organiseringen p å platsen fr ån kaos till ordning. Ett befäl tog
hand om det interna arbetet p å platsen och ett annat befäl tog hand om de
externa uppgifterna, som exempelvis kommunikation med sjukhus och
fördelning av patienter till olika sjukhus. Att g å vidare när uppdraget är
avslutat De flesta av de intervjuade
ambulanssjukv årdarna relaterade till att de tog p å sig en professionell
roll "¯Jag är här för att göra ett
jobb"¯, men de upplevde ocks å en rädsla för att behöva g å igenom en
liknande situation igen. Att
behöva åka ut p å ett nytt larm innan avlösande personal hade
kommit. Tio år p å jobbet betyder
n ågot, men det behöver inte göra det bättre, man kan känna att man är helt
utmattad, att ... fan, inte nu igen. Erfarenheten fr ån
skadeplatsarbetet ans ågs vara värdefull och det gav dem erkännande om
deras egen kompetens i professionen, "¯klarar man det här klarar man
allt"¯. N ågra beskrev att det kändes som en "¯förm ån att f å vara"¯
med vid insatsen och att de hade "¯f ått kvitto"¯ p å att de klarar
arbeta, fungera i en sv år katastrofsituation. Erfarenhet av tidigare
katastrofövningar samt att kunna improvisera nämndes som bidragande
faktorer för att kunna fungera bra p å den här skadeplatsen.
När uppdraget var slutfört
upplevde de flesta bland personalen en känsla av att de hade gjort sitt bästa, och antalet
döda stod i stark kontrast till den upplevda arbetsinsatsen. En
ambulanssjukv årdare beskrev synen av alla döda kroppar som: "¯att det
s åg ut som typ massgrav"¯. Det var ju i efterdyningarna
det här och d å hade det lugnat sig betydligt mot det var innan och det var
ju först man fick klart för sig omfattningen av det hela när vi gick och
räknade kroppar. D å vi var uppe i ett femtiotal d å, d å inser man ju
olyckligt det var, trots att vi gjorde allt vi
kunde. Katastrofens omfattning
p åverkade de flesta bland ambulanspersonalen. De sa "¯de var s å unga och s åg s å fina
ut"¯ och de upplevde sin identifieringen med de döda, skadade och deras
familjer som speciellt stressframkallande. Tankar som "¯Det kunde ha varit mitt barns
mobiltelefon som ringde när kroppen bars till uppsamlingsplatsen för
döda."¯ dök upp. De nämner hur symboler som till exempel festklädda
ungdomar för med sig minnen av händelsen l ångt efter åt.
Det som man s åg när man kom
fram, kommer man nog aldrig att glömma, högar av folk kommer man
antagligen nog aldrig att glömma plus att det var s å .. att dom skulle
vara s å unga ... jag vet att jag i l ång tid efter åt tyckte det var jobbigt
att se plat åskor även i skoaffärer och när jag s åg .. fyra fem ungdomar
som stod vid sp årvagnssp året och skulle ut och dansa i dom här svarta
tajta nylonkläderna med plat åskorna s å kunde jag känna usch .. det var
s åna ..det var precis .. det var dom .. det kund lika bra va dom, och det,
det tyckte jag var jobbigt. Flera av de intervjuade berättade
ocks å att de har egna barn i samma ålder som de drabbades och detta kanske
p åverkade deras upplevelser ännu mer. N ågra beskrev ocks å att de försökte
lägga jobbet bakom sig, men
att minnen väcktes lätt till
liv när de tänkte p å situationen eller när de egna barnen eller
närst åendes barn klädde upp sig till fest och tog p å sig plat åskor. De
beskrev att de hade en medkänsla med de anhöriga i deras sorg. Alla av de intervjuade
berättade att de var nöjda med sin insats men n ågra var frustrerande över
att anhöriga och kamrater förväntade sig att de borde känna sig mycket
sämre än de gjorde. Intervjuerna beskriver ocks å
erfarenheter av negativ kritik fr ån en del av
allmänheten, folk som gjorde obscena gester i bilar och nästan
prejar ambulansen samt journalister som okritiskt lät folk som "¯inte var där"¯ berätta sin
historia om hur de räddat liv. De ans åg att journalister bör ta sitt
material fr ån p ålitliga källor och kontrollera dem bättre än som gjordes
här. Stöd fr ån de närmaste
kollegorna i
arbetslaget var värdefullt, framförallt fr ån de kollegor som arbetade i
samma ambulans men även övrig personal p å arbetsplatsen. Vardagsproblem
inom ambulansverksamheten eller inom familjen upplevdes som triviala
direkt efter händelsen. Det var till och med sv årt att koncentrera sig p å
det normala ambulansarbetet "¯en patient var ju ingenting"¯.
