<<<<<<<<    Detta är arkivmaterial    >>>>>>>>

Socialstyrelsens meddelandeblad nr 9/2000
Juni 2000

Mottagare:
Landsting/motsvarande, verksamhetschefer/ambulansöverläkare inom ambulanssjukv ården, ansvariga läkare/förest åndare i ambulanssjukv ården

Svensk ambulanssjukv ård 1999

Bakgrund
Ambulanssjukv ården har under senare år befunnit sig i en stark utveckling b åde i Sverige och internationellt. Allt fler avancerade medicinska bedömnings-, undersöknings- och behandlingsmetoder har införts i det dagliga arbetet. Detta förh ållande ställer krav, s åväl p å medicinsk kompetens, som p å ett aktivt kvalitets- och utvecklingsarbete inom ambulansverksamheten.

Ambulanssjukv ården st år ofta inför situationer som ställer höga krav p å dess företrädare. Den m åste bygga p å förutsättningen att patientens medicinska behov säkerställs och att allmänhetens förväntningar och krav blir tillgodosedda. Kompetens och tillgänglighet är väsentliga begrepp för en väl fungerande ambulanssjukv ård.

Under senare år har en ökad integrering av ambulanssjukv ård skett i den övriga akutsjukv ården b åde verksamhetsmässigt och organisatoriskt. Niv ån p å det medicinska omhändertagandet har höjts och möjligheten att snabbt f å hjälp vid akuta olycks- och sjukdomsfall har förbättrats.

Med denna bakgrund skickar Socialstyrelsen varje år en enkät till landstingen/motsv. för att kartlägga och följa hur svensk ambulanssjukv ård har utvecklats under det g ångna året. Även landstingens/motsv. övergripande utvecklingsplaner för ambulanssjukv ården redovisas. Detta arbete presenteras nu i form av ett meddelandeblad om svensk ambulanssjukv ård 1999.

Underlaget till kartläggningen har utarbetats av byr ådirektör Louise Stensnäs, Socialstyrelsen.

Sammanställningar av enkätsvar och kommentarer
Ambulanssjukv årdens förutsättningar
Den geografiska variationen i Sverige ger olika förutsättningarna för ambulanssjukv årdens organisation i skilda delar av landet. Detta gäller inte bara avst ånd utan ocks å att människor bor där de inte n ås av vägburna transporter. Variationer i klimatet ställer olika krav p å s åväl organisationsformer som p å fordon. Även befolkningens fördelning över landets yta är av stor betydelse för ambulanssjukv årdens utformning.

V årdinrättningar
Sjukhus eller v årdcentraler med möjlighet att hjälpa till i akuta situationer finns oftast i städer och större tätorter. V årdcentralerna har dock begränsat öppeth ållande under jourtid. Avst ånden mellan människors boenden och arbetsplatser och sjukv årdsmottagningar som kan vara ambulanssjukv ården behjälplig i akuta situationer varierar över landet.

Som exempel kan nämnas Jämtlands läns landsting som är ett stort geografiskt omr åde och har ett akutsjukhus och fyra v årdcentraler med dygnet runt öppet, medan Stockholms läns landsting har sju akutmottagningar och ingen dygnet runt öppen v årdcentral.

Under 1999 har inga större förändringar skett vad gäller antal akutmottagningar i landet. Uppgifterna om antal v årdcentraler med möjlighet att hjälpa till med omhändertagande av akut sjuka är s å olika angivna fr ån m ånga landsting jämförda med de som lämnades för 1998 att n ågra slutsatser inte kan dras.
Ange inom landstingsomr ådet befintliga sjukv årdsresurser med möjlighet att omhänderta sv årt sjuka eller skadade.
(Se tabell 1)

Personalens stationering
Ambulanspersonalens stationering p å eller i närheten av sjukhus eller v årdcentral kan underlätta samarbetet och kan bidra till utveckling av t.ex. gemensamma v årdprogram och behandlingsmetoder.

Det finns en tendens till ökning av stationering av ambulanspersonalen p å sjukhus och v årdcentraler och en svag minskning av placering p å räddningstjänsten eller annan plats.
Var är ambulanssjukv årdens personal stationerad?
(Se tabell 2)

Akutsjukv årdens medverkan
Ibland kräver ambulanssjukv ården kvalificerade medicinska insatser exempelvis i form av anestesiresurser eller extra stöd fr ån primärv årdens personal. Detta sker p å de flesta h åll i landet och p å vissa platser kan högre medicinsk kompetens föras ut till insjuknande- eller olycksplatsen med helikopter eller akutbil.

