Socialstyrelsens meddelandeblad nr 11/2002
Juli 2002
Mottagare:
Verksamhetschefer, ambulansöverläkare,
ansvariga inom ambulanssjukv ården
Svensk ambulanssjukv ård
2001
Bakgrund
Ambulanssjukv ården har under senare år förändrats s åväl i Sverige som internationellt. Fr ån att ha varit en ren transportorganisation har ambulanssjukv ården utvecklats till en kvalificerad sjukv årdsverksamhet. Möjligheten att snabbt f å hjälp vid akuta olycks- och sjukdomsfall har förbättrats genom att niv ån p å det medicinska omhändertagandet har höjts.
Allt fler medicinska
behandlingsmetoder har införts i det dagliga arbetet. Kompetens och tillgänglighet
är väsentliga begrepp för en väl fungerande ambulanssjukv ård. Patienternas medicinska
behov m åste säkerställas och allmänhetens förväntningar och krav tillgodoses.
Detta ställer krav b åde p å medicinsk kompetens och ett aktivt kvalitets- och
utvecklingsarbete.
Socialstyrelsen har årligen
följt utvecklingen inom svensk ambulanssjukv ård genom en enkät till landsting/motsvarande
(i fortsättningen benämnt landsting).
Syfte
Syftet med enkäten är att följa landstingens arbete med kompetenshöjning i verksamheten
inför 1 oktober 2005 d å läkare inte längre f år ordinera och l åta icke legitimerad
personal inom ambulanssjukv ården ta ut, iordningställa och administrera läkemedel
enligt generella direktiv. Efter detta datum kommer Socialstyrelsens föreskrifter
och allmänna r åd om läkemedelshantering i hälso- och sjukv ård, SOSFS
2001:17 (grundförfattning SOSFS 2000:1), att gälla fullt ut även för ambulanssjukv ården.
Sammanställningen av
enkäterna presenteras i form av ett Meddelandeblad om svensk ambulanssjukv ård
år 2001.
Underlaget till kartläggningen
har utarbetats av byr ådirektör Louise Stensnäs och utredare Sylvia Myrsell.
Sammanställning av enkätsvar
med kommentarer
Ambulanssjukv årdens
förutsättning
1. V årdinrättningar
Den p åg ående utvecklingen med en centralisering av akutsjukv ården till större
sjukhus innebär att den prehospitala v årdperioden för m ånga patienter blir längre
p å grund av längre transportsträckor. Detta ställer höga krav p å ambulanssjukv årdens
organisation, kompetens och utrustning. Det är viktigt att rätt bedömning görs
p å hämtplatsen för att kunna transportera patienten till ett sjukhus med adekvata
resurser.
Vilka möjligheter
finns inom ambulanssjukv årdens upptagningsomr åde att omhänderta akut sjuka eller
skadade patienter?
Antalet akutmottagningar
och dygnet-runt-öppna v årdcentraler är i stort sett oförändrat jämfört med
år 2000. I varje landstingsomr åde finns minst ett sjukhus med akutmottagning
och tillg ång till omedelbar operation, röntgen och intensivv ård dygnet runt.
I sex landsting finns dessutom sjukhus som har akutmottagning med möjlighet
att omhänderta patienter med vissa akuta sjukdomstillst ånd, oftast av medicinsk
karaktär, men som saknar intensivv ård. Antalet dygnet-runt-öppna v årdcentraler
med möjlighet att bist å ambulanssjukv ården i akuta lägen finns i elva landsting.
(Se tabell 1) |
2. Stationering
Stationering av ambulanspersonal vid eller i anslutning till sjukhus eller v årdcentral
kan bidra till ökat samarbetet och ge större möjligheter till att ha gemensam
utbildning och att utveckla gemensamma v årdprogram. Samtidigt ökar det möjligheterna
för personalen att hospitera eller inneha kombinationstjänst.
Var är ambulanssjukv årdens
personal stationerad?