En del ambulanssjukv årdare nämnde att händelsen hade hjälpt dem att uppskatta livet mer.
Diskussion Den här studien visar p å n ågra
sätt som ambulanspersonal agerar p å och hur de upplevde arbetet p å en
katastrofplats, samt p å hur de kan p åverkas av upplevelsen l ång tid
efter åt. Hur v årdarna bör agera p å en skadeplats är väl beskrivet i
läroböcker, men den här studien visar att det kan uppst å omständigheter d å
varken utbildning eller erfarenhet kan ge tillräcklig
ledning. Historiskt, och i en del
litteratur, ses prehospital personal, som exempelvis räddningstjänst-, och
ambulanspersonal, som personer som har en tuff attityd (som en traumatisk
händelse inte kan p åverka) blandat med en ovillighet att diskutera
personliga känslor och erfarenheter. Detta har betraktats som ett typiskt
manligt fenomen, men de beskrivningar som här har lämnats av
ambulanssjukv årdarna, st år dock i skarp kontrast till ett s ådant synsätt.
De intervjuade ambulanssjukv årdarna har öppet berättat om sina
erfarenheter och känslor under och efter katastrofen.
Följande diskussion kommer att
fokusera p å n ågra omr åden som upplevs som vanliga problemomr åden vid en
katastrofsituation; verklighet och övning, ledarskaps och handlingsmodell,
att vara ett verkligt team, risk för stressreaktion samt allmänhetens roll och reaktioner.
Verklighet och
övning Som vid m ånga katastrofer
visste ambulanspersonalen i den här studien mycket lite om vad som hade
hänt innan de kom till katastrofplatsen. När de larmades ut fick de en
känsla av att det var n ågot utöver det vanliga p å g ång. Att kastas ut i en
kaotisk situation gav dem en känsla av overklighet. En intervjuad person
kommenterade att han kände att det var s å overkligt att han nästan väntade
p å att övningsledaren skulle bl åsa av övningen. I de katastrofmedicinska
planeringsmodellerna ska ambulanspersonal som är först p å plats ta kontakt
med ledningsambulansen för att f å upplysningar om situationen och f å order
om var de ska börja arbeta. Den här studien visar att m ånga bland
personalen till en början inte lyckades med att ta sig fram till
ledningsambulansen, utan att de istället kände sig tvingade att ta den
första patient de s åg som var i akut behov av hjälp. S ådana problem är
inte ovanliga vid en större olycka eller katastrof (Mentges m.fl., 1997).
Ambulanssjukv årdarna var tvungna att göra en egen överblick av situationen
och själva prioritera. De som skrek och ropade ans ågs ha fria
andningsvägar och därför var det tysta personer som behövde omedelbar
hjälp. Bedömningsmetoden som ibland användes här var en sorts "¯bedömning
p å avst ånd"¯, som ocks å kan kallas distansdiagnostik (Socialstyrelsen,
1998). Detta handlingssätt indikerar att de flesta bland personalen var
erfarna, och n ågra av dem hade ocks å erfarenhet fr ån tidigare arbete p å en
katastrofplats, vilket troligen hjälpte dem att klara av den här
situationen. N ågra av dem som inte hade n ågon erfarenhet alls av
katastrofsjukv ård kunde, som de ocks å kommenterade, enbart jämföra med de
färgglade overheadbilder fr ån katastrofkurser som m ånga av dem g ått p å.
Den nuvarande situationen upplevdes som helt annorlunda.
Hur kan personal bli bättre
förberedda för att komma till en kaotisk katastrofplats? Ć„r det möjligt
att bli bättre förberedd? Flera av ambulanssjukv årdarna svarade att
tidigare katastrofövningar hade hjälpt dem, i viss utsträckning, att klara
av arbetet. Det är viktigt att katastrofövningar arrangeras s å realistiskt
som möjligt och att övningarnas olika moment och ing ående v ård åtgärder
speglar den tid och energi som krävs i en verklig situation (använda s.k.
realtider). Ć„ven om katastrofövningar bara är övningar, är det viktigt att
de som deltar utvecklar sin förm åga till spela rollen realistiskt, ta
övningen p å allvar och se den som en chans att träna in ett handlingssätt.
