<<<<<<<<    Detta är arkivmaterial    >>>>>>>>

AIRMED 2000 den 19-22 juni i Stavanger, Norge
- samlade 1000 delegater från 40 länder

Världskongressen i luftambulanssjukvård, AIRMED 2000 med undertiteln "Climbing to a higher level", hölls i Stavanger, Norge, den 19-22 juni och samlade drygt 1000 delegater från cirka 40 länder. Från Sverige deltog drygt 20 personer.

Stavanger, som är Norges fjärde största stad, var ett naturligt val när värdorten för AIRMED 2000 skulle utses. Regionen Rogaland har under många år samlat på sig betydande erfarenhet och kompetens av luftambulanstjänst - både i norskt och internationellt sammanhang.

Världskongressen AIRMED 2000 hölls i Siddis Centrum, Stavanger Forum - alldeles utanför Stavangers centrum. Stavanger, som ligger på Norges västkust, har cirka 250 000 invånare och är Norges tätast befolkade stad. Här finns också ett större sjukhus för regionen, Sentralsykhuset i Rogaland. Det betjänar ett område med cirka 350 000 invånare. Stavanger är centrum för den norska off-shore-industrin. Stavanger har en mycket vacker natur, med dess stora variationer i form av höga berg, storslagen skog och djupa fjordar.


NLA AS' nya ambulanshelikopter, en Eurocopter EC 135, som efter AIRMED 2000 ska placeras på basen i LÖrenskog, alldeles utanför Oslo.

Måndagen den 19 juni, dagen innan själva kongresssinvigningen, innehöll AMPA (Air Medical Physician Association) Pre-congress meeting, Air Medical Transport in the New Millennium och EHAC (European HEMS & Air Rescue Committee) membership meeting samt ett välkomstparty för talare, moderatorer och kommittémedlemmar. PAM deltog inte i måndagens program.

Tisdagen den 20 juni på förmiddagen innehöll ORCO (Organizing Committee) meeting och National Air Ambulance System Medical Directors Meeting. Inte heller här deltog PAM.

INVIGNING

På eftermiddagen var det dags för invigningen. AIRMED 2000 invigdes till bilderna av en mycket proffsig introduktionsfilm om norsk ambulanshelikoptersjukvård, utförd i den vackra norska naturen, ackompanjerad till väl vald autentiskt framförd musik.

Terje Aanestad, AirMed AS (som bildats enkom för AIRMED 2000), Norge, inledde världskongressen med att dedicera denna till NLA:s grundare, Jens Moe, som så tragiskt gått bort bara två veckor tidigare (se nyheterna i korthet) och till alla dem som så tragiskt förolyckats i tjänsten.

Därefter tog Grete Myhre, Congress Chairman, Institute of Aviation Medicine, Norge, vid. Hennes förhoppning var att konferensen skulle leda till att många fler invånare fick tillgång till avancerad akutsjukvård via ambulanshelikoptrar. Hon uttryckte glädje över att det var så många länder som 40 som deltog i kongressen.
- Dessa 40 länders organisationer skiljer sig naturligtvis åt. Men variationen måste finnas, vi kan få desto högre kunskap genom att jämföra dem med varandra, sa Myhre.

Astrid NÖkkelleg Heiberg, president för det internationella röda korset, Norge, inledde sitt tal med att hylla Jens Moe och hans engagemang för patienterna. Under sin tid som politiker träffade hon honom då och då.
- Han var inte alltid rolig att arbeta med. Han gav sig aldrig, han kunde inte ta ett nej för ett nej, berättade Heiberg, med ett leende.

Därefter berättade hon lite om Röda korsets verksamhet världen över. Det var på slagfältet i Solferino som det hela började. Året var 1859, och den unge schweiziske bankiren Henry Dunant bevittnade det totala kaos som rådde efter slaget mellan fransk-sardinska och österrikiska styrkor. Döda, döende och sårade soldater låg övergivna kvar på slagfältet. Henry Dunant började tillsammans med frivilliga kvinnor från bygden att organisera hjälpen till alla de tusentals som sårats och lemlästats. 1863 bildades så Röda Korset.

Röda korsets syfte är att lindra och förhindra mänskligt lidande genom att arbeta för och tillsammans med människor som befinner sig i utsatta situationer. En organisation med 176 föreningar och över 100 miljoner medlemmar världen över!