De
alternativ p å stationering som förekommer är sjukhus/v årdcentral, räddningstjänst
eller annan plats. I de landsting där ambulanssjukv ården drivs i egen regi
är den vanligaste stationering vid sjukhus eller v årdcentral. Ett undantag
är Uppsala som har sin personal stationerad vid räddningstjänsten. I de
landsting där annan plats uppgivits bedrivs ambulanssjukv ården oftast av
privat entreprenör. I vissa landsting förekommer flera av alternativen beroende
p å skillnader mellan sjukv årdsomr ådena.
Under år 2001 har
inga stora förändringar skett vad beträffar stationering av personal.
I de landsting där en förändring skett kan förklaringen vara att driftsformerna
förändrats.
|
3. Medverkan av resurspersonal
Ibland kräver ambulanssjukv ården kvalificerade medicinska insatser i form av t.ex. anestesiresurser eller hjälp fr ån primärv ården. Detta sker p å flera h åll i landet och p å vissa ställen kan högre medicinsk kompetens transporteras till hämtplats med helikopter eller akutbil.
Deltar personal fr ån
akutsjukv ården och/eller primärv ården i ambulanssjukv ården vid primäruppdrag
prio 1?
Fr ågan avser endast hjälp
vid primäruppdrag, inte vid sekundärtransport fr ån en v årdinrättning till en
annan.
Primärv årdens medverkan
i ambulanssjukv ården vid primäruppdrag prio 1 har minskat sedan förra kartläggningen.
En liten minskning ses även för akutsjukv årdens del. Det vanligaste svaret
är att personal deltar ibland när speciella resurser krävs. Förändringen
kan vara en effekt av att den medicinska kompetensen inom ambulanssjukv ården
h åller p å att höjas. (Se tabell 2) |
4. Medverkan av räddningstjänst
I Socialstyrelsens Meddelandeblad 6/01, Räddningstjänstens
insatser vid ambulanslarm, rekommenderas landstingen att teckna avtal med respektive
kommun där räddningstjänst medverkar vid ambulanslarm. Där p åpekas ocks å hur
viktigt det är att landstingens direktiv till aktuell SOS-central anger vad
som gäller vid utlarmningen. Det bör ske en årlig uppföljning och utvärdering
av räddningstjänstens insatser vid ambulanslarm. Detta för att göra det möjligt
att bedöma b åde kostnadseffektiviteten och andra effekter av att åtgärderna
utförs.
"I väntan p å ambulans"
(IVPA) innebär att räddningstjänsten medverkar med första hjälpeninsatser. Det
förekommer även att räddningstjänsten medverkar med vissa sjukv årds åtgärder.
De sjukv årdinsatser som kan komma ifr åga är behandling med syrgas och defibrillering
efter delegering av läkare. En orsak till att räddningstjänsten larmas vid ambulansuppdrag
kan vara att den beräknade vänteperioden för ambulansen blir längre än den tid
som förutbestämts.
Med vilka insatser
deltar räddningstjänsten?
Det skiljer mellan
olika landsting vilka uppdrag räddningstjänsten larmas p å. I vissa landsting
gäller det alla prio 1-larm inom aktuella kommuner och i vissa larmas räddningstjänsten
endast vid misstanke om hjärtstopp och/eller om vänteperioden bedöms överstiga
ett visst antal minuter. I tre landsting förekommer deltagande med IVPA
av räddningstjänst, i fyra landsting med endast sjukv årds åtgärder och i
tio landsting b åde med IVPA och sjukv årds åtgärder i en eller flera kommuner
inom landstingsomr ådet. Sjukv årdsinsatserna best år vanligtvis av syrgasadministrering
enligt personligt tillst ånd av läkare. Defibrillering med halvautomatisk
defibrillator förekommer endast i ett par landsting. Tre landsting har inget
avtal med kommunerna. Fem landsting har ingen årlig uppföljning av räddningstjänstens
insatser. (Se tabell 3) |
5. Medverkan med
defibrillering
En ökad användning av halvautomatiska defibrillatorer med anlitande av personal
utanför hälso- och sjukv ården förutsätter att patientsäkerheten tillgodoses.