Detta gäller vid s åväl mindre som större övningar. Katastrofövningar där
simulerade händelser arrangeras ger möjligheten att träna p å ett
systematiskt sätt de vägar som finns att närma sig en akut situation och
p å s å sätt ge, en ej föraktlig, förberedelse för verkliga katastrofer
(Goodwin, 1986; Marley, 1984; Wilcox, 1994). Erfarenhet fr ån den här
olyckan visar p å att det behövs mer träning och fler övningar i nya
katastrofsituationer, som t.ex. den här beskrivna. Det är speciellt
viktigt att träna p å att hantera situationer med ett stort antal mentalt
chockade människor. Det är förmodligen vanligt när man planerar för
simulerade katastrofsituationer, att övningsledaren endast tilldelar en
eller tv å personer att spela rollen som "¯mentalt chockad"¯. Det är dock
inte mycket förberedelse för en situation där kanske 100 av 400 personer
reagerar med mentala chocksymtom som de indikerades i den beskrivna
händelsen. Flera av de intervjuade
personerna tar ocks å upp vikten av en m ångkulturell organisation inom alla
samverkande parters räddningsstyrkor. Sammansättningen i professionerna
bör spegla befolkningssammansättningen i samhället. Ledarskap och
handlingsmodell Det är inte lätt att ha en
ledarroll p å en olycksplats, s å som den som beskrivs här, inte ens för
mycket erfarna ambulansbefäl. Det är först åeligt att till och med befälen
blir direkt involverade i situationen och i början aktivt tar del i
återupplivning av skadade. Men om kaos skall kunna g å till ordning, d.v.s.
skapa en effektiv organisation p å skadeplatsen, där personalen fungerar i
sina tilldelade roller, m åste de ta ett steg bak åt och f å en överblick
skadeplatsen (Mack, 1999). Efter n ågra problem i början verkar det som om
ett delat ledarskap fungerade bra p å den plats som beskrivs här, speciellt
utifr ån de tillgängliga resurserna. I den här studien kommenterade n ågra
av den deltagande personalen att man hade använt sig av en "¯load and
go"¯ modell i arbetet. Avst åndet till flera sjukhus är kort i det här
omr ådet. Men p å grund av arbetsbördan och antalet människor som behövde
transport till sjukhus, tog det mer än tv å timmar att evakuera alla
skadade fr ån platsen. Det kan d å sägas att arbetet p å skadeplats gick över
till "¯stay and play"¯ modellen och ett tag förekom en blandning av
de b åda modellerna, vilket inte gjorde det lättare för befälen att ta och
beh ålla kontroll och ledning över arbetet p å skadeplatsen.
Handlingsmodellerna som har sitt ursprung i USA, scoop and run, load and go, och stay and play, har diskuterats och
studerats av ett flertal experter (McCallum & Rubes, 1996; Ossman
m.fl., 1997; Schou, 1996). och linjen mellan speciellt "¯scoop and run"¯ och
"¯load and go"¯ kan vara diffus och olika författare tenderar att definiera
termerna n ågot olika (Blackwell, 1993; Brittain, 1996). Tack vare
flexibilitet och improvisation lyckades ambulansbefälen i den här studien
klara situationen och lösa en kaotisk situation. Det var p å m ånga sätt vad
som kan kallas en planerad improvisation (Auf der Heide,
1996). Att vara ett verkligt
team I den här studien poängterade
personalen vikten av att känna varandra och att teamet kan samarbeta p å
ett bra sätt. Det gällde att kunna lita p å sin kollega i en kritisk
situation och en s ådan relation ger, om den fungerar, en känsla av
säkerhet. De som var anställda b åde som ambulanssjukv årdare och brandmän
beskrev en annan aspekt p å organisation p å skadeplats. De beskrev
fördelarna med att inneha en befattning med dubbel yrkesfunktion
(brandman/ambulanssjukv årdare) och hur de därför kunde byta yrkesfunktion
under arbetet p å platsen utifr ån vad som behövde prioriteras för stunden.