Enligt Heiberg dödar trafikolyckor flest människor i världen. Hennes förhoppning är därför att den prehospitala akutsjukvården kompletteras med ambulanshelikoptrar.
- Men det är en verksamhet som inte är gratis, man måste kämpa för pengarna. Detta är ett minst lika hårt jobb som att jobba i själva verksamheten, sa Heiberg.

Därefter hälsade en representant för Stavangers kommun delegaterna välkomna till Stavanger, och hoppades att dessa skulle trivas i Stavanger, med alla dess sevärdheter.

Eldar SÖreide, Chairman ISAB, Norge, berättade att det varit mycket arbete med att sy ihop det vetenskapliga programmet, men att han hoppades att det skulle vara intressant. I samband med detta tackade han AIRMED 2000:s sponsorer som gjort kongressen möjlig.

Gerhard Kugler, President EHAC, Tyskland, berättade under temat "Passing the millennium: problems in the past and future challanges" att AIRMED i år firar 20 års-jubileum, där AIRMED 2000 är den sjätte i ordningen . Den första kongressen var i München, Tyskland, 1980. Då var ambulanshelikopterorganisationen ADAC (Allgemeiner Deutcher Automobil Club), som för övrigt i år fyller 30 år, arrangör. ADAC har nu 50 baser i Tyskland, ungefärlig flygtid i varje bas upptagningsområde är endast 8 minuter! ADAC bemannar sina ambulanshelikoptrar med pilot, ambulanssjukvårdare och läkare. Man har sedan starten genomfört cirka 1 miljoner flygningar!
- Innan ADAC bildades dog cirka 20 000 människor varje år i trafikolyckor, nu är summan nere på cirka 7000 per år, sa Gerhard Kugler.

Att ADAC lyckats så bra beror, enligt Kugler, på tre faktorer:
1. ADAC är en s k "non-profit"-organisation, en medlemsorganisation (liknande NLA och REGA).
2. Man har fått Tysklands regering involverad i arbetet.
3. ADAC betjänar samtliga Tysklands invånare - inte enbart medlemmarna.

Ambulanshelikoptersjukvård kostar mycket, men den ger också mycket tillbaka.
- Evidensbaserad forskning visar att 1 satsad DM ger 3-4 DM tillbaka, sa Kugler.

Han ser tre frågor som centrala för ambulanshelikopterverksamheten i framtiden:
1. Ekonomin och populationen.
2. EU:s politik.
3. Den tekniska utvecklingen.

1. Ambulanshelikoptersjukvård kostar mycket. Man har dessutom i Tyskland problem med att folk tycker att ambulanshelikoptrarna väsnas för mycket. En lösning kan vara att placera baserna utanför städerna samt att skaffa tystare helikoptrar, som NLA:s nya Eurocopter EC 135.
2. Inom EU finns betydande skillnader vad gäller ambulanshelikoptersjukvård, och det finns en stor brist på godkända landningsplatser. Dessutom finns det inom EU en uppfattning om att ambulanshelikoptrarna enbart ska användas för sekundärtransporter mellan sjukhus. En uppfattning som Kugler och ADAC inte delar!
3. Den tekniska utvecklingen kommer förhoppningsvis leda till att ambulanshelikoptrarna kan utföra fler uppdrag oberoende av väderförhållande, med hjälp av tekniska hjälpmedel som GPS (Global Positioning System)och IFR (Instrument Flight Regulations). Man kommer också i ökad utsträckning att använda sig att av träningssimulatorer för hela besättningen - inte enbart för piloten - för att öka säkerheten under uppdrag.

Gerhard Kuhler tror därför att ambulanshelikoptrar i framtiden kan ersätta en del vägambulanser. En inte helt okontroversiell åsikt.


Som synes var intresset stort för NLA AS' nya ambulanshelikopter, en Eurocopter EC 135. Konferenscentrat Stavanger Forum syns till höger på bilden.

David Dries, Co-Editor Air Medical Journal, USA ställde frågan "The HEMS organization: is there a better way?"

Dries formulerade fyra punkter som är av central betydelse för ambulanshelikoptersjukvården i USA:
Fly?
Who?
Safe?
Pay?

Fly: Ska man ha ambulanshelikoptrar med en eller två motorer, vilken storlek ska det vara på helikoptern, ska man använda IFR eller VFR (Visual Flight Regulations)?

Who: Vilka patienter ska man ta hand om? USA har flera problemområden. Ett är lagar, ett annat är att om en entreprenör säger nej till en patient, kanske nästa entreprenör säger ja. Dries efterlyste här uppdragskriterier. USA:s ambulanshelikoptrar bemannas mestadels med Flight Nurse och Paramedic.