Användning av halvautomatisk defibrillator kräver personlig delegering av läkare.
Se Socialstyrelsens Meddelandeblad 15/00, Utvidgat
bruk av halvautomatiska defibrillatorer.
Förekommer medverkan
med halvautomatisk defibrillator av personal utanför hälso- och sjukv ården?
(Ej räddningstjänst)
Det är endast i ett
par landsting där medverkan med halvautomatisk defibrillator förekommer.
Inom Gotlands omr åde finns denna medverkan p å färjorna till och fr ån fastlandet
och i Värmland finns halvautomatisk defibrillator i en polisbil. I Stockholm
planeras för att införa ett system med halvautomatisk defibrillator i ett
antal polisbilar. |
Organisation
6. Driftformer
Av hälso- och sjukv årdslagen framg år det att landstinget är ansvarigt för
att det inom landstinget finns en ändam ålsenlig organisation för att transportera
patienter till och fr ån sjukhus och läkare. Transporten ska utföras med transportmedel
som är särskilt inrättade för ändam ålet. Landstinget f år sluta avtal med n ågon
annan om att utföra de uppgifter som landstinget ansvarar för.
Behovet av helikopter i verksamheten varierar kraftigt mellan landstingen.
I fjällomr åden och skärg årdar är behovet naturligt större än övriga delar av
landet. Likas å är avst åndet till akutsjukhus av stor vikt vid behov av helikoptertransport.
Bemanningen i en ambulanshelikopter best år av en eller tv å piloter och sjukv årdspersonal
med hög medicinsk kompetens, vanligtvis anestesisjuksköterska, ambulanssjukv årdare
och i vissa fall läkare.
Det omedelbara ansvaret
för driften av ambulanssjukv ården varierar mellan olika landsting och i
vissa landsting även mellan sjukv årdsomr ådena. Driftformerna uppvisar inga
stora förändringar sedan förra året. Elva landsting mot tio vid förra kartläggningen
har ambulanssjukv ården helt i egen regi. I Gotlands kommun bedrivs ambulanssjukv ården
av räddningstjänsten och i Östergötland ligger driften hos annan entreprenör.
Övriga åtta landsting har en blandning av tv å eller tre alternativ. (Se
tabell 4) |
Finns helikopter i
verksamheten?
Akutbilsverksamheten
är i stort sett oförändrad jämfört med tidigare. Elva landsting har akutbil
i verksamheten jämfört med 10 förra året. Den vanligaste bemanningen i akutbil
är sjuksköterska med specialistutbildning i akutsjukv ård, vanligtvis anestesi,
och ambulanssjukv årdare. Sju landsting har helikopter i egna verksamheten.
Samtliga övriga landsting har möjlighet att rekvirera helikopter för ambulanstransport
vid behov. (Se tabell 5) |
Verksamhet
7. Kliniktillhörighet
Den prehospitala akutsjukv ården har idag en självklar roll som den första länken
i akutsjukv ården. En medicinsk integrering med akutsjukv ården har skett i m ånga
landsting. Den utvecklingen ger personalen möjlighet att arbeta efter enhetliga
rutiner och behandlingsprogram, samt ökade möjligheter till kombinationstjänstgöring
och hospitering vid andra avdelningar.
Är ambulanssjukv ården
integrerad med akutsjukv ården?
I de landsting där ambulanssjukv ården
helt eller delvis bedrivs i egen regi är den integrerad med akutsjukv ården i
fjorton landsting. Tre landsting som driver verksamheten i egen regi har uppgett
att man inte har n ågon integrering (Kalmar, Värmland och Västernorrland). I
de landsting där ambulanssjukv ården bedrivs av entreprenör förekommer ingen
integrering med akutsjukv ården.