En s ådan organisation kan vara en fördel i en del situationer, men det kan
ocks å uppst å sv årigheter för räddningstjänstpersonal att upprätth ålla
kompetens och utbildningsniv å när det gäller akutsjukv ård (Bruce, 1994).
Det kan ocks å finnas bristande intresse och/eller kunskap om akutsjukv ård
p å ledningsniv å i en s ådan organisation. Ambulanssjukv ård som har sin bas
i Räddningstjänsten kräver extra entusiasm och starkt stöd uppifr ån
(Gresham, 1994), vilket de utövande p å den här platsen rapporterade att de
hade. Risk för
stressreaktion I normala situationer kan det
uppst å en nära och genuin relation mellan patienten och v årdare (Wahlin,
Wieslander & Fridlund, 1995), men m ånga av beskrivningarna ur den här
studien st år i kontrast till detta. Koncentrationen och fokuseringen p å de
som är i omedelbart behov av hjälp kan förklara varför de skadade i den
här studien ofta beskrivs med termer som tomma ansikten och kroppar. Att
kunna koncentrera sig p å att f å en överblick över situationen, utföra
prioritering och inte bli alltför involverad i en enda patient, kan vara
ett sätt att omedvetet skydda sig själv fr ån en posttraumatisk reaktion
(Dyregrov, 1992). Omgivningen var l ångt ifr ån den bästa med högt ljud fr ån
elden och räddningsutrustning, blinkande ljus fr ån räddningsfordonen och
massor av skadade människor tillsammans med deras kamrater och anhöriga,
vilket kan ha försv årat möten mellan patienter och v årdare.
M ånga av ambulanssjuukv årdarna
i den här studien beskriver hur minnen av händelsen kommer tillbaka när de
kommer i kontakt med symboler som relateras till katastrofen. N ågra sa
ocks å att de, efter tre m ånader, fortfarande kunde komma ih åg varenda
minut av arbetet p å platsen. En del av ambulanssjukv årdarna kommenterade
ocks å att varje g ång de ser ton åringar p å gatan, bussen etc. p åminns de av
alla de döda och skadade p å katastrofplatsen. Tankar som "¯de var för unga och borde ha haft ett
helt liv kvar att leva"¯ var vanligt förekommande. De flesta andra
studier visar ocks å p å scenarier som involverar skadade barn som det
värsta som kan hända (Dyregrov, Kristoffersen & Gjestad, 1996). I
tidigare studier beskriver de som arbetar inom ambulansverksamheten ofta
p åträngande minnen av traumatiska händelser, vilka ibland ses som en
normal reaktion men kan ibland upplevas mycket negativt t.ex. kan de
drabbade tolka det som om de själva h åller p å att bli "¯tokiga"¯ (Clohessy
& Ehlers, 1999). I den här studien tolkade de flesta intervjuade de
återkommande minnesbilderna som normala och beskrev att minnena fr ån
insatsen allteftersom tiden gick hade börjat att blekna samt förekom
mindre frekvent. En katastrof av den här
storleken kan vara mycket stressframkallande för v årdpersonal och det
finns en risk för ökad mental stress efter s å stora, allvarliga olyckor.