Safe: 95 procent av alla incidenter under åtta år berodde på s k "Human Factors", dvs mänskliga misstag. Enligt Dries bör därför verksamheten i större utsträckning fokusera på människan än tekniken. HEMS-teamet bör därför samtränas i simulatorer för att bli bättre rustade vid incidenter. Mellan åren 78-98 hade man 122 "accidents" (krascher). Incidenter är händelser som kan leda till "accidents".
- Det är viktigt att använda rätt begrepp, sa David Dries.

Runt 15 procent av dessa accidents var väderberoende.

Pay: Vem ska betala för verksamheten? Eller som Dries finurligt ställde frågan till delegaterna:
- Why should they pay?!

Dries anser att den offentliga sjukvården (staten) bör finansiera verksamheten. Sedan spelar det inte så stor roll vem som bedriver den operativa verksamheten. Huvudsaken är att det finns klara kriterier för uppdragen.

Därefter avslutades invigningen med ett välkomstparty för delegaterna i samband med att utställningshallen öppnades. AIRMED 2000 hade samlat ett 30-tal utställare inom verksamhetsområdet.


Ambulanshelikoptrar lockar båda fackfolk och andra. Här ses en ung servitör som intresserat studerar ADAC:s ambulanshelikopter.

Därefter var dag 2 till ända.

Under dag 3 och 4 genomfördes ett ambitiöst, vetenskapligt program med många föreläsare, som den enskilda delegaten efter eget intresse fick välja mellan. Det skulle uppta alldeles för mycket plats att referera dessa föredrag här, därför görs enbart en uppställning över de olika ämnesområdenas indelning. Under varje ämnesområde fanns det upp till sju föreläsare . Den intresserade läsaren hänvisas till Akuttjournalen nr 2/00. Denna kan rekvireras via Akuttjournalens webbplats.

Onsdag 21 juni

Session

1 A: Major trauma: treatment before and during airmedical transport.
1 B: Organisation: legal and financial aspects of airmedical services.
1 C: Special air medical missions and transports.
1 D: Workshop on Prehospital Trombolysis.
1 E: Air Ambulances: Only for the rich and urban.

2 A: The Cardiopulmonary system and airmedical transports.
2 B: Special rescue operations.
2 C: CRM and flight safety.
2 D: Symposium on Airway management
2 E: Evening Work shop: SAR Cruise. Under en båtresa på Lysefjorden, med avfärd från Stavangers inre hamn, genomförde NLA AS två och det norska försvarets 330 squadron tre uppvisningar. Dessa uppvisningar var i tur och ordning: hämta patient på bergsklippa, hämta patient ur vattnet, hämta patient ombord på båt, hämta patient ur vattnet samt hämta patient på en klipphäll.

Torsdag 22 juni

Session

3 A: Cost-effectiveness vs. Cost-containment.
3 B: Paediatric and neonatal transports.
3 C: Aviation technology: what's new?
3 D: Symposium: One emergency call number - a blessing?

4 A: The future of airmedical transport: crew, training, aducation, technology, safety and aviation aspects.
4 B: Quality assurance and Quality improvment.
4 C: Interhospital transports and logn-distance repatriation.
4 D: Workshop on How to perform HEMS Resarch and get the results published.

Dessutom fanns det 25 posters och 3 videofilmer, där forskare inom området publicerade sina resultat.

Världskongressen AIRMED 2000 avslutades med en avslutningsceremoni på SjernarÖy Maritime Center, dit delegaterna bjöds på ytterligare en båtresa på den vackra Lysefjorden.

Nästa kongress äger rum i Inlerlaken, Schweiz, i september 2002. Då är det den schweiziska ambulanshelikopterorganisationen REGA som står som arrangör. Boka gärna in denna kongress redan nu!

PAM gratulerar kongressledningen för en mycket professionellt arrangerad och intressant kongress!

PAM vill också tacka Stein Atle Puntervoll, koordinator för AIRMED 2000 och räddningsman vid NLA i Stavanger, för förstklassig service i samband med kongressen, samt Benedicte Soma, CommandÖr Hotel i Stavanger för trivsamt boende. Tack!


CommandÖr Hotel. I hjärtat av Stavanger.

Text och foto: Peter Jonasson

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Artikeln publicerad 2000/07/05

<<<<<<<<    Detta är arkivmaterial    >>>>>>>>
[Hem]  [Ledare]  [Nyheter]  [Reportage]  [Forskning]  [Artiklar]  [Insändare]  [Notisen]  [Redaktion]