8. Kompetensutveckling
Efter den 30 september 2005 finns inte längre möjligheten för ansvarig läkare
att till icke legitimerad personal ge ordination p å läkemedel enligt generella
direktiv. Inför den förändringen har m ånga av landstingen valt att utbilda ambulanssjukv årdare
i egna verksamheten till sjuksköterskor. Detta tillsammans med extern rekrytering
leder till att de flesta landsting kommer att kunna bedriva ambulanssjukv ård
med möjlighet till läkemedelshantering prehospitalt även efter den 1 oktober
2005.
Läkemedelshanteringen
är en del av den prehospitala akutsjukv ård som bedrivs inom ambulanssjukv ården.
För att f å en ambulanssjukv ård med god kompetens inom alla omr åden är det viktigt
att b åde sjuksköterskans och ambulanssjukv årdarens yrkesroll definieras och
utvecklas. Kvalificerad ambulanssjukv ård bygger p å bra samarbete och laganda
och det är viktigt att alla omr åden omfattas av god kvalitet.
Det är av betydelse att
b åde sjuksköterskor och ambulanssjukv årdare har möjlighet att utveckla sig inom
sitt yrkesomr åde. B åde kombinationstjänstgöring och hospitering kan ses som
alternativ till att bibeh ålla och utveckla personalens kunskaper och kompetens.
Förekommer hospitering
inom akutsjukv ård för ambulanspersonal?
I
de landsting där ambulanssjukv ården är integrerad med akutsjukv ården är
möjligheterna till kombinationstjänstgöring för sjuksköterskor stora. Endast
tv å landsting, Blekinge och Norrbotten, har kombinationstjänster för ambulanssjukv årdare.
I de landsting där verksamheten drivs av entreprenör förekommer inte kombinationstjänster.
I Stockholm p åg år ett projekt med viss kombinationstjänstgöring ambulanssjukv ård/akutmottagning.
Möjlighet till
hospitering finns i de flesta landsting som erbjuder kombinationstjänster.
Möjligheten att hospitera är i stort lika för sjuksköterskor och ambulanssjukv årdare.
Hospitering förekommer även i de landsting där ambulanssjukv ården bedrivs
av entreprenör. Exempel p å avdelningar för hospitering är akutmottagning,
hjärtavdelning, IVA, anestesi, förlossning och SOS Alarm AB.
|
Satsar landstinget
p å att utbilda egna ambulanssjukv årdare till sjuksköterskor?
Landstingen har genom
ett ambitiöst arbete strävat efter att genomföra en kompetenshöjning de senaste
åren genom att utöka antalet sjuksköterskor i verksamheten. Fyra landsting har
valt att inte satsa ekonomiskt p å utbildning av egna ambulanssjukv årdare. Tre
av dessa landsting (Jönköping, Sörmland, Västmanland) har en relativt bra sjukskötersketäthet
i sin verksamhet (4550 procent). I Sk åne är knappt en fjärdedel av personalen
(22 procent) legitimerade sjuksköterskor. (Se tabell 6)
Görs särskilda satsningar
för att kompetensutveckla ambulanssjukv årdens yrkesroll?
I fyra landsting (Jämtland,
Värmland, Västernorrland, Västmanland) förekommer ingen särskild satsning p å
kompetensutveckling av ambulanssjukv årdarens yrkesroll. I övriga landsting görs
särskilda satsningar inom bl.a. teknikomr ådet, kommunikation, förarutbildning
och ledningsambulans.
9. M ål för verksamheten
I hälso- och sjukv årdslagen framg år att hälso- och sjukv ården ska vara organiserad
s å att den tillgodoser hög patientsäkerhet och god kvalitet av v ården samt främjar
kostnadseffektivitet. För att uppn å detta m åste m ål finnas fastställda för verksamheten.