Räddningspersonalens arbete p å platsen kan p åverkas av m ånga faktorer och
Dyregov (1992) har beskrivit ett antal faktorer som ökar risken för stress
s åsom: -
osäkerhet
p å vad det är för slags händelse, -
tidspress, -
att
allmänhet och press anländer till platsen, -
erfarenhetens
intensitet, -
kontakt
med drabbade (döda och levande), -
katastrofens tidslängd,
omfattning och intensitet, -
bristfällig
utrustning, -
problem
som rör samarbete, befäl, koordinering och
ledarskap. I den här studien speglas
flera av de ovan nämnda
punkterna i ambulanssjukv årdarnas
berättelser. Trots att räddningspersonal
kan f å mycket negativa erfarenheter vid en sv år räddningsinsats s å anser
de flesta änd å att erfarenheten ger värdefulla och för individen nyttiga
erfarenheter, b åde som yrkesperson och som privatperson.(Dyregrov,
Kristoffersen & Gjestad, 1996). å andra sidan kan personer som
kontinuerligt utsätts för stressiga situationer förlora sin förm åga att
hantera dessa och hamna i det som kan diagnostiseras som posttraumatiskt
stressyndrom (Moran & Britton, 1994; Marmar m.fl.,
1999). Allmänhetens roll och
reaktioner En del av ambulanssjukv årdarna
i den här studien fick ta emot hot, negativa kommentarer eller direkt
fysiskt v åld fr ån arga kamrater till skadade personer och n ågra av dem
blev därför mer p åverkade av situationen än andra. Ć„nd å upplevde de inte
att detta som ett stort problem, för de kände änd å att de mottogs som
hjälpare av de flesta skadade och andra personer p å platsen. Hot och v åld
inom akutsjukv ården har mer och mer kommit i fokus p å senare år (Pozzi,
1998). En allmän metod i hotfulla situationer är användandet av uppmuntran
och ett icke hotfullt kroppsspr åk för att lugna personen i fr åga (Holliman
& Wuerz, 1994; Fredrick, 1992). Ambulanssjukv årdarnas beskrivningar
visar p å att de försökte använda sig av ett s ådant "¯avväpnande"¯
tillvägag ångssätt. V åld fr ån människor p å platsen förklarades med
rationella argument med referens till chocksituationen. Ambulanspersonal
har i allmänhet erfarenhet av att hantera liknande situationer fr ån andra
uppdrag, vilket kan ha hjälpt dem att klara arbetet och hotsituationerna
p å den här katastrofplatsen. En del av de intervjuade
personerna beskriver hur de fick hjälp fr ån allmänheten. I situationer med
mer krav än tillgängliga resurser, gav de instruktioner till folk p å
platsen att sätta sig hos skadade personer, h ålla en infusionsp åse m.m.,
vilket är ett bra exempel p å att ge folk n ågot meningsfullt att göra medan
de väntar (Leach, 1995). Ć„ven om ambulanssjukv årdarna gjorde ett bra
arbete, var de frustrerade över en del reaktioner fr ån allmänheten efter
händelsen. S ådana reaktioner fr ån skadade, kamrater, anhöriga och
allmänheten har beskrivits som ett sätt att peka ut en syndabock. Vid den
aktuella tidpunkten fanns ingen synlig syndabock, men senare dömdes tre
män för mordbrand. Konklusion I en extremt stressig
situation, som katastrofen som beskrivits här, p åverkas individen b åde som
professionell yrkesutövare och som privatperson. När ambulanspersonal
anländer till en kaotisk scen kan de möta krav som g år bortom
vardagssituationen. Den här studien visar att
ambulanspersonalen var väl förberedd och att de p å m ånga sätt utförde sina
v årdhandlingar p å platsen med flexibilitet och improvisation enligt
katastrofmedicinens principer. I katastrofsituationer är det
viktigt att utveckla ett systematiskt agerande för att kunna fungera väl
och hantera den ökade stress som den här sortens situationer för med sig.
Agerandet p å skadeplats omfattar att utvärdera situationen och etablera
prioritering baserad p å patientens tillst ånd samt tillgängliga resurser.
Här är ambulanspersonalens kompetens central. Improvisation är viktigt för
att göra det möjligt att använda enkla rutiner och annat materiel än vad
som normalt sett finns p å ett sjukhus. Katastrofövningar är en viktig del
av förberedelserna och om simulerade katstrofhändelser arrangeras p å ett
realistiskt sätt kan de hjälpa ambulanspersonal att förbereda sig för
nästa katastrof. Det är ocks å viktigt att alla
som är inblandade i en katastrofsituation lär sig att först å och acceptera
sina egna reaktioner genom diskussioner inom arbetslaget och genom
debriefingsessioner. Det är ocks å viktigt för den inblandade personalen
att f å möjlighet att diskutera sina situationer ur en etisk synpunkt. Det
här är speciellt angeläget om man m åste fatta egna beslut, som till
exempel att förklara n ågon som "¯bortom räddning"¯. Det är kanske bara en enda
g ång i livet som ambulanspersonal g år genom en händelse som den som har
beskrivs här. Alla intervjuade var dock nöjda med sitt eget agerande och
ans åg b åde att de hade fungerat väl och att de hade gjort sitt bästa under
de kaotiska omständigheter som r ådde p å katastrofplatsen.
Referenser Auf der
Heide E: Disaster Planning, Part II. Disaster
Problems, Issues, and Challanges Identified in the Research Literature.
