<<<<<<<< Detta är arkivmaterial >>>>>>>> |
Ambulanssjukv ård - den svenska modellen Under största delen av 1900-talet har ambulanssjukv årdens organisation präglats av att all personal skall vara jämställd i kunskaps- och kompetensniv å. Organisationsmodellen har en l ång historisk bakgrund fr ån den tid d å kraven p å personalen begränsades till styrka att bära b år, körskicklighet och fordonskännedom. De senaste 5 - 10 åren har stora förändringar skett i Sverige och det som tidigare normalt sett har varit en transportverksamhet, kan idag definieras som prehospital akutsjukv ård (1). Den prehospitala akutsjukv ården i
Sverige Ambulanssjukv ården har under 1990-talet knutits allt närmare den övriga akutsjukv ården - b åde verksamhetsmässigt och organisatoriskt - och benämns nu allt oftare som "prehospital akutsjukv ård". S k "spjutspetsfunktioner", bemannade med specialistläkare eller specialistsjuksköterska, b åde s k akutbilar och ambulanshelikoptrar har införts. Niv ån p å det akutmedicinska omhändertagandet har höjts och möjligheten att snabbt f å korrekt hjälp vid akuta olycks- och sjukdomsfall har förbättrats (3). Ambulanssjukv ården är sjukv årdens förlängda arm och är s åledes en del av den totala sjukv årdsorganisationen. Vid en kartläggning, utförd av Socialstyrelsen 1997, framkom det att hos 17 av totalt 26 sjukv årdshuvudmän hade detta inneburit att delar av ambulanssjukv årdens personal var stationerad p å sjukhus, medan fyra sjukv årdshuvudmän fortfarande hade hela sin personal stationerad hos den kommunala räddningstjänsten (4). Ambulanspersonalens kompetensniv å Ambulanssjukv årdare har dels av tradition och dels av brist p å formellt kompetent personal givits möjligheter att vid behov ge patienter vissa - av Socialstyrelsen utvalda - läkemedel. S ådan delegering har sedan 1993 till åtits av Socialstyrelsen, samtidigt som myndigheten p åpekat att detta förfarande m åste användas med stor restriktivitet för att garantera en säker v ård. Det f år heller inte leda till att landstingen avst år fr ån att anställa legitimerad personal eller vidareutbilda befintligt personal till legitimerad behörighet där arten av arbetsuppgifter kräver att det skall vara s ådan (1). Ambulanssjukv ård är hälso- och sjukv ård och skall därför följa de lagar och författningar som gäller för denna. Läkemedelshantering i ambulanssjukv ården utgör ett undantag till dessa, vilket f ått till följd att m ånga ambulansorganisationer i dag är uppbyggda med personal som saknar formell kompetens för de hälso- och sjukv årdsinsatser som görs. Socialstyrelsen beskriver att "Det är ocks å tänkbart att vissa medicinska åtgärder inte blir vidtagna p å grund av brist p å adekvat sjukv årdskompetens" (3). Socialstyrelsen aviserade därför hösten 1997 att delegeringarna för icke legitimerad ambulanspersonal (ambulanssjukv årdare) kommer att dras in och en ny föreskrift kommer att ersätta SOSFS 1995:8 (5). Socialstyrelsen beskriver att det inte är möjligt att kräva av sjukv årdshuvudmännen att omedelbart anställa den mängd personal med formell kompetens som behövs. Socialstyrelsen har därför valt att ge landstingen en överg ångsperiod p å fem år för att kunna uppfylla detta krav. De ambulansorganisationer som därefter önskar fortsätta med avancerad hälso- och sjukv ård m åste allts å utnyttja dessa fem år till att höja den formella kompetensen hos dem som skall hantera läkemedel och göra andra kvalificerade bedömningar och åtgärder (3). Debatten om delegeringar inom ambulanssjukv ården, startade egentligen redan l ångt tidigare. Hösten 1996 publicerades en C-uppsats