Verksamhetschefen är ansvarig för att verksamhetsplaneringen sker p å ett s ådant
sätt att övergripande m ål fastställs. Kvaliteten i verksamheten ska systematiskt
och fortlöpande utvecklas och säkras.
Av Socialstyrelsens föreskrifter
och allmänna r åd om kvalitetssystem i hälso- och sjukv ården framg år att all
hälso- och sjukv ård ska omfattas av system för planering, utförande, uppföljning
och utveckling av kvaliteten i verksamheten. All personal ska medverka och genom
ett systematiskt, fortlöpande och dokumenterat kvalitetsutvecklingsarbete svara
för att verksamhetens angivna m ål kan uppn ås.
För att kunna göra uppföljning
av kvaliteten i ambulanssjukv årdens arbete med patienterna är det viktigt att
uppdragen dokumenteras. Detta gäller särskilt de uppdrag där sjukv årdande åtgärder
har utförts, inklusive övervakning av vitala funktioner, eller när patientens
tillst ånd har förändrats under v årdperioden.
Ambulanssjukv ården m åste,
förutom att förmedla hälso- och sjukv ård av god kvalitet, även kunna n å den
hjälpsökande/v årdbehövande s å fort som möjligt. Huvudmännen bör årligen fastställa
ambitionsniv ån för ambulanssjukv ården genom att t.ex. ange rimlig vänteperiod
för patienten vid 95 procent av prio 1-uppdragen.
Finns m ål fastställt
för tid fr ån larm till hämtplats?
Samtliga landsting
har övergripande m ål fastställda för verksamheten. Nitton landsting har
m ål fastställt för tid fr ån larm till hämtplats. Det är i första hand vid
prio 1-uppdrag som m ål har fastställts. Tiden varierar mellan 1020
min. M ålet är att 8090 procent av patienterna som ska n ås inom denna
tid.
Tv å landsting,
Västerbotten och Västmanland, har inte fastställt m ål för tid fr ån larm
till hämtplats.
|
Hur har Socialstyrelsens
föreskrifter och allmänna r åd SOSFS
1996:24, Kvalitetssystem i hälso- och sjukv ård, använts i verksamheten?
Nitton landsting
har uppgivit att man använder Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna
r åd om kvalitetssystem som grund för kvalitetsutveckling och verksamhetsplanering.
Som exempel nämns handböcker inom olika omr åden i verksamheten, dokumentation
via ambulansjournalsystem med statistik och uppföljning, certifieringsarbete,
kvalitetsavtal med leverantörer och kvalitetsarbete enligt QUL (qualitetutvecklingledarskap)
och TQM (Total Quality Management). |
Vilka fall dokumenteras
med ambulansjournal?
Samtliga landsting
dokumenterar sjuktransporter av prio 1-, 2- och 3-karaktär. Tolv landsting
dokumenterar även uppdrag av annan typ. |
Förekommer systemet
med s å kallad "varannan-g ångs-körning" där sjuksköterska i ambulans
och ambulanssjukv årdare strikt kör ambulansen respektive v årdar patienten varannan
g ång?
Enligt Socialstyrelsens
föreskrifter om läkemedelshantering i ambulanssjukv ården, SOSFS
1999:17, ska alltid den person i besättningen med högst medicinsk kompetens
ansvara för de medicinska åtgärder som patientens tillst ånd och den medicinska
säkerheten kräver.
Endast ett landsting,
Västerbotten, har uppgivit att "varannan-g ångs-körning" förekommer
i ett av sjukv årdsomr ådena. I övriga landsting förekommer det inte. |
Har Socialstyrelsens
riktlinjer Ambulanssjukv årdens termer och begreppsdefinitioner börjat implementeras
i verksamheten?