Akutsjukv årdens delaktighet vid behov i ambulanssjukv ården är i stort sätt den samma sedan förra året medan primärv ården visar en liten tendens att minska sitt deltagande.
Deltar personal fr ån akutsjukv ården respektive primärv ården i ambulanssjukv ården vid prio 1 larm?
(Se tabell 3)

Räddningstjänstens medverkan
En del landsting kommer överens med en eller flera kommuner om räddningstjänstens medverkan med första hjälpen insatser vid akuta sjukdomslarm (prio1 larm), om väntetiden p å ambulans blir för l ång. I Socialstyrelsens Meddelandeblad Nr 2/98 rekommenderas landstingen att i samband med detta teckna avtal med respektive kommun och att en årlig uppföljning sker för att utvärdera de insatser som räddningstjänsten har bidragit med.

Det är nu 18 landsting som inom sitt omr åde har medverkan av räddningstjänsten vid akuta sjukdomsfall, med s.k. IVPA-larm (i väntan p å ambulans), i en eller flera kommuner Detta är en ökning med 3 landsting sedan 1998. Av dessa är det 5 landsting som inte har tecknat avtal och 6 som inte gör n ågon årlig uppföljning av de utförda insatserna.
Deltar kommunal räddningstjänst med insatser vid prio 1 larm?
(Se tabell 3)

Ambulanssjukv årdens organisation
Organisationen av ambulanssjukv ården i Sverige avspeglar förutsättningarna s ådana de tar sig uttryck i de geografiska och befolkningsmässiga förh ållandena. Organisationsformen varierar därför mellan olika sjukv årdshuvudmän.

Driftformer
Driftformerna dvs. det omedelbara ansvaret för driften varierar mellan olika landsting och även mellan olika sjukv årdsomr åden inom samma landsting.

Driftformerna uppvisar mycket marginella förändringar vid jämförelse med föreg ående år. Ett landsting har börjat med akutbilar och ett har upphört.
Hur bedrivs ambulanssjukv ården?
Används akutbilar? Hur är dessa bemannade?
(Se tabell 4)
De flesta landsting har en separat sjuktransportorganisation som drivs dels i egen regi och dels av entreprenör. Bilden är i stort sett den samma som förra året.
Finns särskild organisation för sjuktransport utan förutsett v årdbehov?
Hur bedrivs denna verksamhet?
(Se tabell 5)

Ambulanssjukv årdens verksamhet
Ambulanssjukv ården f år en allt mer självklar roll inom hälso- och sjukv ården och en medicinsk integrering i akutsjukv ården har skett i de flesta landsting. Ytterligare n ågra landsting har planer p å en integrering medan ett litet antal svarar att man inte har för avsikt att genomföra n ågon s ådan inom de närmaste åren. Detta är av stor betydelse d å ambulanspersonalen p å ett naturligt sätt kan f å möjlighet att upprätth ålla och utveckla sina medicinska kunskaper genom hospitering och rotationstjänstgöring i akutsjukv ård.

Det har skett en m åttlig ökning av förekomsten av hospitering och rotationstjänstgöring för ambulanspersonal under det g ångna året.
Rotationstjänstgör ambulanspersonalen i akutsjukv ården?
Hospiterar ambulanspersonalen i akutsjukv ården?
(Se tabell 6)

M ål för uppföljning av verksamheten
I bestämmelserna om kvalitetssäkring och kvalitetsutveckling i hälso- och sjukv årdslagen förtydligas v årdgivarens, verksamhetschefens och all hälso- och sjukv årdspersonals ansvar för att kvaliteten i verksamheten systematiskt och fortlöpande utvecklas och säkras.

Ambulanssjukv ården m åste kunna förmedla en kvalificerad hälso- och sjukv ård och m åste ocks å kunna n å den v årdbehövande s å fort som möjligt. Tillgängligheten bestäms av hur m ånga ambulanser som finns att tillg å och var dessa är placerade i förh ållande till den som söker hjälp. Dessa faktorer avgör hur snabbt patienten kan n ås. Av detta framg år att man m åste definiera en m ålsättning för ambulanssjukv ården som täcker in dessa b åda faktorer.

Alla landsting s å när som tre har övergripande m ål för verksamheten. Dessa har arbete p å g ång. Det är nu bara tv å landsting som inte har fastställda m ål för tiden fr ån larm till hämtplats mot sju förra året.
Finns övergripande m ål fastställda för verksamheten?
Finns m ål fastställt för tid fr ån larm till hämtplats?
Används Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna r åd om kvalitetssystem i verksamheten?
(Se tabell 7)

Ambulanssjukv årdens personal
Hälso- och sjukv årdslagen anger att det skall finnas den personal som behövs för att ge god v ård. Arbetets art avgör vilken kompetens som behövs. Varje enhet skall vara bemannad med formellt kompetent personal i erforderlig omfattning. V årdgivaren har ansvar för att det finns personal med s åväl formell som reell kompetens som kan fullgöra de uppgifter som skall utföras. Det är Socialstyrelsens uppgift att följa upp, utöva tillsyn och utvärdera verksamheter inom hälso- och sjukv ården för att därigenom verka för att hela befolkningen f år en sjukv ård p å lika villkor och med hög kvalitet. Socialstyrelsens tillsyn skall främst syfta till att förebygga skador och eliminera risker för patienterna.