Emergency Medicine Clinics of North America 1996; 14(2):
453-480. Blackwell
TH: Prehospital Care. Emergency Medicine Clinics of North America 1993; 11:
1-14. Brittain
C: Pre-hospital care. Care of the critically ill 1996; 12:
103-105. Bruce
B: Maintaining Training. Emergency 1994; 26:
44-49. Clohessy
S, Ehlers A: PTSD symtoms, response to intrusive memories and coping in
ambulance service workers. British Journal of Clinical Psychology
1999; 38: 251-265. Corbin
J, Strauss A: Basics of Qualitative Research 2d ed Thousand Oaks: Sage
Publications, 1998. de
Boer J: An Introduction to Disaster Medicine in EuropƩ. The
Journal of Emergency Medicine 1994;13(2):
211-216. de
Boer J: Order in chaos:
modelling medical management in disasters. European Journal of
Emergency Medicine 1999; 6: 141-148. Dyregrov A: Katastrofpsykologi.
Lund:
Studentlitteratur, 1992. Dyregrov
A, Kristoffersen I, Gjestad R: Voluntary and Professional
Disaster-Workers: Similarities and Differences in Reactions. Journal of
Traumatic Stress 1996; 9: 541-555. Fredrick, L: Defending Your Life. Journal of Emergency Medical
Service 1992; 17: 64-67. Goodwin C:
Disaster drills. Topics in
Emergency Medicine 1986;
7: 20-33. Gresham
R: Does EMS Belong in the Fire Service? Emergency Medical
Services 1994; 23: 47-55. Holliman CJ, Wuerz
RC: Managing the violent patient in the transition from prehospital care
to the emergency department. Topics in Emergency Medicine 1994; 16(3):
30-37. Leach J: Psychological first aid: a practical
aid memoire. Aviation, Space &
Enviromental Medicine 1995; 66 :
668-674. Mack
D: Clarifyfing EMS roles at mass casualty incidents. Journal
of Emergency Medical Service
1999; 24: 36-43 Marley
C: Conducting a mass casualty drill. Emergency
1984;
16: 40-62. Marmar
CR, Weiss DS, Metzler TJ, Delucchi KL, Best S, Wentworth K: Longitudinal
Course and Predictors of Continuing Distress Following Critical Incident
Exposure in Emergency Service Personnel. The
Journal of Nervous and Mental Disease
1999; 187: 15-22. McCallum AL, Rubes
CR: Prehospital Interventions. Emergency Medicine Clinics of North
America 1996; 14: 1-12. Mentges
D, Kirschenlohr R, Adamek H, Boldt J, Riemann JF: Emergency medical
service response to major incidents. A study of 21 cases. Anaesthesist
1997;
46(2): 114-120. Moran
C, Britton NR: Emergency Work Expereince and Reactions to Traumatic
Incidents. Journal
of Traumatic Stress
1994; 4: 575-585. Ossmann
EW, Bartkus EA, Olinger ML: Prehospital Pearls, Pitfalls and Updates.
Emergency Medicine Clinics of North America 1997;
15: Richards
L: Using Nvivo in Qualitative Research. Victoria: Qualitative
Solutions and Research Pty.Ltd., 1999. Pozzi C:
Exposure of prehospital providers to violence and abuse. Journal of Emergency Nursing
1998; 24: 320-323. Schou J: Major
interventions in the field stabilization of trauma patients: what is
possible? European Journal of Emergency Medicine 1996; 3:
221-224. Socialstyrelsen: Omhändertagande p å
skadeplats. Handledning till utbildningspaket. Stockholm:
Socialstyrelsen, 1998. Suserud,
B-O. Ambulanspersonals
erfarenheter av arbete I en katastrofsituation. Transportmedicin 24(4),
2001. Wahlin U,
Wieslander I, Fridlund B: Loving care in the ambulance service.
Intensive and Critical Care Nursing 1995; 11:
306-313. Wilcox
C: A mock disaster. Nursing RSA
Verpleging
1994; 9: 15-16. Artikeln publicerad 2002/09/24 |
<<<<<<<< Detta är arkivmaterial >>>>>>>>
[Hem]
[Ledare]
[Nyheter]
[Reportage]
[Forskning]
[Artiklar]
[Insändare]
[Notisen]
[Redaktion]