Att ha fastställda definitioner
och termer som berör hälso- och sjukv ården i larmfunktion och ambulanssjukv ård
är nödvändigt för att kunna följa upp och utvärdera verksamheterna b åde p å lokal
och nationell niv å. Ett antal definitioner, tidsbegrepp och termer som inte
har varit klart definierade har tillsammans med ett antal nya begrepp fastställts
som gällande terminologi i Riktlinjer,
Ambulanssjukv årdens termer och begreppsdefinitioner (oktober 2001).
Fjorton landsting
har under 2001 p åbörjat implementeringen av fastställda termer och begreppsdefinitioner.
Övriga landsting uppger att implementeringen kommer att p åbörjas under 2002. |
Personal inom ambulanssjukv ården
10. Antal och fördelning
Ange sammanlagda antalet tjänster i budget för sjuksköterskor och ambulanssjukv årdare.
Ange sammanlagda antalet
anställda sjuksköterskor och ambulanssjukv årdare.
Nitton
landsting uppger fler antal anställda än vad det finns tjänster i budget.
En förklaring till detta kan vara att flera av landstingen har ambulanssjukv årdare
som g år utbildning till sjuksköterska och att vikarierna är visstidsanställda.
Det sammanlagda
antalet anställda sjuksköterskor och ambulanssjukv årdare (oavsett anställningsform)
för år 2001 är 3 998. Detta är en minskning med 104 personer jämfört
med förra kartläggningen. Antalet sjuksköterskor har ökat med 220 personer,
varav 64 stycken har vidareutbildning/specialistutbildning i akutsjukv ård.
Antalet undersköterskor med p åbyggnadsutbildning har ökat med 97 personer
och undersköterskor utan p åbyggnadsutbildning har minskat med 23 personer.
Antalet ambulanssjukv årdare med 20- och 7-veckors utbildning har minskat
med 208 respektive 178 personer.
Sammantaget för
hela landet har 42 procent av sjuksköterskorna vidareutbildning eller
specialistutbildning i akutsjukv ård (intensivv ård, anestesi- eller ambulanssjukv ård).
Av ambulanssjukv årdarna har 80 procent undersköterskeutbildning och av
dessa har 75 procent p åbyggnadsutbildning i ambulanssjukv ård. Resterande
20 procent har 20- eller 7-veckors ambulanssjukv årdarutbildning eller
annan utbildning.
|
Diagram 1 visar personalens
utbildningsniv åer 19862001.
I tabell 7 redovisas
utbildningsniv åerna i procent för respektive landsting.
11. Anställningskrav
Vilken/vilka utbildningsniv åer accepteras vid nyanställningar?
I hälso- och sjukv årdslagen
beskrivs kraven p å hälso- och sjukv ården. Där framg år det att där det bedrivs
hälso- och sjukv ård ska det finnas den personal och den utrustning som behövs
för att ge god v ård. Arbetes art ska avgöra vilken kompetens som behövs. V årdgivaren
har ansvar för att det finns personal med s åväl formell som reell kompetens
för de arbetsuppgifter som ska utföras.
Samtliga landsting
accepterar sjuksköterskor med specialistexamen/vidareutbildning i akutsjukv ård.
Nitton landsting accepterar sjuksköterskor utan specialistexamen/vidareutbildning,
men med erfarenhet fr ån akutsjukv ård. Nio landsting anställer sjuksköterskor
utan erfarenhet fr ån akutsjukv ård. Tv å landsting accepterar undersköterskor
utan p åbyggnadsutbildning och ett av dessa även ambulanssjukv årdare med
annan utbildning. (Se tabell 8) |
12. Kompetensbehov
Fr ån och med den 1 oktober 2005 f år endast legitimerad personal inom ambulanssjukv ården
hantera läkemedel enligt generella direktiv. Detta innebär givetvis att behovet
av sjuksköterskor ökar inom ambulansverksamheten. Landstingen har de senaste
åren bedrivit ett ambitiöst arbete med att utbilda och rekrytera sjuksköterskor
till ambulanssjukv ården. Det arbetet p åg år fortlöpande i hela landet.