Sedan 1999 har antalet sjuksköterskor med vidareutbildning ökat med 26 och antalet utan vidareutbildning med 130. Antalet undersköterskor med p åbyggnadsutbildning är ökat med 81 och utan vidareutbildning med 32. Antalet 20 veckors och 7 veckors utbildade ambulanssjukv årdare har minskat med 191 respektive 52. Det totala antalet personal i svensk ambulanssjukv ård har ökat med 54 under 1999.
Fördelningen av antal personer i olika utbildningsniv åer
(Se tabell 8)

Kompetensutveckling och anställningsform
M ånga landsting har p å fr ågan om ökning av antal leg. sjuksköterskor i ambulanssjukv ården sedan januari 1999 uppgivit siffror som inte stämmer vid jämförelsen mellan antalet anställda sjuksköterskor 1999 och det antal anställda som uppges i årets enkätsvar. Lämnade uppgifter visar en ökning av 212 leg. sjuksköterskor medan jämförelsesiffran blir 156. Fem landsting skulle enligt jämförelsen till och med ha minskat sitt antal anställda sjuksköterskor. Övriga landsting har dock ökat antalet med fr ån 1 till som mest 25 sjuksköterskor.

Ökning av antal Leg. sjuksköterskor sedan januari 1999
(Se tabell 9)

Det är i år tre (mot förra året 10) landsting som svarar att man har legitimerade sjuksköterskor anställda som ambulanssjukv årdare och av dessa kommer ett landsting att under 2000 konvertera tjänsterna till sjukskötersketjänster.
Finns i ambulansverksamheten legitimerade sjuksköterskor som är anställda som ambulanssjukv årdare/brandmän?
(Se tabell 9)

De procentuella förändringarna är marginella sedan förra året. Leg. sjuksköterska har ökat med 3.5 %. Största minskningen, -5%, noteras vad gäller de 20 veckors utbildade ambulanssjukv årdarna.

Kompetensförändring (i procent) i svensk ambulanssjukv ård mellan 1986 och 1999
(Se tabell 10)

Fyra landsting/motsv. anställer endast vidareutbildade sjuksköterskor. Ett landsting/motsv. anställer endast sjuksköterskor utan vidareutbildning medan resten vill ha b åda utbildningsniv åerna.

Nio landsting anställer undersköterskor med p åbyggnadsutbildning och ytterligare tv å svarar ja till denna utbildningsniv å men anställer inte dessa för närvarande. Ett landsting/motsv. vill endast ha undersköterskor utan p åbyggnadsutbildning.

Anställningskrav vid nyanställning (vilka utbildningsniv åer accepteras?)
(Se tabell 11)

Inget landsting har hittills rapporterat n ågon uppsägning av ordinarie ambulanssjukv årdare.
Har sedan 1998 n ågon ordinarie ambulanssjukv årdare sagts upp för att ersättas med legitimerad sjuksköterska?
Vid jämförelse med de uppgifter som lämnades i förra enkätomg ången noteras att 15 landsting har minskat sina behov av sjuksköterskor medan tre har exakt samma läge som förra året. Sju landsting har redovisat ökade behov av sjuksköterskor, vilka kan ha schematekniska orsaker och bero p å organisationsförändringar.

Det totala redovisade behovet av leg. sjuksköterskor inom ca. 6 år är 872 jämfört med 962 förra året.

Hur m ånga leg. sjuksköterskor behövs för att den 1 oktober 2005 ha formell kompetens i de ambulanser där läkemedel hanteras?
(Se tabell 12)

Finns inom landstinget n ågra förslag eller planer p å lösningar för att klara behovet av en kompetenshöjning inom 5 år?

Som exempel p å landstingens planer för att klara behovet av leg. sjuksköterskor inom ambulanssjukv ården kan nämnas följande förslag:
Rekrytera sjuksköterskor vid nyanställning. Utbilda befintlig undersköterskepersonal till leg sjuksköterskor. Entreprenörer f år vid ny upphandling krav via avtal att i första hand anställa sjuksköterskor. Integrera entreprenadstationer och nyanställa sjuksköterskor. Ev. tidigareläggning av pension. Lediga ambulanssjukv årdaretjänster konverteras. Utbildning inom Kunskapslyftet till högskolebehörighet ordnas. Avtal om uppdragsutbildning av ambulanssjukv årdare till sjuksköterska med ett visst antal platser i fem år. 75–80 % av grundlönen till dem som utbildar sig till sjuksköterskor. Ordna uppdragsutbildning.