om delegeringar inom ambulanssjukv ården (1). Uppsatsen väckte ett stort massmedialt intresse, d å författaren hävdade att delegeringsförfarandet till icke legitimerad personal var en " återvändsgränd" för ambulansutvecklingen. Debatten har sedan dess fortsatt i m ånga olika medier - däribland i Ambulansforum. Tong ångarna har bitvis varit h årda och onyanserade mellan ambulanssjukv årdare och ambulanssjuksköterskor, och mellan deras fackförbund Kommunal (ambulanssjukv årdarna) och V årdförbundet (sjuksköterskorna). Ambulansöverläkarna har p åfallande ofta saknats i debatten. Nu förefaller det som om alltfler av ambulanssjukv årdens personal accepterar att samma kvalitetskrav skall gälla prehospitalt som hospitalt, dvs att krävande medicinska bedömningar och åtgärder skall utföras av legitimerad personal. Allt mer kraft bör istället läggas p å att utveckla ambulanssjukv årdarens roll i "ambulansteamet", dvs en ambulanssjukv årdare och en ambulanssjuksköterska med olika och specialiserade uppgifter i teamet. Ambulanssjukv årdaren bör vara undersköterska med p åbyggnadsutbildning i ambulanssjukv ård 20 veckor p å gymnasieskola och ambulanssjuksköterskan bör ha specialistutbildning i ambulanssjukv ård 40 poäng (veckor) p å v årdhögskola (6). I nuläget finns denna utbildning endast hos ett f åtal v årdhögskolor i Sverige. I den första svenska doktorsavhandlingen om sjuksköterskans roll i prehospital akutsjukv ård, framkom att detta var en modell som attraherade de svenska ambulansöverläkarna. 88% av dem ans åg att ambulanssjukv årdare och ambulanssjuksköterska var den adekvata niv ån för arbete i ambulans och 10% ans åg att den niv ån var för l åg (7). Hälso- och sjukv årdens specialisering |
Ambulanshelikoptersjukv ård Ambulanshelikoptersjukv ården i Sverige är nyligen studerad i en rapport (11). I denna framkom att bruk av ambulanshelikopter som en integrerad del av den ordinarie ambulanssjukv ården, var en relativt ny företeelse i Sverige (merparten startades i början av 1990-talet) och att ambulanshelikoptrarnas användningsomr åde varierade. Även bemanningen varierade. N ågra sjukv årdshuvudmän hade valt att bemanna ambulanshelikoptern med anestesiläkare och anestesi- eller intensivv årdssjuksköterska, andra bemannade ambulanshelikoptern enbart med anestesisjuksköterska. I rapporten framkom det att sex sjukv årdshuvudmän bedrev ambulanshelikoptersjukv ård med egen ambulanshelikopter i sin sjukv årdsorganisation. Det framkom ocks å att Socialstyrelsen nu har uppdraget att ännu en g ång utreda de medicinska, organisatoriska och finansiella förutsättningarna för ett sammanhängande ambulanshelikoptersystem i Sverige. Denna s k "Helikopterambulansutredningen" skall vara klar den 30 april 1999. Det framkommer i flera studier och rapporter, att enbart prehospital tjänstgöring inte ger tillräcklig träning i de avancerade bedömningar och behandlings åtgärder som krävs för den lilla grupp som de sv årast skadade och sjuka utgör. För att erh ålla och bibeh ålla dessa kunskaper krävs tjänstgöring inom s ådan akutmedicinsk verksamhet som dagligen handhar avancerade patofysiologiska tillst ånd (12). Ibland annat Malmö och Uppsala sker detta genom rotationstjänstgöring mellan anestesiklinik och akutbil, respektive anestesi- eller intensivv årdsklinik och ambulanshelikopter (12, 13). Alarm och prioritering Forskning och utveckling (FoU) Peter Jonasson och Karl-Axel Wallman-C:son Artikeln är tidigare publicerad i Akuttjournalen 1999;6(1):4-8 och återges med tillst ånd.
Referenser
Artikeln publicerad 99/04/26 |
<<<<<<<< Detta är arkivmaterial >>>>>>>> |