Hur m ånga legitimerad
sjuksköterskor har tillkommit i ambulansverksamheten under år 2001?
Det
har skett en 21-procentig ökning av antalet sjuksköterskor under 2001. I
hela landet har under 2001 sammanlagt 233 sjuksköterskor tillkommit inom
ambulanssjukv ården. Den 31 december 2001 var antalet sjuksköterskor 1 304
jämfört med 1 084 samma datum år 2000.
Andelen sjuksköterskor
av ambulanssjukv årdens personal har under år 2001 ökat med 6 procent.
Detta är en förbättring jämfört med förra kartläggningen d å ökningen var
2,4 procent.
Antalet sjuksköterskor
som tillkommit i respektive landsting redovisas i tabell 9.
|
Hur m ånga legitimerad
sjuksköterskor behövs ytterligare för att till den 1 oktober 2005 klara verksamhetens
behov av kompetenshöjning?
Behovet
av att anställa sjuksköterskor varierar kraftigt mellan landstingen. Tre
landsting (Gotland, Uppsala, Västmanland) har uppgivit att det inte finns
behov av att nyanställa sjuksköterskor. Flera av de landsting som har ett
stort behov av sjuksköterskor har valt att l åta egna ambulanssjukv årdare
g å sjuksköterskeutbildning med viss ekonomisk ersättning.
Det sammanlagda
behovet av sjuksköterskor fram till 1 oktober 2005 är för hela landet
609. Största behovet om man ser till antalet har Sk åne, Stockholm och
Västra Götaland. (Se tabell 9). Procentuellt har Jämtland, Gävleborg,
Sk åne, Östergötland och Stockholm den lägsta andelen sjuksköterskor anställda.
(Se diagram 2)
|
Har under år 2001
ordinarie ambulanssjukv årdare sagts upp för att ersättas av legitimerad sjuksköterska?
Inget landsting har
uppgivit att man under år 2001 sagt upp ordinarie ambulanssjukv årdare för
att anställa legitimerad sjuksköterska. |
Finns i ambulansverksamheten
legitimerade sjuksköterskor anställda som ambulanssjukv årdare?
Jämfört med förra
kartläggningen har 41 ambulanssjukv årdartjänster som var tillsatta med sjuksköterskor
konverterats till sjukskötersketjänster. För år 2001 rapporteras sammanlagt
sex sjuksköterskor vara anställda som ambulanssjukv årdare. Fem av dessa
kommer att konverteras under 2002 och eventuellt även den sjätte tjänsten. |
åtgärder och kostnader
Socialstyrelsens föreskrifter, Läkemedelshantering i ambulanssjukv ården SOSFS
1999:17, upphör att gälla den 1 oktober 2005. Efter detta datum gäller Socialstyrelsens
föreskrifter och allmänna r åd om läkemedelshantering i hälso- och sjukv ård SOSFS
2001:17, fullt ut även för ambulanssjukv ården. Läkare f år d å inte längre ordinera
och l åta icke legitimerad personal inom ambulanssjukv ården ta ut, iordningställa
och administrera läkemedel med generella direktiv. Effekten av detta blir att
det m åste finnas en legitimerad sjuksköterska i de ambulanser där man vill bedriva
kvalificerad hälso- och sjukv ård och kunna administrera läkemedel.
Socialstyrelsen följer
i denna kartläggning landstingens åtgärder för att höja kompetensen inom de
ca 3 år som återst år.
Vilka åtgärder har
vidtagits för att höja kompetensen i ambulanssjukv ården om behovet finns?
Följande
exempel p å åtgärder har vidtagits i flera av landstingen:
- Ekonomiskt stöd
till egna ambulanssjukv årdare som utbildar sig till sjuksköterskor.
- Köpta platser
p å sjuksköterskeutbildningar
- Uppdragsutbildningar.
- Komplettering
till behörighet för högskolestudier.
- Konvertering
av lediga ambulanssjukv årdartjänster.