Eget initiativ av unga ambulanssjukv årdare att g å sjuksköterskeutbildning. Ger med särskilda medel lönestöd under utbildningstiden till leg. sjuksköterska. Klarar det med naturlig avg ång och undersköterskor som utbildar sig till sjuksköterskor. Stimulerar till fler platser p å specialistutbildning av sjuksköterskor till ambulanssjuksköterskor. Stora pensionsavg ångar löser nyrekryteringen till stora delar. Omorganisera till "helvit" organisation, ersätta med sjuksköterskor, övertaliga ambulanssjukv årdare placeras som brandmän inom räddningstjänsten.

Vilken kostnad beräknar landstinget för kompetenshöjningen inom ambulanssjukv ården för år 1999 och år 2000 och p å ca 6 år?
(Se tabell 13)

Görs satsningar för att kompetensutveckla ambulanssjukv årdarens egen yrkesroll och funktion?
I s å fall vilka?

I m ånga landsting förekommer ambitiösa utvecklingsprogram för denna yrkesgrupp.

Som exempel kan nämnas följande satsningar:

Regionalt samverkansprojekt mellan 5 landsting i samarbete med v årdgymnasiet ( Kronoberg, Jönköping, Kalmar, Halland, Blekinge) p åg år. Satsning sker p å en utvecklad yrkesroll enligt den s.k. Växjö modellen – omv årdnadsplattform och teknikkoncept.

Utbildning till undersköterskekompetens. Erbjudande om 20-veckors utbildning i ambulanssjukv ård. Arbetsledareutbildning. Diskussioner p åg år om profilering av ambulanssjukv årdarens yrkesroll.

årlig körutbildning. Halkkörning. årlig farmakologiutbildning. VIPS utbildning. Utbildning i EKG- tolkning och trombolysbehandling. Utbildning i ny teknik(Mobitex, GPS, EKG). AHLR, Barn HLR , PHTLS. Ledningsambulansutbildning. CPAP. Katastrofutbildning. Breddutbildning i QUL. Utbildning i kemolyckor, hypotermi, bemötande av hot och v åld. Fördjupning och övning i diagnostik och behandling. Social kompetens. Lagar och paragrafer. Övningar i samverkan med räddningstjänsten.

Ambulanssjukv årdens l ångsiktiga kvalitetsutveckling
Vilka utvecklings åtgärder kommer att vidtas inom ambulanssjukv ården de närmaste åren?

Landstingen/motsv. har givit följande exempel p å utvecklings åtgärder inom ambulanssjukv ården de närmaste åren:
Datoriserad ambulansjournaluppföljning. SWEDE. Kvalitetsutvecklingsprojekt "Kvalitet ur patientens perspektiv". Primärv årdsprojekt. EKG och trombolys. Differentierad organisation. Rotationstjänster för sjuksköterskor. Fjärr-EKG. Resursoptimering i samarbete med SOS-Alarm AB. Förbättrad arbetsmiljö med större sjukv årdshytt. Utveckling av kvalitetssäkringssystem med mätbara variabler enligt "Balanced Score Card". Integrering i akutsjukv ården. Akutbil. Akutteam. Satsning p å telemedicin. Renodling av yrkesrollerna. Bättre uppföljning och tydligare krav p å verksamheten. Arbete p åg år med utveckling av informationssystem. Införande av statusrapportering via Mobitex och GPS-positionering.

Införande av nya arbetstidsformer. Revidera befintliga behandlingsriktlinjer. Ledningsstrukturen under utredning och förändring. Fortsatt integrering i sjukhusets v årdkedjetänkande, strokekedjan närmast förest ående. Ökad IT användning. Individuella arbetstider. En kontinuerlig process med m ånga komponenter, bl.a. samspel med SOS Alarm med mottot rätt patient i rätt fordon. Samverkan/utbildning för katastrofinsatser landsting–kommun–polis. Bättre fordon.

Tabeller 1–13 i pdf-format (27 kB)
Hela Meddelandebladet i pdf (bättre vid utskrift, 51 kB)


Information: Louise Stensnäs, Hälso- och sjukv årdsavdelningen, tel 08-08-555 530 19


<<<<<<<<    Detta är arkivmaterial    >>>>>>>>
[Hem]  [Ledare]  [Nyheter]  [Reportage]  [Forskning]  [Artiklar]  [Insändare]  [Notisen]  [Redaktion]