<<<<<<<< Detta är arkivmaterial >>>>>>>> |
Svensk ambulanssjukv ård 1998
Socialstyrelsens meddelandeblad nr 24/99 Landsting/motsvarande Verksamhetschefer/ambulansöverläkare inom ambulanssjukv ården Ansvariga läkare/förest åndare i ambulanssjukv ården
Bakgrund Ambulanssjukv ården st år ofta inför situationer som ställer höga krav p å dess företrädare. Den m åste bygga b åde p å förutsättningen att patientens medicinska behov säkerställs och att allmänhetens förväntningar och krav blir tillgodosedda. Kompetens och tillgänglighet är väsentliga begrepp för en optimalt fungerande ambulanssjukv ård. Under senare år har en ökande integrering skett av ambulanssjukv ården i den övriga akutsjukv ården s åväl verksamhetsmässigt som organisatoriskt. Niv ån p å det medicinska omhändertagandet har höjts och möjligheten att snabbt f å hjälp vid akuta olycks- och sjukdomsfall har förbättrats. Mot denna bakgrund gjorde Socialstyrelsen en utredning och genomförde 1995 och 1997 enkätundersökningar med syfte att f å en kartläggning av hur ambulanssjukv ården s åg ut och om det skedde n ågon kvalitetsutveckling. Detta arbete presenterades i form av ett meddelandeblad nr. 8/98, Svensk ambulanssjukv ård 1997. I denna redovisning presenteras resultatet av en enkät som gäller svensk ambulanssjukv ård 1998 och som skickades ut till samtliga sjukv årdshuvudmän i början av februari 1999. Syftet med enkätundersökningen är att följa utvecklingen i landet och att årligen med ett meddelandeblad och i tabellform belysa ambulanssjukv årdens organisation, verksamhet, tillgänglighet, kompetens- och kvalitetsutveckling i de olika landstingen/motsvarande. Underlaget till denna kartläggning har utarbetats av byr ådirektör Louise Stensnäs, Socialstyrelsen. Sammanställningar av enkätsvar och kommentarer
Ambulanssjukv årdens förutsättningar V årdinrättningar Ange inom landstingsomr ådet befintliga sjukv årdsresurser med möjlighet att omhänderta sv årt sjuka eller skadade.
Sjukhus eller v årdcentraler med möjlighet att hjälpa till i akuta situationer finns oftast i städer och större tätorter. V årdcentralerna har dock begränsat öppeth ållande under jourtid. Avst ånden mellan människors boenden och arbetsplatser och mottagningar som kan vara ambulanssjukv ården behjälplig i akuta situationer har stora variationer över landet. Som exempel kan nämnas Jämtlands läns landsting som är ett stort geografiskt omr åde och har ett akutsjukhus och fyra v årdcentraler med dygnet runt öppet medan Stockholms läns landsting har sju akutmottagningar och ingen dygnet runt jouröppen v årdcentral. Personalens stationering Var är ambulanssjukv årdens personal stationerad?
Ambulanspersonalens stationering p å eller i närheten av sjukhus eller v årdcentral kan underlätta samarbetet och kan bidra till utveckling av t.ex. gemensamma v årdprogram och behandlingsmetoder. Deltar personal fr ån akutsjukv ården respektive primärv ården i ambulanssjukv ården vid prio 1 larm?
Ibland kräver ambulanssjukv ården kvalificerade medicinska insatser exempelvis i form av anestesiresurser eller extra stöd fr ån primärv årdens personal. Detta sker p å de flesta h åll i landet och p å vissa platser kan högre medicinsk kompetens föras ut till insjuknande- eller olycksplatsen med helikopter eller akutbil. Deltar kommunal räddningstjänst med insatser vid prio 1 larm?
En del landsting har kommit överens med en eller flera kommuner om att f å räddningstjänstens medverkan i väntan p å ambulans med första hjälpen insatser vid prio 1 larm. Socialstyrelsen har uppmanat landstingen att i samband med detta teckna avtal med respektive kommun. Vidare bör verksamheten årligen följas upp för att utvärdera effekterna av vad som åstadkommits med hjälp av räddningstjänsten insatser.
Ambulanssjukv årdens organisation Driftformer Driftformerna dvs. det omedelbara ansvaret för driften varierar mellan olika landsting och även mellan olika sjukv årdsomr åden inom samma andsting. Hur bedrivs ambulanssjukv ården?
Används akutbilar? Hur är dessa bemannade?
Finns särskild organisation för sjuktransport utan förutsett v årdbehov? Hur bedrivs denna verksamhet?
Ambulanssjukv årdens verksamhet Rotationstjänstgör ambulanspersonalen i akutsjukv ården?