- Extern rekrytering.
- Kombinationstjänster.
- Krav p å en sjuksköterska
i varje ambulans vid nya entreprenadavtal.
- Marknadsföring
av ambulanssjukv ården för att underlätta rekrytering.
- Specialistutbildning
av sjuksköterskor.
|
Vilken kostnad har
dessa åtgärder inneburit för landstinget under 2001?
Se tabell 10.
Vilka åtgärder kommer
att vidtas under 2002?
Samtliga landsting
uppger att de kommer att fortsätta med redan vidtagna åtgärder. Dessa åtgärder
har i m ånga landsting hittills gett ett gott resultat. |
Vilken kostnad beräknas
dessa åtgärder innebära för landstinget?
Se tabell 10.
Vilka planer och förslag
finns för att klara av kompetenshöjningen före 1 oktober 2005?
Flera
landsting uppger att de med en fortsättning av vidtagna åtgärder har gott
hopp om att n å fram till m ålet med en sjuksköterska i varje ambulans till
den 1 oktober 2005. Ett par landsting tror sig inte kunna n å ända fram till
det m ålet p å samtliga ambulansstationer. åtta landsting har i dag 4550
procent sjuksköterskor anställda och behovet av kompetenshöjning är inte
längre lika aktuellt. När m ålet är n ått m åste verksamheterna hitta lösningar
för att beh ålla sin kompetens och ha en bra nyrekrytering av s åväl sjuksköterskor
som ambulanssjukv årdare.
Landstingen har
under de senaste åren genomfört ett ambitiöst arbete med satsning p å kompetenshöjning
inom verksamheten för att kunna bedriva en kvalificerad akutsjukv ård med
möjlighet till läkemedelshantering. Enligt de planer och förslag som uppges
i enkäten kommer detta arbete att fortsätta till m ålet är uppn ått.
|
Vilken totalkostnad
räknar landstinget med för kompetenshöjningen?
Se tabell 10.
L ångsiktig
kvalitetsutveckling
11. Utvecklings åtgärder
Ange kortfattat vilka utvecklingsplaner som finns för ambulanssjukv ården
i landstinget inom de närmaste åren.
Landstingen
har givit följande exempel p å utvecklingsplaner de närmaste åren:
- Möjlighet att
kunna bemanna varje ambulans med minst en sjuksköterska.
- Översyn av avvikelsehantering
och patientuppföljning.
- Kompetensutveckla
inom teknikomr ådet.
- Kvalitetsutbildning
för all personal.
- Kvalitetssäkring
av medicinsk och teknisk utrustning.
- Utveckling av
databaserad ambulansjournal för bättre dokumentation och uppföljning.
- Intern fortbildning
och kompetensförstärkning: t. ex. ledningsambulans, katastrofmedicin,
kemolyckor, PHTLS (PreHospital Trauma Life Support), A-HLR(avancerad
hjärtlung-räddning), trafikutbildning, IT och kommunikation.
- Ökat samarbete
mellan landstingen vad gäller utbildning, behandlingsprinciper och bättre
utnyttjande av resurser.
- Satsning p å telemedicin
med mobimed i varje ambulans.
- Fortsatt arbete
med implementering av SWEDE.
- Ökad integrering
med akutsjukv ården och möjlighet till kombinationstjänstgöring.
- Utveckling av
ambulanssjukv årdarrollen.
- Satsning p å den
psykosociala arbetsmiljön.
- Utveckling av
ambulansteamet och personalens olika roller.
- Ökat samarbete
mellan ambulans och primärv ård.
- Starta forskningsprojekt
inom kardiologi, trauma och hjärtstopp.
- Utveckling av
v årdprogram tillsammans med akutsjukv ården.
|
Information: Sylvia Myrsell,
rel 08-555 532 26, e-post sylvia.myrsell@sos.se
Meddelandebladet i pdf-format (bäst för utskrift, 229 kB)
|