<<<<<<<< Detta är arkivmaterial >>>>>>>> |
Kvalitetssäkring av ambulanssjukv ård inom Räddningstjänsten Storgöteborg |
Räddningstjänsten
Storgöteborg är en av Sveriges största ambulans- Ambulanssjukv ården är organisatoriskt placerad p å räddningsavdelningen där det operativa arbetet p å räddningstjänsten samordnas. Beställare är Sahlgrenska Universitetssjukhuset (SU) i Västra Götalandsregionen. Utvecklingsfr ågor och uppföljning av verksamheten bedrivs i en gemensam kontaktgrupp mellan SU och ambulansansvariga inom räddningstjänsten. För övrig information om v år organisation se v år hemsida "¯raddningstjansten.goteborg.se"¯. Kvalitetssäkring inom ambulanssjukv ården Arbetet med att förändra och utveckla ambulanssjukv ården i Göteborg har sedan ett par år tillbaka drivits med inriktning mot att p å ett systematiskt sätt beskriva vad vi menar med god v ård och god kvalitet. Inför uppstarten av v årt kvalitetssäkringsarbete för att systematiskt mäta, värdera, och kontrollera kvalitetsniv ån kontaktades SU. Vi blev d å rekommenderade att utveckla kvalitetsarbete enligt QUL - Qualitet, Utveckling, Ledarskap. Ett system som används för att "¯stödja och stimulera kvalitetsarbete inom Svensk Hälso- och Sjukv ård"¯. Detta
innebär att vi inom ambulansledningen utbildade examinatorer i QUL, verksamhetsöversikt
enligt QUL sammanställdes och arbetet fortsätter nu med beskrivning av
verksamheten utifr ån de sju kriterierna som ing år i QUL: ledarskap,
information och analys, strategisk planering, medarbetarnas kompetensutveckling,
verksamhetsprocesser, resultat samt kundtillfredsställelse. Utbildning av ledningspersonal V år
uppfattning är att det är viktigt att kunskapen när det gäller kvalitetssäkring
finns inom och är väl förankrad i den egna organisationen. Erfarenheten visat
p å risker med att skapa tjänster som enbart vänder sig mot kvalitetssäkring
i allmänhet. Dessa personer hamnar lätt utanför verksamheten och lever ett
eget liv inom organisationen. Vi har därför valt att utbilda enhetschefen och
samordningsansvarig sjuksköterska som eximinatorer i QUL. Under
hösten 00 och inför utbildning av samtlig ambulanspersonal kommer ett
seminarier i temat kvalitetssäkring att anordnas för personer i ledningsniv å. Organisationsöversikt En
verksamhetsöversikt enligt QUL sammanställdes. Syftet
med denna var till viss del att: -
fastställa viktiga grundläggande begrepp när det gäller den egna
organisationen. Redan
i tidigt skede av arbetet skapades nu en givande diskussion. Fr ågorna kunde
kretsa kring s ådana saker som, vem eller vilka är det t.ex. som är v åra
viktigaste kunder utöver patienterna? Vilken eller vilka är v åra framg ångsfaktorer
när vi bedriver ambulanssjukv ård inom en verksamhet som är integrerad med räddningstjänst?
Verksamhetsbeskrivning Arbetet fortsätter nu med en beskrivning av verksamheten utifr ån de sju kriterierna som ing år i QUL. I detta arbetet har vi gjort erfarenheten att QUL är ett utmärkt verktyg för ledningen att identifiera brister och framg ångsfaktorer inom verksamheten.
P åg ående arbete Vi
är ännu inte helt färdiga med verksamhetsbeskrivningen. Under arbetets g ång
upptäckter vi att det till stora delar i organisationen finns ett system där
man omedvetet följt de fyra fr ågeställningar som ing år i QUL: -
Hur gör vi för att Detta
arbete fortg år och det är ett omfattande arbete att identifiera de olika
processerna som p åg år inom verksamheten. Erfarenheter Ledning Personal Diskussion Beställare/utförare Erfarenheterna
fr ån detta gör att jag ser vikten av ett annat angreppssätt redan i det
inledande arbetet. Det är beställaren som skall p å ett klarare sätt skall
ange inriktningen i arbetet. Detta
för att: Regionalt samarbete Inom
Västra Götalands regionen finns fem sjukhusgrupper som bedriver
ambulanssjukv ård utifr ån olika lokala förutsättningar. Det skulle varit
mycket positivt att samordna hela processen kvalitetssäkring inom regionens
ambulanssjukv ård. Det skulle innebära att vi samordnade arbetet och även
enades om ett gemensamt instrument. De finns nu system där man kan jämföra
olika organisationer med varandra. Finns det framg ångsfaktorer inom de övriga
organisationerna som jag kan överföra till min organisation. Det skulle d å
förhoppningsvis skapas ett givande och tagande som totalt utvecklade
ambulanssjukv ården inom regionen och kom patienten och skattebetalaren till
nytta. Det
känns därför mycket glädjande att konstatera att under hösten kommer vi att
i regionens ambulanssjukv ård gemensamt se över möjligheterna till arbeta med
"¯Balanserade styrkort"¯ Sammanfattning Ć„ven
om vi inte är färdiga med v årt arbete, om man nu kan bli det, har
kvalitetssäkringsarbetet inom v år organisation tillfört oss mycket positivt. Det
är en ständig process där man hittar nya angreppsvägar, infallsvinklar och
utvecklingsmöjligheter. Verksamheten växer i takt med det fortsatta arbetet
och jag har stora förhoppningar p å vad ett fördjupat samarbete med
beställaren och de övriga ambulansorganisationerna i Regionen kan tillföra Mats
Kihlgren ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ |
<<<<<<<< Detta är arkivmaterial >>>>>>>> |