Hospiterar ambulanspersonalen i akutsjukv ården? M ål för uppföljning av verksamheten I bestämmelserna om kvalitetssäkring och kvalitetsutveckling i hälso- och sjukv årdslagen förtydligas v årdgivarens, verksamhetschefens och all hälso- och sjukv årdspersonals ansvar för att kvaliteten i verksamheten systematiskt och fortlöpande utvecklas och säkras. Ambulanssjukv ården m åste kunna förmedla en kvalificerad hälso- och sjukv ård och m åste ocks å kunna n å den v årdbehövande s å fort som möjligt Tillgängligheten bestäms av hur m ånga ambulanser som finns att tillg å och var dessa är placerade i förh ållande till den som söker hjälp. Dessa faktorer avgör hur snabbt patienten kan n ås. Av detta framg år att man m åste definiera en m ålsättning för ambulanssjukv ården som täcker in dessa b åda faktorer. Finns övergripande m ål fastställda för verksamheten? Finns m ål fastställt för tid fr ån larm till hämtplats?
Används Socialstyrelsens föreskrift och allmänna r åd om kvalitetssystem i verksamheten?
Ambulanssjukv årdens personal
Fördelningen av antal personer i olika utbildningsniv åer Kompetensutveckling och anställningsform
Ökning av antal Leg. sjuksköterskor sedan november1997 Finns i ambulansverksamheten legitimerade sjuksköterskor som är anställda som ambulanssjukv årdare/brandmän?
Tio landsting svarar att man har legitimerade sjuksköterskor anställda som ambulanssjukv årdare och av dessa kommer åtta att under 1999 konvertera tjänsterna till sjukskötersketjänster.
Kompetensförändring(i procent) i svensk ambulanssjukv ård mellan 1986 och 1998 Anställningskrav vid nyanställning (vilka utbildningsniv åer accepteras?)
Tv å landsting anställer endast vidareutbildade sjuksköterskor. Har sedan 1997 n ågon ordinarie ambulanssjukv årdare sagts upp för att ersättas med legitimerad sjuksköterska? Inget landsting har hittills rapporterat n ågon uppsägning av ordinarie ambulanssjukv årdare.
Hur m ånga leg. sjuksköterskor behövs för att möta Socialstyrelsens krav p å formell kompetens i de ambulanser där läkemedel skall hanteras?(beräknades p å 5 år) Finns inom landstinget n ågra förslag eller planer p å lösningar för att klara behovet av en kompetenshöjning inom 5 år? Som exempel p å landstingens planer för att klara behovet av kompetenshöjning kan nämnas följande förslag: Rekrytera sjuksköterskor vid nyanställning. Utbilda befintlig personal (förslag distansutbildning). Integrera entreprenadstationer och nyanställa sjuksköterskor i samarbete med v årdcentraler. Lediga ambulanssjukv årdaretjänster konverteras. Pensioneringar av äldre ambulanssjukv årdare (>60 år). Akutbilar/differentiering. Ekonomisk stöttning av dem som utbildar sig till sjuksköterskor. Ordna uppdragsutbildning. Har år 2000 redan utbildat 55 ambulanssjukv årdare till sjuksköterskor. Ger med särskilda medel lönestöd under utbildningstiden till leg. sjuksköterska. Klarar det med naturlig avg ång och undersköterskor som utbildar sig till sjuksköterskor. P åbörjade 1998 utbildningen av 39 ambulanssjukv årdare till sjuksköterskor. Satsning p å specialistutbildning av sjuksköterskor till ambulanssjuksköterskor.
Vilken kostnad beräknar landstinget för kompetenshöjningen inom ambulanssjukv ården (beräknad p å 5 år)?
Görs satsningar för att kompetensutveckla ambulanssjukv årdarens egen yrkesroll och funktion? M ånga landsting förekommer ambitiösa utvecklingsprogram för denna yrkesgrupp. Som exempel kan nämnas följande satsningar:
Satsning p å ny yrkesroll assisterande medicinsk funktion samt spetsfunktion p å den tekniska sidan. Utbildning till undersköterskekompetens. Ambulanssjukv årdens l ångsiktiga kvalitetsutveckling Utvecklings åtgärder Vilka är de förbättringar som avses ske inom ambulanssjukv ården i landstinget inom de närmaste åren? Olika landsting har givit följande exempel p å förbättrings åtgärder inom ambulanssjukv ården de närmaste åren:
Ny MLA-funktion (akutmott.ambulanssjukv.) med ett processansvar för länets akutsjukv ård.
|
<<<<<<<< Detta är arkivmaterial >>>>>>>> |