<<<<<<<<    Detta är arkivmaterial    >>>>>>>>

Välutrustad ambulans för oländig terräng!

Om ett flygplan havererar i obruten mark s å behövs ambulanser som kan ta sig fram över stock och sten. Med Bandvagn 206 som utg ångspunkt har FMV utvecklat en räddningsbandvagn med framst ående terrängegenskaper och en medicinsk utrustningsniv å som överstiger den hos en civil ambulans.

För Försvarsmaktens flygbasräddningstjänst är det viktigt att ha tillg ång till fordon som klarar allehanda flygräddningsaktioner. De tre terrängg ående räddningsfordon som hittills funnits i tjänstens ägo är för åldrade och ersätts nu av 21 moderna räddningsbandvagnar, eller ambulansbandvagnar om man s å vill.
- De nya räddningsbandvagnarna är baserade p å Bandvagn 206 och inhyser betydligt mer sjukv årdsutrustning än de gamla, berättar FMV:s projektledare Johan åqvist.
Ă„ven jämfört med en civil ambulans är de nya räddningsbandvagnarna rikligare utrustade. D å en stor del av v ården kommer att utövas i fält, s å behöver vagnen helt enkelt mer apparatur och utrustning.

Konstant värme
Trots sin rika utrustningsniv å har räddningsbandvagn 2077A plats att ta emot tv å sv årt skadade (liggande), alternativt en sv årt skadad och tre lindrigt skadade (sittande). Det finns en enkel och en avancerad b årställning att tillg å. Den avancerade är kompatibel med 16 olika typer av b årar.

För att kunna ta väl hand om de skadade s å har vagnen ocks å försetts med b åde köld- och värmeanläggning, vilket innebär att man kan h ålla 20 graders värme i vagnen oavsett om det är +40 eller -40 grader utomhus. Utvändigt har bandvagnarna modifierats sparsamt. Dock har de lackerats i en lättskött Nato-grön färg som inte suger åt sig vatten p å det vis som Försvarsmaktens ordinarie kamouflagefärg gör. 2077A har plastkaross och kan drabbas av mögel om färgen drar åt sig vatten.
- Totalt sett har vagnen ett mycket stort användningsomr åde, b åde internationellt och civilt, sl år Johan fast. Eftersom den tar sig fram s å gott som överallt kan den komma väl till pass även i fredstid, exempelvis när naturen utsätter samhället för extrema p åfrestningar. När samhällen snöar in kan vagnarna till exempel tjänstgöra som ordinarie ambulanser.

För att vara en ambulans är dess egentliga enda nackdel dess hastighet p å välpreparerad väg. Toppfarten är 55 km/h och det är först ås i l ångsammaste laget för iltransporter till sjukhus. Därför är det i första hand tänkt att 2077A ska möta upp en civil ambulans när den fört ut de skadade fr ån den oländiga terrängen.

Välavlöpt projekt
Projektet, som startade med ett möte för drygt tre år sedan, har löpt exceptionellt smärtfritt. Den medicinska utrustningen har levererats av Försvarets sjukv årdscentrum och installationen har skötts av det tyska företaget Binz strax utanför Stuttgart.
- Samarbetet med leverantörerna har fungerat mycket bra eftersom vi redan fr ån början haft täta kontakter med dem, säger Johan. Vad gäller Binz s å har vi ibland stämt av arbetet flera g ånger om dagen, vilket har inneburit att eventuella sm åfel eller missuppfattningar har kunnat rättas till direkt.
FMV ställer mycket h årda krav p å sina leverantörer, b åde vad gäller kvalitet och arbetssätt. Fr ån början upplevde Binz att FMV:s krav var överdrivet h årda, men efter ett tag började de uppskatta den svenska myndighetens kravniv å, d å de täta direktiven och den konstanta linjen visade sig spara b åde tid och arbetsmöda åt alla inblandade parter.

Ursprungsbeteckning
Ett av de arbetsmoment som krävt allra mest ansträngning är FMV:s krav p å att f å tillg ång till ursprungsbeteckningen p å alla delar som ing år i räddningsbandvagnens olika system. Om ett företag levererat exempelvis en luftkonditionering s å har FMV krävt att produkten ska brytas ner till minsta del och att ursprungsbeteckningen för varje liten skruv ska finnas dokumenterad.
- Totalt sett ligger det flera miljoner prylar i Försvarsmaktens materielregistreringssystem, berättar Johan. Sannolikheten att vi redan har avtal p å n ågra av de ing ående komponenterna är s åledes överhängande. När vi i framtiden behöver reservdelar till räddningsbandvagnarna s å ska vi kunna g å direkt till tillverkaren av den komponent vi behöver och allts å slippa att vända oss till en ny leverantör.

Tidig dokumentation
All dokumentation är nu framtagen och finns tillgänglig p å en CD-skiva tillsammans med brukar-, smörj- och reparationsscheman. All nödvändig information om räddningsbandvagnarna finns därmed ute hos brukarna redan innan själva vagnen levererats. Utbildningen av handhavare av räddningsbandvagnarna kommer att utföras av FMV under sommaren och hösten 2003.
Idag är projektet i slutfasen av serietillverkningen av de 21 bandvagnarna som Försvarsmakten beställt.
- Det känns kul, säger Johan. Vi har h årdtestat prototypen i flera m ånader och vet att vi nu kommer att kunna leverera riktigt bra räddningsbandvagnar. Leverans kommer att ske i tv å omg ångar under sommaren 2003.
Under fredstid kommer bandvagnarna att vara placerade p å flottiljer och helikopterbataljoner och i händelse av krig kommer de att placeras ut p å olika flygbaser. De instanser som tilldelas ett eller flera fordon är flottiljerna F4, F7, F17 och F21 samt bataljonerna i Säve, Boden, Berga och Malmen.

Text: Jerry Lindbergh
Foto: Anders Wiklund

Källa: https://www.fmv.se/filer/FMV03_03.pdf

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Artikeln publicerad 2003/08/22

<<<<<<<<    Detta är arkivmaterial    >>>>>>>>
[Hem]  [Ledare]  [Nyheter]  [Reportage]  [Forskning]  [Artiklar]  [Insändare]  [Notisen]  [Redaktion]